تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۵۷۶۲۱
مدير جهاد كشاورزی محمودآباد بر اجتناب از آبياری و كوددهی بيش از حد كودهای ازته برای جلوگيری از بيماری " آلترناريا " در مركبات تاكيد كرد.
۰
plusresetminus
اجتناب از آبیاری و کوددهی بیش از حد برای جلوگیری از "آلترناریا"
محمد هادی‌زاده در گفت‌ؤگو با خبرنگار بلاغ؛ با بیان اینکه عامل بيماری پوسیدگی سیاه ناف مرکبات، قارچ "آلترناريا" است، گفت: علائم بیماری هر ساله با گرم شدن هوا و اولين بارندگی بيش از پنج ميلی‌متر در تابستان در ارقام پرتقال ناول (ناف‌دار) مركبات از جمله پرتقال تامسون ناول و نارنگی رقم پيچ مشاهده می‌شود.

وی در خصوص اینکه عامل اين بيماری به‌عنوان "پوسيدگی سياه ناف مركبات" بيشتر مشهور است، اظهار کرد: زرد شدن ناف و در مراحل بعدی سياه شدن لايه آلبيدو و ريزش غير طبيعی ميوه‌های ارقام حساس در اوايل تابستان كه با ريزش طبيعی و فيزيولوژيک متفاوت است، حتی پس از برداشت نیز باعث پوسیدگی میوه در انبار خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد تصریح کرد: برای كنترل اين بيماری باید در زمان برنامه‌ريزی برای احداث باغ، نسبت به غرس ارقام مقاوم اقدام کرد.

هادی‌زاده با تاكيد بر اجتناب از آبياری و كوددهی بيش از حد كودهای ازته برای جلوگيری از گسترش بيماری افزود: در صورتی كه تابستان گرم با بارندگی بيش از پنج ميليمتر در اوايل اين فصل همراه شود، ممكن است خسارت را به آستانه اقتصادی برساند كه اين موضوع با مشاهده ريزش ميوه‌های نسبتاً درشت و زردی ناف همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: در اين صورت توصيه می‌شود درختان آلوده مورد محلول پاشی حفاظتی با قارچ كش‌های موثر نظير كاربندازيم و رورال تی اس به ميزان دو كيلوگرم در هزار ليتر آب قرار گيرند.

مدیرجهاد کشاورزی محمودآباد در پایان خاطرنشان کرد: باغداران سمپاشی را به هنگام عصر و بعد از خنک شدن هوا و از پايين درخت به سمت تاج صورت دهند تا امكان تماس سم با ناف ميوه فراهم شود، همچنين سمپاشی بايد در هوای آرام و بدون باد و در شرايط مساعد انجام و 24 ساعت بعد از سمپاشی بارندگی رخ ندهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما