تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۴۵۸۹۵۹
وکیلی گفت: میراث فرهنگی خراسان رضوی با پیشنهاد اولیه آغاز بررسی علمی اماکن احتمالی تدفین اجساد قیام گوهرشاد موافقت کرده است.
۰
plusresetminus
موافقت اولیه میراث فرهنگی با آغاز بررسی علمی کشف محل تدفین شهدای قیام گوهرشاد
به گزارش بلاغ، هادی وکیلی، استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با صبح توس؛ اظهار کرد: خبر کشف گور دسته جمعی شهدای واقعه گوهرشاد همه جا منتشر شده است ولی اطلاعی از محل دقیق این اجساد نداریم.

وی افزود: در صورت همکاری میراث فرهنگی، می توان با اقدام جدی، با کیفیت، مستند و معتبر اماکن احتمالی تدفین اجساد قیام گوهرشاد را بررسی میدانی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن تأکید بر اینکه بایستی تاریخ شفاهی و اسناد مکتوب را در این زمینه جمع بندی داشته باشیم گفت: گمانه زنی های علمی در این زمینه دشوار است و احتمالات دارد اما روش علمی همین است.

وی اعلام کرد: میراث فرهنگی خراسان رضوی با این پیشنهاد اولیه آغاز بررسی علمی اماکن احتمالی تدفین اجساد قیام گوهرشاد موافقت کرده است.

وکیلی با اشاره به دلایل پرداخته نشدن به این ماجرای تاریخی تصریح کرد: باید برای کشف حقیقت در واقعه گوهرشاد تیمی علمی متخصص تشکیل شود چراکه اقدام مهمی است.

وی افزود: نقاط احتمالی تدفین شهدای واقعه گوهرشاد زمین های چند هکتاری است و امروز در این نقاط ساختمان سازی شده و اقدامات باستان شناسی و مطالعات با دشواری خاصی همراه است.

استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در قبرستان کوهسنگی، گلشور و خشت مال ها خود به خود اجسادی دیگر نیز تدفین شدند و اگر به اجسادی هم برسیم باید ارتباط آن با قیام گوهرشاد بررسی دقیق شود.

وی افزود: بایستی در زمینه کشف محل دقیق گورهای دسته جمعی شهدای قیام گوهرشاد نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند هماهنگ باشند و همه امکانات را در یک راستا قرار دهند تا نتیجه مطلوبی گرفته شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما