تاریخ انتشارجمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۵۹۸۳۲
در ادامه روند رو به رشد واردات گوشی تلفن همراه، در ۱۰ ماهه امسال بیش از سه میلیارد دلار گوشی وارد ایران شده است.
۰
plusresetminus
گمرک: واردات ۳ میلیارد دلار گوشی در ۱۰ ماهه امسال
به گزارش بلاغ، واردات گوشی تلفن همراه اغلب در صدر واردات ایران قرار دارد، به عبارتی کالایی است که حجم واردات آن از هر یک از اقلام وارداتی حتی کالای اساسی بیشتر است. 
بررسی تازه‌ترین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال،  بیش از 14 میلیون و 600 هزار دستگاه گوشی به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است. واردات گوشی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۲۷ درصد و ارزش 93 و هفت دهم درصد افزایش داشته است.

در دوره مورد بررسی حجم گوشی‌هایی که همراه مسافر وارد شده ۲۱۰ هزار و ۱۴۳ دستگاه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش دارد. این در حالی است که در ۹ ماهه امسال نیز واردات گوشی افزایش ۱۱۷ درصدی داشت؛ به طوری که بالغ بر ۱۳ میلیون و 600 هزار دستگاه به ارزش بیش از دو میلیارد و 900 میلیون دلار وارد شده بود که از نظر تعداد هم رشد ۴۲ و نیم درصدی داشته است.

از مدتی پیش بحث‌هایی در مورد محدودیت واردات انواعی از گوشی مطرح بود ولی آنطور که باقری‌پور‌- مدیرکل دفتر فناوری و امنیت فضای مجازی گمرک ایران- به تازگی اعلام کرده است در حال حاضر محدودیتی در فهرست گوشی‌های ورودی به کشور توسط مسافران چه به صورت مسافری و تجاری وجود ندارد و تنها موضوع مورد توجه این است که در رویه مسافری حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با ۱۲ درصد محاسبه می شود.

گفتنی است چندی قبل رئیس کل گمرک اعلام کرده بود که قرار است واردات گوشی‌های تلفن دارای ارزش همراه بالای ٦٠٠ دلار از سال آینده ممنوع باشد. این تصمیم در حالی گرفته شده که به گفته رئیس گمرک، واردات گوشی تلفن همراه سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه گمرک است.

علی‌رغم تنگناهای ارزی، در سال‌های اخیر حجم قابل توجهی از منابع ارزی کشورهای صرف واردات گوشی‌های لوکس بویژه گوشی‌های آمریکایی شده است.

آمارهای سامانه همتا نشان می‌دهد که در طول دو سال و نیم گذشته، حدود سه میلیون گوشی لوکس به ارزش بیش از دو میلیارد دلار وارد کشور شده که در این میان برند آمریکایی اپل بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار از این میزان را به خود اختصاص داده است. به گفته اکبر سلطانی، کارشناس سامانه همتا، تنها در سال گذشته بیش از 600 میلیون دلار برای واردات گوشی آمریکایی (اپل) ارز از کشور خارج شد‌.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴