تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۴۶۰۲۵۴
وزارت کشور عربستان دو روز قبل از اعدام 81 نفر در یک روز خبر داد. این تعداد اعدامی در یک روز در تاریخ عربستان بی‌سابقه است.
۱
plusresetminus
اصلاحات عربستان با گردن زدن 81 جوان شیعه ادامه دارد!
به گزارش بلاغ؛ تا به حال بالاترین رقم اعدامی‌ها در عربستان مربوط به سال 1980 بود که 63 نفر به اتهام واقعه خونین مسجد الحرام اعدام شدند و در سال 2016 نیز 47 نفر در یک روز اعدام شدند که بارزترین آن‌ها عالم شیعی شیخ باقر نمر النمر بود. در کل سال 2020، 27 اعدامی در عربستان به ثبت رسیده است و ثبت 81 اعدامی تنها در یک روز بسیار نگران کننده است.

هر چند عربستان این افراد را به فعالیت‌های تروریستی و داشتن اندیشه و فکر «ضاله» متهم کرده است، اما وقتی یک سیستم مخالفان خود را به سبک خاشقچی حذف می‌کند، به آسانی نمی‌توان صحت این اتهامات و وجود یک محاکمه عادلانه را پذیرفت. واقعیت این است که محمد بن سلمان با وجود اعطای برخی آزادی‌های اجتماعی به ویژه به زنان با هدف ترویج وجهه دیگری از عربستان و حکمرانی خود اما همچنان با مخالفانش با داغ و درفش برخورد می‌کند. گویا بن سلمان جنگ اوکراین و تمرکز جهانی بر آن را برای ثبت یک رکورد سیاه مناسب دیده و چهره مخوف خود را به رخ مخالفان کشید. همچنین این اعدام‌ها با توجه به این که تعدادی از آن‌ها از منطقه شیعه نشین القطیف و چند نفر هم از حوثی‌های یمن بودند، در آستانه برگزاری دور پنجم گفت وگوها میان ایران و عربستان در بغداد در چهارشنبه آینده قابل تامل است.

آل‌سعود هر چند وقت یکبار دشمنان و مخالفان خود را به بهانه‌های مختلف با شمشیر گردن می‌زند. البته سعودی‌ها سعی دارند مخالفان سیاسی را همزمان با قاچاقچیان و یا تروریست‌ها اعدام کنند که به افکار عمومی اعلام کنند این مخالفان هم به‌اندازه این تروریست‌ها و یا قاچاقچیان برای امنیت عربستان خطرناک هستند. به عنوان مثال «شیخ نمر باقر النمر»، روحانی برجسته شیعیان عربستان یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۳ به اتهام انتقاد از آل‌سعود در اوج مظلومیت و در کنار چند قاچاقچی! به دست جلادان سعودی به شهادت رسید. حالا خبر رسیده این رژیم 81 نفر دیگر را با همان بهانه‌های همیشگی اعدام کرده است.
خبرگزاری رسمی سعودی (واس) به نقل از وزارت کشور این رژیم مدعی شده که این افراد «جنایت‌‌کار» بودند و قبل از اجرای حکم اعدام، تفهیم اتهام هم شده بودند. در بین این اعدامی‌ها، اسامی هفت شهروند یمنی و یک سوری نیز دیده می‌شود که به همراه بقیه افراد که شهروند سعودی هستند، اعدام شده‌اند. وزارت کشور سعودی تاکید هم کرده که همه این هشتاد و یک نفر را طی فقط یک روز (شنبه) اعدام کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴