تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۴۵۸۵۷۳
در حالی که در دو ماه اخیر اعطای قیر به دستگاه‌های مصرف‌کننده قیر رایگان آغاز شده، قیمت این محصول در بورس کالا نیز رو به کاهش بوده و از تنی ۱۲ میلیون تومان در آبان ماه به هشت میلیون تومان رسید.
۰
plusresetminus
کاهش 30درصدی قیمت قیر

به گزارش بلاغ، در حالی که در تابستان امسال قیمت قیر ۶۰۷۰ (پر مصرف ترین نوع قیر در راه‌سازی) به هر تن ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده بود در روزهای اخیر با کاهش قیمت به ۸ تا ۹ میلیون تومان در هر تن، به رونق پروژه‌های عمرانی خصوصاً طرح‌های آزادراهی و بزرگراهی در دست احداث در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و همچنین پروژه‌های تعمیر و نگهداری راه‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجامیده است.

بر اساس گزارش‌های بورس کالا، نرخ هر تن قیر در معاملات هفته جاری بر اساس نوع قیر و همچنین پالایشگاه تولیدکننده آن، از هشت تا ۹ میلیون تومان در نوسان است. به نظر می‌رسد از علل کاهشی شدن قیمت قیر، برطرف شدن مشکل صادرات این محصول باشد.
بر اساس قانون بودجه سال جاری سازمان برنامه و بودجه موظف است تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت به پالایشگاه‌ها برای تولید وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) تحویل دهد؛ شرکت‌های قیرساز نیز موظف به تحویل حواله قیر به دستگاه‌های اجرایی و مصرف‌کننده قیر که در قانون با سهمیه‌های خاص مشخص شده، هستند. سهم وزارت راه و شهر‌سازی ۴۸ درصد قیر تهاتری مصوب در قانون بودجه امسال است.
سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفته است: فروش قیر و روغن در منطقه جنوب غرب آسیا، تقریباً قابل رقابت با محصولات ایران نیست؛ زیرا، کمتر پالایشگاهی در این منطقه یافت می‌شود که بتواند ماده اولیه برای روغن پایه یا قیر را تولید کند.
وی می‌گوید: پالایشگاه‌های ایران در زمان احداث، به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند سوخت مایع نیروگاهی (مازوت) را از فرآورده‌های نفتی سنگین تولید کنند، اما با توجه به توسعه صنعت گازرسانی و استفاده حداکثری نیروگاه‌های کشور از گاز طبیعی، این فرآورده‌های سنگین که حدود ۳۰ درصد از ظرفیت پالایشگاه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند، برای تولید قیر و روغن استفاده می‌شوند و ایران در تأمین ماده اولیه این محصولات، کمبودی ندارد.
حسینی افزود: سالانه نزدیک به ۶ تا ۶.۵ میلیون تُن ماده اولیه قیر (وکیوم باتوم) در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تُن از آن به مصارف صادراتی و ارزآوری برای کشور می‌رسد.
 
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
عملیات وعده صادق غرورآفرین و مقتدرانه بود
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
اقدامات سپاه مایه سربلندی ملت ایران شده است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴