آژانس اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: در حالی که این کشور در سال 2020 یک صادرکننده بزرگ نفت بود اما امسال به یک واردکننده بزرگ نفت تبدیل خواهد شد.
۰
plusresetminus
آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده: آمریکا امسال به یک واردکننده بزرگ نفت تبدیل می‌شود
به گزارش بلاغ؛ به نقل از اویل پرایس، آژانس اطلاعات انرژی آمریکا شب گذشته اعلام کرد: افزایش واردات نفت توسط آمریکا باعث خواهد شد که این شرکت همانند سال 2021 به یک واردکننده صرف نفت تبدیل شود. این در حالی است که در سال 2020 آمریکا یکی از صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رفت.
در واقع امسال میزان واردات نفت و فرآورده‌های نفتی به آمریکا از صادرات این محصولات بیشتر خواهد شد.
اگر بخواهیم به طور دقیق بیان کنیم آمریکا در سپتامبر سال 2019 بود که میزان صادرات نفتش از میزان واردات پیشی گرفت و برای نخستین بار از سال 1973 تا آن زمان به یک صادرکننده نفت تبدیل شد.
دلیل آن‌که سال 2020 هم برای صنعت نفت آمریکا خوب بود این است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تقاضای نفت در بازار جهانی سقوط کرد و متعاقبا شاهد افت شدید قیمت این حامل انرژی در بازار بودیم. این مسئله باعث شد تا کشورهای صادرکننده نفت خیلی حضور فعالی در بازار نداشته و آمریکا بتواند تا آنجایی که می‌تواند نفت راهی بازار کند.
آژانس اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید: البته در سال 2020 اختلاف بین صادرات و واردات نفت آمریکا به کم‌ترین میزان در 35 سال قبل از آن کاهش یافت. در سال 2021 اما واردات نفت آمریکا 19 درصد رشد کرد و این کشور به طور متوسط افزایش یافت و به 3.2 میلیون بشکه در روز رسید.

قیمت بالای نفت
همزمان با تغییر جایگاه واردات و صادرات نفت در آمریکا، قیمت‌های جهانی همچنان بالای 90 دلار قرار دارد و همین موضوع نیاز غربی‌ها به توافق با ایران برای تزریق نفت کشورمان به بازار را دوچندان می‌کند. بازارهای نفتی در حالی روز جمعه بسته شد که قیمت نفت خام آمریکا کاهش و قیمت نفت برنت افزایش یافت. بر این اساس، قیمت نفت برنت با 57 سنت افزایش 93.54 دلار و نفت خام آمریکا با 69 سنت کاهش 91.07 دلار معامله شد.
نفت برنت طی هفته گذشته 0.9 درصد و نهمین هفته متوالی افزایشی و نفت خام آمریکا افزایش 1.7 درصدی و هشتمین هفته متوالی افزایشی را ثبت کرده‌اند.
هر دو شاخص نفتی از سپتامبر 2014 بالاترین قیمت خود را ثبت کرده‌اند اما چشم‌انداز افزایش صادرات نفت ایران در بازار بر قیمت‌ها‌ اندکی تاثیر کاهشی داشته است.
نفت ایران ناجی مصرف‌کنندگان
احیای توافق هسته‌ای ایران منجر به افزایش تولید نفت این کشور خواهد شد و این امر می‌تواند به کاهش قیمت جهانی نفت خام و بنزین کمک کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به این نکته در گزارشی نوشت: ممکن است شاهد افزایش تولید نفت از سوی ایران باشیم. حداقل این امیدی است که در مذاکرات کنونی در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای سال 2015 که با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز شناخته می‌شود، وجود دارد.
اگر تحریم‌ها یک بار دیگر برداشته شوند، ایران می‌تواند تولید نفت خود را افزایش دهد و موجی از بشکه‌های ذخیره شده را به سراسر جهان روانه کند.
این امر می‌تواند به معکوس کردن روند اخیر افزایش قیمت نفت خام کمک کند و فشارها را از روی رانندگانی که با بیش‌ترین قیمت سوخت در طول بیش از 7 سال گذشته مواجه شده‌اند، کم کند.
زمانی که تحریم‌های این کشور در سال 2016 کاهش یافتند، پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ایران تولید نفت خود را بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها افزایش داد.
اکثر تحلیلگران شاهد بودند که ایران تولید نفت خام خود را 500 هزار بشکه در روز طی 12 ماه اول بدون تحریم افزایش داد. در واقع، ایران در کمتر از چهار ماه به این امر دست یافت و پیش از پایان سال دوباره تقریباً همان مقدار را به تولید خود اضافه کرد. دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است این کشور دوباره همین کار را انجام دهد.
در سال 2016، خریداران هندی و اروپایی به سرعت خرید نفت خام ایران را افزایش دادند. با کمبود نفت و قیمت‌های بالای 90 دلار در هر بشکه، آنها به همان‌ اندازه مشتاق خواهند بود که با توجه به فرصت جدید، این کار را دوباره انجام دهند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴