تاریخ انتشاريکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۸۰۳۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیچ افزایش قیمتی در خصوص بنزین و گازوئیل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح نشده است.
۰
plusresetminus
عضو کمیسیون انرژی مجلس: قیمت بنزین و گازوئیل در بودجه ۱۴۰۱ تغییر نمی‌کند

به گزارش بلاغ؛ هادی بیگی‌نژاد با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال 1401 از سوی دولت به مجلس، بیان کرد: مجلس در هفته آینده به بررسی لایحه بودجه به ویژه در بخش‌هایی که مربوط به حوزه انرژی است خواهد پرداخت.

وی افزود: دولت پیشنهاداتی را در بحث قیمت نفت، تامین گاز و فروش نفت در قالب لایحه بودجه 1401 ارائه کرده که قرار است در جلسات این هفته کمیسیون انرژی این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم یک تعادلی در این حوزه برقرار کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: البته رابطه مالی شرکت ملی نفت با دولت در بودجه چندان شفاف نیست علاوه بر این در لایحه به موضوع گاز «LPG» و گاز فلر توجه نشده که در جلسات کمیسیون انرژی به این موضوعات پرداخته خواهد شد.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: در بحث قیمت حامل‌های انرژی نیز هیچ افزایش قیمتی در خصوص بنزین و گازوئیل در لایحه بودجه سال 1401 مطرح نشده است.
کاستی‌های بودجه درهمین حال یک کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بودجه از نظر اصلاحات اساسی اظهار کرد: وقتی از اصلاحات ساختاری صحبت می‌کنیم به این معنا است که اقتصاد را از نفت جدا کنیم، منظور اصلی از اصلاح ساختار این بوده است که تأثیرپذیری اقتصاد از نفت را کاهش دهیم، در زمان حاضر نفت از چند طریق به بودجه وصل شده و حتی سهم آن افزایش یافته است.

رضا غلامی توضیح داد: اگر در گذشته یک ‌میلیارد دلار نفت می‌فروختیم و معادل ریالی آن با ارز 4200 تومانی چهار هزار و 200 میلیارد تومان می‌شد، امروز این رقم به 23 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، این بدین معناست که سهم نفت در بودجه از طریق نرخ تسعیر ارز بالاتر نیز رفته است.

این کارشناس افزود: در لایحه بودجه سال 1401، 380 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت، گاز و میعانات در نظر گرفته شده است و علاوه بر این 137 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته است، این برداشت‌ها از صندوق استقراض نیست چرا که هیچ بازپرداختی برای آن در نظر گرفته نشده است، در نتیجه این استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است نه استقراض.
غلامی در بیان راهکارهایی برای تصحیح بودجه تأکید کرد: از جمله راهکارهایی که دولت می‌توانست در بودجه در نظر بگیرد کاهش بیشتر هزینه‌ها است، قسمتی از افزایش هزینه‌هایی که در بخش ضروری ایجاد شده ناشی از افزایش هزینه‌های کارکنان است که 50 درصد افزایش یافته است، بخشی از این افزایش مربوط به کمک به صندوق‌ها است.

وی در توصیف درآمدهای پایدار گفت: درآمدهای پایدار درآمدهایی هستند که هر سال بتوانیم از آنها دریافتی باشیم و بخشی از تولید ما باشند، به‌طور مثال در بحث درآمدهای مالیاتی، تولید، درآمد و سودی شکل گرفته است که برای سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. در این تعریف فروش اموال جایی ندارد چرا که یک بار اتفاق می‌افتد اما اگر اموال را درآمدزا کنیم، به‌طور مثال ساختمانی را اجاره دهیم، می‌توانیم درآمد آن را در سال‌های آینده نیز داشته
باشیم.

متأسفانه سهم درآمدهای پایدار در بودجه همیشه پایین بوده است، اخیراً این سهم اندکی افزایش پیدا کرده است که جای امیدواری دارد. باید در جهت رشد درآمدهای پایدار که شامل انواع مالیات‌ها، حقوق ورودی و سایر منابع درآمدی دیگری که پایداری دارند، تلاش کنیم و از جهت دیگر هزینه‌ها را متناسب با این موارد کاهش دهیم تا تراز برقرار شود.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴