موضوعی که به حاشیه کشیده شد؛

ماجرای غوغاسالاری درباره محصولات کشاورزی

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۵۸۴۹۲
طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با غوغاسالاری ظرفیت صادراتی کشور را زیر سوال بردند و برگشت محصولات کشاورزی را دستمایه تخریب توانمندی‌های داخلی کردند.
۰
plusresetminus
ماجرای غوغاسالاری درباره محصولات کشاورزی
طی روزهای اخیر برخی رسانه ها با غوغاسالاری ظرفیت صادراتی کشور را زیر سوال بردند و برگشت محصولات کشاورزی را دستمایه تخریب توانمندی های داخلی کردند.
این ماجرا با واکنش های متعدد و البته ضد و نقیضی همراه بود، شبکه خبری تیتریک، به سراغ نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی رفته است تا از اصل موضوع پرده بردارد.
 
علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ " ما برای محصولات کشاورزی دو گواهی نیاز داریم که شامل گواهی ایمنی و سلامت خواهد بود.
 
از کاشت محصول تا برداشت آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و باید پس از بررسی های لازم از نظر سم و کود، گواهی سلامت به تولیدات داده شود اما پس از آن گواهی ایمنی لازم است.
 
گواهی ایمنی از برداشت محصول تا رسیدن آن به دست مصرف کننده را در بر می گیرد که بر عهده وزارت بهداشت است، تا امروز صرفا گواهی سلامت در کشور صادر می شد و وزارت بهداشت به گواهی ایمنی ورود نکرده بود.
 
روسیه و برخی از کشورها برای محصولات صادراتی از ایران گواهی ایمنی را درخواست کرده اند، مسئله ای که تا امروز در برنامه وزارت بهداشت نبوده و حتی آنها با بررسی محصول، سلامت آن را می پذیرند.
 
محصولات کشاورزی کشور مشکلی از نظر سلامت ندارند اما سایر کشورها استانداردهای خود را شدید و سخت تر کرده اند، بر فرض مثال تا دیروز ۲۰۰ ppm غلطت یک فراورده در محصول مجاز بود.
 
در قوانین جدیدی که در شهریور ماه سال جاری توسط سایر کشورها بازبینی شده است ارزیابی ها تغییر کرده است، البته شهریور ماه به ایران اعلام کرده بودند که طی ۴ ماه آینده استاندارد از ۲۰۰ به ۱۸۰ ppm می رسد.
 
آنها به کشورمان اعلام کرده بودند که باید استانداردهای جدید رعایت شود اما در جریان تغییر دولت و وزرا، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع کوتاهی و از استانداردهای جدید مراقبت نکرده است.
 
البته تا پیش از این محصولات کشاورزی هیچگونه ضرری نداشته و اعداد مد نظر گواهی ایمنی و سلامت قابل قبول بوده است، همچنین تیمی از وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، مجلس و وزارت خارجه با روسیه رایزنی کردند.
 
موضوع چندان حاد و به گونه ای نیست که آشفتگی روانی برای مردم ایجاد کند اما تغییر استانداردهای صورت گرفته و ایران هم باید این چارچوب را رعایت می کرد که نکرده است.
 
بدون شک جریانی هدفمند به دنبال زیر سوال بردن و تخریب ظرفیت صادراتی ایران است، کیفیت محصولات ایران تغییر نکرده  صرفا استاندارد دیگر کشورها ارتقا پیدا کرده است.  
 
نمایندگان مجلس وزارت جهاد کشاورزی را درباره کوتاهی صورت گرفته بازخواست کرده اند اما بدون شک موضوع حل خواهد شد و مردم از نظر سلامت محصولات هیچگونه دغدغه ای نداشته باشند".
 
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰