کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل هواشناسی مازندران:

«تغییر اقلیم» در مازندران تهدیدی جدی است/روزهای یخبندان هر سال کمتر از پارسال!

5 بهمن 1400 ساعت 10:39

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه پدیده تغییر اقلیم در مازندران موجب شده است تا زمان، مکان، شدت، مدت و نوع بارش دچار تغییر شود؛ گفت: اکنون بزرگ‌ترین مشکل ما در مازندران این است که هر سال، روزهای یخبندان ما یک روز کمتر می‌شود و اینگونه است که در ارتفاعات ما کمتر برف می‌بارد.


سیدمحمدرضا رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: طی هفته جاری دیگر شاهد موج سرمایی نظیر روزهای گذشته نخواهیم بود.

وی افزود: در روزهای پایانی این هفته هوا نسبتا سرد خواهد شد، اما موج سرمای آن‌چنانی نخواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران، خاطرنشان کرد: در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری، بارش برف در ارتفاعات بالادست تا حدود 700 متری را خواهیم داشت که حجم زیادی هم به لحاظ بارشی نخواهد داشت.

رضوی بیان کرد: در موج بارشی اخیر بیشترین بارش برف با یک متر و 10 سانتیمتر به هزار جریب و یک متر در کیاسر اختصاص داشت.

وی عنوان کرد: مرکز بارش برف در موج اخیر، عمدتا به شرق استان مربوط می‌شود و اصلا در البرز مرکزی شاهد بارش برف نبودیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران، اعلام کرد: در بارش باران از میانگین متوسط استان عبور کرده‌ایم و به 11 درصد رسیده‌ایم؛ اما بخش زیادی از این بارش‌ها مربوط به غرب استان است و همچنان در شرق استان با پدیده کم بارشی مواجه هستیم.

رضوی تاکید کرد: باید در ارتفاعات استان شاهد بارش برف باشیم تا در فصل تابستان با مشکلی مواجه نشویم و هم اکنون ما در ارتفاعات‌مان ذخیره مناسبی از برف نداریم.

وی ادامه داد: در موج سرمای اخیر تنها بارش برف در مناطق شرقی استان اتفاق افتاد و ما در البرز مرکزی، آمل، تنکابن، نور و دیگر نقاط غربی استان شاهد بارش برف نبودیم.

مدیرکل هواشناسی مازندران، تصریح کرد: پدیده تغییر اقلیم در مازندران موجب شده است تا زمان، مکان، شدت، مدت و نوع بارش دچار تغییر شود؛ به نحوی که به عنوان نمونه در غرب استان شاهد بارش‌های مطلوب باران باشیم اما در شرق با پدیده کم بارشی مواجه شویم و در بارش برف نیز شاهد بارش مطلوب برف در غرب استان باشیم اما در غرب استان شاهد بارش برف نباشیم.

رضوی گفت: این پدیده در عین حال که یک تهدید محسوب می‌شود، می‌توان از آن یک فرصت درست کرد؛ اما چون زندگی ما بر اساس این اقلیم در جریان است، در شرایط فعلی یک تهدید محسوب می‌شود.

وی مطرح کرد: اکنون بزرگ‌ترین مشکل ما در مازندران این است که هر سال، روزهای یخبندان ما یک روز کمتر می‌شود؛ یعنی در ارتفاعات ما برف نمی‌بارد؛ یعنی آفت ما زیاد می‌شود، یعنی برف زمستانی که باید در فصل تابستان به تدریج ذوب شود، در فصل بهار ذوب می‌شود و ذخیره آبی ما دچار مشکل می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران، در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوای مازندران پاسخ داد: هوای مازندران در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) آلوده است؛ زمانی که باد شرقی است آلودگی هوا در آسمان مازندران می‌ماند و زمانی که جهت باد، غربی می‌شود این آلودگی به سمت گلستان می‌رود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 458929

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/458929/تغییر-اقلیم-مازندران-تهدیدی-جدی-روزهای-یخبندان-سال-کمتر-پارسال

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com