تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۰۲۶۱
رژیم آل‌سعود روز شنبه گذشته با اعدام 81 نفر در یک روز، بزرگ‌ترین اعدام دسته جمعی در نیم قرن اخیر را به نام خود ثبت کرد. کشورهای غربی که بزرگ‌ترین مدعیان دفاع از حقوق بشرند، تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ موضع جدی علیه رژیم سعودی نگرفته‌اند و صرفا یک مقام اتحادیه اروپا گفته از شنیدن این خبر نگران شده است!
۰
plusresetminus
سکوت بزرگ‌ترین مدعیان دفاع از حقوق بشر در برابر بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی در عربستان

به گزارش بلاغ؛ سعودی‌ها روز شنبه بود که رسما اعلام کردند، 81 نفر را در یک روز اعدام کرده‌اند. این رژیم غالبا حکم اعدام را با شمشیر انجام می‌دهد! این تعداد اعدام دسته جمعی در یک روز بزرگ‌ترین اعدام دسته جمعی در پادشاهی سعودی در نیم قرن اخیر اعلام شده است. مقامات سعودی مدعی شده‌اند که 81 مرد از جمله 7 یمنی و 1 سوری به اتهام تروریسم و سایر جرایم از جمله داشتن «باورهای انحرافی» اعدام کرده‌اند اما اخبار تکمیلی نشان داد آنها یا از شیعیان استان قطیف بوده‌اند، یا اسرای جنگی که هیچ قانونی در دنیا اجازه اعدام اسیر را به کسی نمی‌دهد.

با وجودی که وزارت کشور عربستان در بیانیه خود به نحوه اعدام این 81 نفر اشاره نکرده، اما روش و شیوه مرسوم اعدام در عربستان غالباً به صورت گردن زدن اجرا می‌شود. این تعداد اعدام در یک روز در حالی است که در سال 2021 کل اعدام‌های انجام شده بر اساس آمارهای رسمی در عربستان 67 نفر و در سال 2020، 27 مورد بوده است.
شبکه تلویزیونی «نبأ» اعلام کرده که از میان ۸۱ نفری که آل‌سعود روز شنبه اعدام کرد ۴۱ نفر شیعه بودند. برخی منابع عربی نیز گفته‌اند ۴۰ نفر از این اعدامی‌ها از اهالی قطیف بودند.

واکنش‌ها
اقدام رژیم عصر حجری سعودی در اعدام این افراد با محکومیت‌های گسترده‌ای در برخی کشورهای اسلامی مواجه شده است اما تنها واکنش کشورهای غربی که بزرگترین مدعیان دفاع از حقوق بشرند، فقط سکوت بوده و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز حتی علیه آن یک موضع ساده انتقادی هم نگرفته‌اند. چندین انجمن، حزب و شخصیت‌های علمی و سیاسی در کشورهای اسلامی این جنایت رژیم سعودی را محکوم کرده‌اند و ایران نیز دور پنجم مذاکره با این کشور را که قرار بود چهارشنبه همین هفته در عراق برگزار شود، لغو کرده است.

بن سلمان قاتلی بیش نیست
انجمن «مخالفان در جزیره العرب» در واکنش به این جنایت هولناک اعلام کرده که 41 نفر از این افراد اعدام شده از جوانان جنبش مسالمت‌آمیز «الحراک» و از اهالی مناطق شیعه‌نشین «الاحساء» و «القطیف» بودند. این انجمن در ادامه تاکید کرده این قتل عام، علیه جوانانی صورت گرفت که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده کرده و زندانی شده بودند و اینکه «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نشان داد قاتلی بیش نیست که از کشتار بی‌گناهان لذت می‌برد و از درد و رنج آن‌‌ها خوشحال می‌شود.»

انجمن علمای یمن نیز به نوبه خود با تایید اینکه اعدام 81 مسلمان بی‌گناه و معصوم از مردم حجاز، منطقه شرق یمن نقض آشکار شرع و احکام عادلانه قضایی است، تاکید کرد که جنایت اعدام دسته جمعی به دلایل سیاسی و فرقه‌ای صورت گرفت.

انجمن علمای یمن، ضمن محکوم کردن سکوت جامعه بین‌المللی و نهادهای مدعی حقوق بشری در قبال این جنایت، افزود: «ما از ملت یمن می‌خواهیم با ادامه مقاومت، حمایت مالی و اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ به جنایت حکومت عربستان پاسخ دهند.»

«ضیف‌الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن نیز این اقدام سعودی‌ها را «جنایت بزرگ» دانست و گفت: «چنین جرایمی جز با تمایل و گرایش آمریکایی‌ها انجام نمی‌شود.»

«علی الدیلمی» کاردار وزیر حقوق بشر یمن نیز این طور موضع گرفت: «ما اقدام رژیم آل‌سعود در ارتکاب جنایت اعدام ده‌ها جوان مظلوم را محکوم می‌کنیم. این رژیم به دلیل سکوت جامعه بین‌المللی عادت به ارتکاب اعدام‌های جمعی دارد.»
در همین راستا کمیته امور اسرای یمنی در این باره اعلام کرد که مطلع شدیم از میان ده‌ها نفری که حکومت عربستان اعدام کرد، دو اسیر یمنی بودند که به خاطر ظلم و خصومت به میدان اعدام کشانده شدند. این کمیته در ادامه افزود که اقدام رژیم آل‌سعود در اعدام دو اسیر جنگی یمنی، مغایر با همه قوانین و منشورهاست و این رژیم منتظر عواقب وخیم این جنایتش باشد.

کتائب حزب‌الله عراق هم تاکید کرد: «روبه‌رو شدن پیروان اهل بیت با جرایم در حجاز خطر وجود باند آل‌سعود برای بشریت را ثابت می‌کند.» قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق نیز این طور موضع گرفت که «عربستان ده‌ها نفر را به دلایل فرقه‌ای اعدام می‌کند. خاندان آل‌سعود بر ارتکاب جنایاتی که ناقض اساسی‌ترین موازین اسلام است، اصرار دارد.»

«ابوآلاء الولائی» دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در واکنش به این اعدام‌ها تاکید کرد: «رژیم عربستان از توجه جهانیان به جنگ در اوکراین برای اعدام 81 نفر سوءاستفاده کرده است.» همچنین شیعیان بحرین در اعتراض به جنایت فجیع سعودی تجمع کرده و علیه این اقدام شعار دادند.
دیروز یک مقام اتحادیه اروپا در واکنش به این جنایت هولناک صرفا به این جمله اکتفا کرد که از شنیدن خبر اعدام در عربستان نگران شده است!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲