تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۴۵۸۷۵۰
در شرائطی که تلاش‌های دولت می‌رفت تا گرانی‌ها را مهار کند، قیمت برخی کالاهای اساسی طی روزهای اخیر دچار نوسان شده و به نظر می‌رسد این روند در ضعف نظارت و جولان دلالان ریشه دارد.
۰
plusresetminus
ضعف نظارت، گرانی‌های مضاغف

به گزارش بلاغ؛ از هفته گذشته خبرهایی درباره تحرکات قیمتی برخی اقلام مصرفی مطرح شد. قیمت گوشت قرمز که طی هفته‌های گذشته روند افزایشی یافته بود همچنان به سیر صعودی خود ادامه داد به طوری که قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی بین ۱۴۰ تا ۱۴۸ هزار تومان، راسته گوسفندی بین ۱۴۵ تا ۱۴۸ هزار تومان، سردست گوسفندی بین ۱۳۹ تا ۱۴۸ هزار تومان، ران گوسفندی بین ۱۶۰ تا ۱۷۹ هزار تومان و ران گوساله بین ۱۶۵ تا ۱۷۹ هزار تومان رسید.

تخم مرغ هم در حالی که قیمت مصوب 43 هزار تومان دارد، در بازار بین 43 تا 60 هزار تومان فروخته می‌شود.
از بازار جوجه یکروزه هم خبر می‌رسد که قیمت‌ها افزایش یافته و به ۱۰ هزار تومان در هر قطعه رسیده است. در این زمینه حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران با انتقاد از نابسامانی‌ها در بازار به خبرگزاری مهر گفت: متأسفانه قیمت جوجه همچنان برای رأس حدود چهار هزارتومان بالاتر از نرخ مصوب هم به فروش می‌رسد و پیگیری‌های ما برای حل این چالش هنوز به نتیجه نرسیده است.

سهل‌انگاری دستگاه‌های نظارتی
یکی از بهانه‌های مطرح شده برای توجیه افزایش قیمت‌ها، ماجرای حذف دلار 4200 تومانی برای نهاده‌های تولید است اما مسئولان بارها تأکید کرده‌اند چنین طرحی هنوز اجرایی نشده و تا کنون ارز ترجیحی این اقلام اساسی تخصیص یافته است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران هم در این مورد گفت: «تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد».
اسدالله‌نژاد افزود: در این وضعیت به نظر می‌رسد پای سودجویی دلالان در کار است لذا ضروری است نهادهای نظارتی عریض و طویلی که در کشور وجود دارند با قدرت ورود کنند، اما چنین اهتمامی مشاهده نمی‌شود. 
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران به خبرگزاری مهر در این مورد اظهار کرد: متأسفانه اراده لازم بر برخورد با واحدهای مرغ مادر متخلف و دلال بازی موجود در بازار جوجه وجود ندارد. متأسفانه در این زمینه با یک دو قطبی مواجه هستیم و همان قدر که روی تولیدکنندگان مرغ فشار وجود دارد، بازار جوجه کاملاً رها شده و دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت هیچ نظارتی بر بازار این نهاده ندارند و اراده‌ای برای کنترل قیمت جوجه که نقش مهمی بر قیمت تمام شده مرغ دارد، وجود ندارد.

توجیه گرانی گوشت
درمورد افزایش قیمت گوشت قرمز هم برخی اتحادیه‌ها بهانه کمبود نهاده دولتی را مطرح می کنند و معتقدند قیمت این ماده مصرفی به اندازه سایر کالاها زیاد نشده است.
فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران با اشاره به قیمت نهاده‌های دامی به ایسنا گفت: «اینکه قیمت گوشت امروز کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است به دلیل سرکوب قیمت‌هاست. قیمت گوشت با توجه به افزایش هزینه‌های تولید باید کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان باشد تا تولیدکننده حداقل ضرر نکند».

در حالی که مسئولان از تخصیص ارز ترجیحی نهاده‌ها خبر می‌دهند به نظر می‌رسد این قبیل گرانی‌ها به ضعف نظارت بازمی‌گردد. مشکلی که منحصر به مواد غذایی نیست و در حوزه‌های دیگری هم وجود دارد. علیرضا نیک آئین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با انتقاد از اینکه چرا هیچ نظارتی بر روی فروش قطعات یدکی خودرو صورت نمی گیرد، به خبرگزاری تسنیم می‌گوید که هر روز مصرف کننده با رشد قیمت‌ها روبه‌رو است و کسی هم پاسخگو نیست. 
در این بین نهادهای متولی از جمله ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حکومتی باید در میدان حاضر باشند و اجازه افزایش قیمت‌های غیرمنطقی را ندهند اما معلوم نیست این روزها کجا هستند؟.

ظاهرا یکی از ریشه های مشکلات به آشفتگی‌های پیش آمده در مجموعه‌های نظارتی وزارت صمت بازمی‌گردد که در اثر تغییرات ساختاری جدید در وزارتخانه رخ داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰