تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۴۵۸۴۶۹
۰
plusresetminus
از اهمیت قرارداد پیمانکاری غافل نشوید
به گزارش بلاغ، نیاز به قرارداد پیمانکاری در بسیاری از موارد می‌تواند برای اشخاص حقیقی و حقوقی پیش بیاید. گستردگی دامنه استفاده از این قرارداد سبب می‌شود تا در موضوعات تخصصی و فنی گوناگونی بتوان از آن استفاده کرد. همین موضوع موجب می‌شود تا قراردادهای پیمانکاری در عین شباهت به یکدیگر دارای تفاوت‌های عمده و متعددی باشند. به همین جهت بهره‌مندی از تخصص یک مشاور حقوقی یا وکیل دادگستری می‌تواند قرارداد پیمانکاری شما را تا حد زیادی در برابر مشکلات حقوقی و فنی بیمه کند.
شرایط عمومی پیمان
شرایط عمومی پیمان شرایطی هستند که بر تمامی قراردادهای پیمانکاری حاکم هستند. طرفین قرارداد پیمانکاری باید آن شرایط را بپذیرند و برخلاف آن ها توافق نکنند. با توجه به پیچیدگی قراردادهای پیمانکاری بزرگ پیش بینی تمامی شرایط و حالت‌های احتمالی که ممکن است رخ دهد برای طرفین قرارداد مشکل است پس این شرایط از پیش در موافقتنامه پیمان تعیین شده‌اند.
مثلا اگر کارفرما از تحویل گرفتن دستگاهی که سفارش ساخت آن را به پیمانکار داده بود خودداری کند و پیمانکار مجبور باشد که ماهانه هزینه زیادی برای اجاره مکان نگهداری دستگاه بپردازد؛ در این حالت شرایط عمومی پیمان هستند که به کمک پیمانکار می‌آیند و براساس آنها کارفرما ملزم به تحویل دستگاه و پرداخت خسارتهای پیمانکار است .
شرایط خصوصی پیمان
در مقابل شرایط عمومی پیمان، شرایط خصوصی پیمان قرار می‌گیرند. شرایط خصوصی پیمان شرایطی هستند که از قبل و در سند و قانون خاصی تعیین نشده‌اند و بنا به موضوع قرارداد پیمانکاری یا همان کاری که پیمانکار متعهد به انجام آن می‌باشد متفاوت هستند این شرایط را برخلاف شرایط عمومی خود طرفین قرارداد در جهت تکمیل شرایط عمومی پیمان تعیین می‌کنند. این شرایط نباید بر خلاف شرایط عمومی بوده و آنها را نقض کنند و فقط باید آنها را تکمیل کنند مثلا اگر در شرایط عمومی محلی که پیمانکار ملزم به تحویل کالا به کارفرما است تعیین نشده باشد خود طرفین می‌توانند آن را تعیین کنند. 
با توجه به امری بودن شرایط عمومی، این شرایط نسبت به شرایط خصوصی اولویت دارند و در هنگام ابهام، شرایط عمومی اعمال می‌شوند.
هر دو این شرایط در قالب قانون هستند و رعایت آن‌ها الزامی است.

چطور می‌توان یک قرارداد پیمانکاری اصولی داشت؟
تنظیم قراردادی کتبی و دقیق که به صورت جامع و مانع تنظیم شده‌ باشد در همه روابط حقوقی لازم است. تجربه نشان داده غفلت نسبت به یک نکته جزئی یا نادیده گرفتن یکی از بندهای این قرارداد، می‌تواند ضررها و خسارات زیادی برای طرفین داشته باشد. از آنجایی که قرارداد پیمانکاری نقطه اتصال کارفرما و پیمانکار است؛ در صورت بروز اختلاف طرفین به قرارداد رجوع می‌کنند.

پس مهم است که این قرارداد به طور دقیق تنظیم شود و حقوق و تکالیف هریک ازطرفین معین شود. در صورت بروز اختلاف وجود قراردادی صحیح و دقیق از طولانی شدن دعوا جلوگیری می‌کند. طرفین زمان کمتری صرف این دعوا می‌کنند.

برای داشتن قراردادی با این ویژگی‌ها نیاز به یک متخصص قرارداد نویسی است. وینداد یک استارتاپ حقوقی است که به عنوان ارائه دهنده خدمات حقوقی کسب و کارها فعالیت می‌کند. کارشناسان حقوقی وینداد در زمینه قرارداد نویسی می‌توانند به شما کمک کنند قراردادی اصولی و استاندارد داشته باشید و دچار دردسرهای قانونی بی مورد نشوید.

  انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴