کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اعلام کرد:

شناسایی 6 هزار طلبه نخبه در کشور

30 دی 1400 ساعت 15:54

مدیرحوزه‌های علمیه کشور از شناسایی ۶ هزار طلبه نخبه و با استعداد در حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: حفظ این استعدادهای قوی نیز از جمله طرح‌ها و برنامه‌های حوزه است.


به گزارش بلاغ، آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه شورای اداری حوزه علمیه مازندران ، اظهار کرد: امروز برای نخستین‌بار حوزه از اسناد راهبردی و کلان ۵ ساله و بیش از ۱۰۰ طرح بزرگ تحولی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این استان مازندران غنی و عالم پرور و حوزه‌اش بزرگ است، گفت: مجموعه این طرح‌ها و برنامه‌های کلان استان مصداق ندارد برای شورا، مسؤولان و مدیران توضیح داده شود تا طرح‌ها توجیه به نقد گذاشته و مباحثه شوند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور افزود: میثاق و مدیریت استان برنامه ۵ ساله است و این برنامه ۴۰۰ مضمون و ۵۰۰ هدف و ۹۰۰ شاخص دارد و در ۲۰ استان کشور برش خورده است و هر استانی ۴۰۰ عنوان دارد و در برش سوم این طرح به مدت پنج سال در مدارس اجرا می‌شود.

این مسؤول به واسپاری اختیارات اشاره کرد، گفت: در مورد شهرها و استان‌ها عقیده ما واسپاری مسؤولیت و اختیارات است و تا جایی امکان دارد به قم وصل نباشد و قدم به قدم اسمحور شود و در آینده کمیته علمی، پایان نامه و رشته‌ها بیاید.

 وی با بیان اینکه محور دوم در مدیریت استان‌ها ارتقا است که ۲۰ محور دارد، اضافه کرد: سطوح عالی آموزش در شهرهای بزرگ افزایش پیدا کند تا طلبه‌ها در همان شهرها سطوح عالی را بگذرانند و درس‌های خارج شکل بگیرد و برای اولین بار در سه سال گذشته ۵۰ درس را رسمی کردیم و همه امتیازات قم شامل حال طلاب می‌شود.

اعرافی به درخت‌واره رشته در حوزه اشاره کرد، گفت: به مدت ۴ سال بیش از ۸۰۰ استاد کار کردند که برای اولین بار قلب حوزه ۵۰۰ رشته دارد که تمامی رشته‌ها در همه حوزه‌ها زیر نظر حوزه هستند که ۹۰ رشته در حال اجرا است.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: درآمایش حوزه بیش از ۷۰ کارکرد حوزه و روحانیت مشخص شده است و به حوزه در دانشگاه، مدارس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و ... است و براورد شده است که توافق مشترک با نهاد به‌کارگیرنده می‌رسیم.

وی در ادامه بیان کرد: در همین راستا بیش از ۴هزار خواهر و برادر از طریق آزمون به آموزش و پرورش اعزام کردیم.

اعرافی با بیان اینکه در آمایش انچه دنبال می‌کنیم خروجی هدفمند حوزه است و ما سال‌ها خروجی هدفمند نداشتیم، گفت: سالانه بیش از ۲ هزار نفر مراقبت حوزه با توجه به نیاز جامعه و نظام نیاز دارد، وارد اجتماع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۲۷۰ طلبه وارد آموزش و پرورش شدند، گفت: در قوه قضائیه ۸۰ نیرو وارد شدند که از سال آینده این تعداد به ۳۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.

این مسؤول به حفظ نیروهای قوی و آینده‌دار در حوزه اشاره کرد، اضافه کرد: ما در حوزه ۶ هزار نیروی ممتاز و نخبه داریم که باید حفظ شوند که از طریق حوزه و خیرین حمایت می‌شوند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: در کشور ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام در حوزه‌های علمیه کشور بوده است که با توجه به بودجه خوبی که تامین شده است در ۲ سال آینده کار را تمام می‌کنیم و در استان مازندران ۷ پروژه نیمه‌تمام در طرح است که برای اتمام آن به استان کمک می‌کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان مازندران نیز گفت: ۲۶ مدرسه فعال در استان مازندران داریم که در حال تحصیل و تدریس هستند.

 حجت‌الاسلام جواد فلاح افزود: ۲هزار ۳۱۶ طلبه در مازندران در حال تحصیل هستند و ۷مدرسه سطح دو و ۵ مدرسه سطح سه در استان موجود است.

فلاح به هجرت طلاب به قم برای «درس خارج» اشاره کرد، گفت: برای جلوگیری از هجرت طلاب به قم، درس خارج در مرکز استان، نکا و نوشهر به دلیل پتانسیل موجود در این شهرها دایر می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 458800

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/458800/شناسایی-6-هزار-طلبه-نخبه-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com