تاریخ انتشارجمعه ۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳
کد مطلب : ۴۶۰۴۹۹
تخت روانچی در توضیحاتی درباره رای ممتنع به قطعنامه مجمع عمومی در خصوص اوکراین اعلام کرد: متن فعلی قطعنامه حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است.
۰
plusresetminus
چرا ایران به قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین رای ممتنع داد؟
به گزارش بلاغ، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اوکراین درباره «تبعات انسانی» اقدام نظامی در اوکراین را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۱۴۶ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۸ رأی ممتنع به تصویب رسید. ایران به این قطعنامه رای ممتنع داد.

در همین خصوص مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل توضیحات هیأت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این قطعنامه را قرائت کرد.

تخت روانچی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقا نگران تشدید شرایط انسانی در اوکراین  و مناطق همجوار آن است. ایران موضع اصولی خود را در مورد لزوم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بر اساس قوانین بین‌المللی تکرار کرده و بر لزوم احترام کامل همه طرف‌ها به مفاد منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه تاکید می‌کند.

* درخواست ایران برای توقف فوری درگیری‌ها

در این توضیحات آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر لزوم رعایت کامل حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و تضمین ایمنی و امنیت همه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، درخواست خود را برای توقف فوری درگیری‌های اخیر و کاهش تنش‌ها  تکرار کرده و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم تا نگرانی‌های خود را از طریق گفت‌وگو دنبال کنند.
نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد: ما معتقدیم که متن فعلی قطعنامه مجمع عمومی حاوی عباراتی است که فراتر از محدوده وضعیت انسانی در آنجا بوده و فاقد مکانیسم‌های واقع بینانه برای حل و فصل جنبه‌های انسانی درگیری است. جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند که ماهیت بشردوستانه کمک‌ها باید همیشه حفظ شده و ارائه کمک‌های بشردوستانه صرفا بایستی بر اساس اصول انسانی و بی طرفی صورت گیرد. همچنین خواستار تسهیل فوری انتقال امن و داوطلبانه همه پناهندگان غیرنظامی و آوارگان از مناطق آسیب دیده هستیم.

در این توضیح که توسط تخت روانچی قرائت شد، آمده است: مسائل بشردوستانه در سیاست خارجی ایران جایگاه برجسته‌ای دارد. ما بار دیگر آمادگی خود را برای همکاری، هماهنگی و تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند در درگیری کنونی اعلام می کنیم. دولت من ضمن حمایت از مذاکرات جاری بین طرفین، درخواست خود را برای حل و فصل فوری مسالمت آمیز درگیری بر طبق قوانین بین‌المللی تکرار می‌کند.

هیأت جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این در مورد قطعنامه ارائه شده به یازدهمین نشست اضطراری فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص اوکراین توضیحاتی ارائه کرد. مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از روسیه خواست جنگ در اوکراین را متوقف کرده و همه نیروهایش را از این کشور خارج کند. این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، پنج رای مخالف و ۳۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴