تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۴۵۷۶۳۱
کارشناس اقتصادی گفت: تخمین زده می‌شود که برای سال آینده درآمدهای دولت نظیر مالیات و گمرک و سایر درآمدها، بیش از ۶۶۰ هزار میلیارد تومان باشد که این رقم تا حدی قابل قبول است.
۰
plusresetminus
حذف کامل ارزترجیحی به جز دارو و گندم/ میزان درآمد دولت در سال آینده چقدر است؟
به گزارش بلاغ، حمید بهزادی قائم مقام اقتصادی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در خصوص آخرین اطلاعات وی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۱ در احکام و تبصره‌ها، همان ساختار بودجه سال گذشته را حفظ کرده است. مهمترین تغییرات بودجه ابتدا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز ارز گندم و دارو، و همچنین یکسان شدن نرخ تسعیر ارز است. دولت در بودجه ۱۴۰۰ نرخ تسعیر ارز را ۱۱ هزار تومان قرار داده بود. یعنی زمانی که اقدام به تبدیل درآمدهای ارزی مانند فروش نفت به ریال می‌کرد، آن درآمد را در ۱۱ هزار تومان ضرب می‌شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض حذف ارز ۴۲۰۰، نرخ تسعیر ارز در حدود ۲۳ هزار تومان تخمین زده می‌شود. این اقدام موجب می‌شود که درآمدهای ارزی ما واقعی شود.

وی در خصوص وضعیت ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه اعلام کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام کالاها به جز گندم و دارو حذف شده است. به تبع این اقدام نیز دولت مکلف است برای حمایت از مردم، یارانه‌های نقدی را افزایش دهد. نکته اینجاست ازآنجا که در بودجه منبع تأمین این یارانه‌ها دیده نشده است، برخی احتمال می‌دهند دولت قصد دارد یارانه را در مقطعی پرداخت و پس از مدتی آن را حذف کند.

بهزادی افزود: به عقیده بنده این اقدام دولت ناشیانه است؛ زیرا با حذف ارز ترجیحی معیشت مردم با افزایش نسبی قیمت‌ها به خطر می‌افتد. لذا دولت باید از منابعی را که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به تبع واقعی شدن درآمدهای ارزی به دست آورده است، به مردم برگرداند. بنابراین اگر افزایش یارانه نقدی مردم مقطعی باشد، اقدامی منفی در لایحه بودجه به حساب می‌آید.

این کارشناس اقتصادی با اعلام افزایش درآمدهای دولت برای سال آینده اظهار کرد: تخمین زده می‌شود که درآمدهای دولت نظیر مالیات و گمرک و سایر درآمدها، بیش از ۶۶۰ هزار میلیارد تومان باشد که این رقم تا حدی قابل قبول است. چرا که با کاهش آثار کرونا تا حدودی رونق اقتصادی در پیش خواهیم داشت.

وی افزود: بخش مهمی از این افزایش درآمد مربوط به درآمدهای گمرکی است. چرا که در مدت اخیر شاهد افزایش واردات بوده‌ایم. طبق وعده شخص رئیس جمهور دولت باید مالیات تولید را کاهش دهد. بار مالی این کار نیز ۱۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. پیشنهاد ما این است با توجه به رکود و پایه‌های جدید مالیاتی که از درآمدهای غیر مولد است، دولت می‌تواند این کاهش درآمد را پوشش دهد.

وی در خصوص افزایش درآمدهای گمرکی توضیح داد: برای سال آینده این درآمد از چند محل افزایش پیدا کرده است. تا جایی که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت این عدد به ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد. البته این عدد در حد گمانه زنی است. علت نیز این است که سابقا اخذ حقوق ورودی گمرکی اینگونه بود هر کالایی که وارد می‌شود، چه با ارز ترجیحی و چه نیمایی، ما حقوق گمرکی را با دلار ۴۲۰۰ تومانی حساب می‌کردیم.

بهزادی افزود: اما برای سال آینده دولت طبق مصوبه سال گذشته مجلس، حقوق گمرکی هر کالایی که وارد می‌شود را با آن دلاری که وارد شده محاسبه می‌کند.

قائم مقام اقتصادی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در خصوص وضعیت درآمدهای نفتی برای سال آینده گفت: دولت برای سال آینده تخمین زده است که ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت بفروشد که این تخمین خیلی رویایی نیست. هرچند یک مقدار بیش اظهاری دارد اما دور از دسترس نیست. قیمت نفت نیز ۶۰ دلار دیده شده که با توجه به قیمت روز نفت واقعی است. این به معنای آن است که سهم دولت از درآمد ارزی تا ۱۲ میلیارد دلار برسد.

وی در پایان از سیاست انقباضی دولت برای بودجه خبر داد و افزود: کسری تراز عملیاتی که اختلاف درآمدها و هزینه‌ها است، نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. اگر با همین شیوه مدیریت کنند، می‌توان در سال‌های آتی کسری تراز عملیاتی را به صفر نزدیک کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما