کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار سازمان ملل درباره بروز بحران انسانی در افغانستان

24 دی 1400 ساعت 23:14

دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار درباره بروز بحران انسانی گسترده و بی‌سابقه در افغانستان از آمریکا و بانک جهانی خواست تا اموال مسدود شده دولت افغانستان را برای نجات جان میلیون‌ها شهروند در آستانه مرگ این کشور، آزاد کنند.


به گزارش بلاغ؛ طی چند ماه اخیر و بعد از سقوط دولت اشرف غنی سازمان ملل و نهادهای تابعه این سازمان بارها درباره بروز گرسنگی و قحطی شدید در افغانستان هشدار داده‌اند. علت اصلی بروز این بحران بی‌سابقه نیز، مصادره دارایی‌های این کشور از سوی غرب و فرار اشرف غنی با میلیون‌ها دلار پول مردم عنوان شده است. غربی‌ها می‌گویند درباره «آزادی زنان» افغان در حال مذاکره با طالبان هستند و تا این مذاکرات به نتیجه نرسد، اموال آنها را آزاد نمی‌کنند!

حالا «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در جدیدترین این هشدارها در نیویورک به خبرنگاران گفته: «ما باید هر چه سریعتر راهی برای تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان پیدا کنیم و از فروپاشی اقتصادی این کشور جلوگیری به عمل بیاوریم چون این مسئله به فقر گسترده، گرسنگی و فقر مطلق میلیون‌ها نفر در افغانستان منجر می‌شود....تامین کافی و خوب بودجه عملیات‌های امدادی در افغانستان می‌تواند به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنند....سال گذشته (۲۰۲۱) سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن به بیش از ۱۸ میلیون نفر در افغانستان کمک کردند که این تعداد ۶۰ درصد بیشتر از افراد نیازمند کمک در افغانستان در سال ۲۰۲۰ است... آب و هوای بسیار سرد زمستان و دارایی‌های مسدود شده افغانستان یک ترکیب مرگبار برای مردم افغانستان است...برای طرح‌های بشردوستانه و حمایتی از مهاجران در افغانستان در سال جاری میلادی به ۵ میلیارد دلار نیاز داریم.»

به گزارش رویترز حدود ۹.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان همچنان در خارج از این کشور به ویژه آمریکا مسدود است و حمایت‌های بین‌المللی به دولت اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان هم از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱(24 مرداد 1400) متوقف شده است. گفتنی است، دولت اشرف غنی صد در صد آمریکایی بود. آمریکایی‌ها هم پس‌ از فرار از افغانستان انبوهی از سلاح‌های مدرن را برای طالبان گذاشتند. غنی در آخرین موضع‌گیری خود درباره تحولات کشورش گفت، اعتماد به آمریکا باعث سقوط افغانستان شد.


کد مطلب: 458611

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/458611/هشدار-سازمان-ملل-درباره-بروز-بحران-انسانی-افغانستان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com