تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۴۵۷۵۴۴
متاسفانه در کشور قانون خاصی برای حمایت از منشی مطب‌ها دیده نشده است؛ اکثر این قشر با حقوق پایین و گاها بدون بیمه و به صورت توافقی مشغول به کار می‌شوند که دلیل پذیرفتن این شرایط دشوار، مشکلات اقتصادی و نیاز افراد به شغل است.
۰
plusresetminus
توافق اجباری پزشک و منشی؛ استثمار با تعریف جدید/ وقتی اعتراض برابر با اخراج است، بازرسی‌ها به کار نمی‌آید
به گزارش بلاغ؛ متاسفانه وضعیت حقوقی و جایگاه شغلی در گروهی از مشاغل نادیده گرفته شده و در مقابل فعالیتی که انجام می دهند، حمایت نمی شوند، منشی‌های مطب پزشکان یکی از اقشاری هستند که در همین دسته جای گرفته اند. نگاه اکثر بیماران و مراجعه کنندگان به مطب پزشک ها نسبت به یک منشی شاید خلاصه شود در فرد بیکاری که ساعت ها پشت میز می نشیند و هرازگاهی تلفنی جواب می دهد، این در حالی است که در واقع به این گونه نیست و کار آنها هم سختی های خود را به همراه دارد و هماهنگی بسیاری از امور برعهده آن‌هاست، اما فعالیت‌شان به چشم نمی‌آید.

متاسفانه در کشور هم قانون خاصی برای حمایت از این گروه دیده نشده، اکثر این قشر با حقوق پایین و گاها بدون بیمه و به صورت توافقی مشغول به کار می شوند که دلیل پذیرفتن این شرایط دشوار، مشکلات اقتصادی و نیاز افراد به شغل است.

در تعداد اندکی از مطب ها شرایط برای منشی ها مطلوب است و فرد شاغل در این مطب، از حقوق قانون کار و بیمه برخوردار است، اما این در حالی است که بخشی زیادی از این گروه در طول ماه بین یک میلیون تا یک میلیون 500 هزار تومان و شاید کمتر از این رقم را دریافت کنند و تنها در ماه چند روز بیمه برای آنها پرداخت می شود، در حالی که پزشکان درآمد بالایی دارند و به راحتی می توانند نیرویی که به کارگیری می کنند را از لحاظ مالی تامین کنند.

بیمه تامین اجتماعی اعلام کرده که افراد مشغول به کار در هر گروهی اگر نسبت به دریافتی و وضعیت بیمه تحت فشار هستند باید از حقشان دفاع کنند، اما غافل از اینکه دفاع از حق در برخی مواقع برابر با از دست دادن همان حقوق بخور و نمیر می شود و جراتی برای حضور منشی جهت طرح شکایت نمی گذارد.

نکته قابل توجه شرح وظایف منشی ها است که به این مورد هم توجه خاصی نمی شود، منشی باید برنامه ریزی فعالیت پزشک، ورود و خروج بیمار، تماس های تلفنی و امورات از این قبیل را سرو سامان دهد، اما این در حالی است که امروز گروهی از پزشکان انتظار تمیزکاری مطب، خرید و... را از منشی انتظار دارند که در واقع شاید توهین به شخصیت این گروه تلقی شود.

براساس قانون، شورای عالی کار هرسال مبلغی را به عنوان حداقل حقوق درنظر می‌گیرد که طبق قانون هر نوع توافقی برای دستمزد نباید از حداقل تعریف شده، کمتر باشد و در صورت اینکه حقوق پرداختی از این مبلغ کمتر باشد، خلاف قانون کار است.

علاوه بر این بیمه تامین اجتماعی نیز یک بیمه اجباری است و کارفرما موظف است هرکسی را که برای او کار می‌کند، بیمه تامین اجتماعی کند و عیدی، سنوات، بن خواروبار، کمک هزینه مسکن و حق اولاد از مزایایی هستند که طبق قانون کار به همه کارگران تعلق می‌گیرد و تفاوتی از این حیث بین کارگران نیمه وقت و تمام وقت وجود ندارد، البته باید توجه داشت که مزایای کارگران نیمه وقت و پاره وقت، متناسب با کارکرد آن‌ها محاسبه و پراخت می‌شود.

50 درصد از منشی های خراسان شمالی بیمه هستند

در استان خراسان شمالی هم، همچون سایر نقاط کشور، در زمینه تحقق حقوق این گروه کوتاهی های زیادی انجام شده است و براساس آمار ثبت شده در اداره کار و بیمه تامین اجتماعی از یک هزار منشی در استان تنها 50 درصدشان براساس قانون کار، حقوق دریافت می کنند و مابقی نیز براساس اجبارهای مالی و مسائل اقتصادی این وضعیت را پذیرفته اند.

این در حالی است که این جمعیت آماری در گروه اقشار آسیب پذیر جامعه قرار دارند و قطعا باید در قانون برای جایگاه شغلی این گروه حرکت مثبتی انجام شود.
 

 
پزشکان بر این باورند که منشی نباید زیاد حقوق بگیرند

فرزانه، 31 ساله اهل بجنورد، هشت سال است که به عنوان منشی در مطب پزشکان بسیاری کار کرده، او که متاهل و مادر یک فرزند است در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: از شغل منشی گری راضی نیستم اما شرایط سخت اقتصادی من را مجبور کرده است که هشت سال از عمرم را صرف این کار کنم.

وی ادامه داد: ذاتا شغل منشی‌گری بد نیست، چون بسیاری از منشی‌ها هستند که در شرکت‌ها و دفاتر معتبر کار می‌کنند و درآمد خوبی دارند اما منشی مطب بودن به هیچ وجه یک شغل محسوب نمی‌شود.

این منشی مطب اضافه کرد: متاسفانه گروهی از پزشکان بر این باور هستند که به منشی نباید بها داد، در حالی که آنها قشر تحصیل کرده این جامعه هستند و اکثرا بر این باورند که منشی نباید زیاد حقوق بگیرد، منظورم از زیاد، همان پایه حقوق یک کارگر است که قانون مصوب می‌کند.

فرزانه گفت: حقوق ماهانه من یک میلیون تومان برای کارکردن  از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب در ایام هفته است که با سختی رفت و آمد و مسیر طولانی تقریبا پایان ماه چیزی هم نمی ماند.

مریم، 29 ساله، سرپرست خانوار و صاحب دو فرزند که پنج سال است به شغل منشی گری می پردازد، گفت: طی پنج سالی که منشی مطب هستم، تنها تعداد کمی از پزشکان حق الزحمه منشی را کامل پرداخت می کنند و بیمه شان کرده اند، من ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق می گیرم و با شرایطی که دارم واقعا نمی صرفد اما به اجبار اینجا مشغول شده ام.

وی ادامه داد: در این مدت سه بار جابجا شده ام و تنها دلیلش اعتراض نسبت به حقوق پایین و بیمه بوده، همچنین زمانی هم که بازرس از اداره بیمه می آید، اگر اسممان را به عنوان فردی که بیمه ندارد، عنوان کنیم از فردای آن روز عذرمان خواسته می شود.

معضل شغل منشی ها، با بازرسی حل نخواهد شد

حسن خاکسار، مسئول بسیج کارگران و کاخانجات سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: متاسفانه طرز تفکری بر اکثر پزشکان که تحصیل کرده و تاثیرگذار در جامعه و دارای حقوق های مطلوبی هستند، قالب شده است که باعث شده منشی ها حداقل حقوق مصوب کارگری را دریافت نکنند.

وی با اشاره به اینکه حقوق منشی ها متفاوت است و در شرایط فعلی از 700 هزار تومان شروع می شود، گفت: این در حالی است که باید حداقل دو میلیون و 600 هزار تومان پایه حقوق قانون کار را دریافت کنند.
خاکسار گفت: علاوه بر این زمانی که بازرس سازمان تامین اجتماعی در محل مطب حضور پیدا می کند و خواستار بررسی بیمه منشی ها می شود، چنانچه منشی بیمه نباشد و این واقعیت را اعلام کند از سوس پزشک عذرش خواسته می شود.

وی ادامه داد: از طرفی هم به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی تقاضا برای این شغل بالاست، به همین دلیل پزشک نگرانی از جذب نیروی جدید ندارد.
 

 
توافق اجباری پزشک و منشی، استثمار با تعریف جدید

وی با بیان اینکه وضعیت جایگاه شغلی منشی مطب ها، تبدیل به یک معضل شده که با بازرسی حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که مجوز صدور پروانه پزشکی در حوزه کاری نظام پزشکی است اما هیچ اهرمی برای اجبار پزشک به رعایت قانون حقوق و بیمه منشی وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر گروه زیادی از پزشکان به صورت توافقی مبلغی را مطرح می کنند و منشی می پذیرد، گفت: براساس قانون هشت ساعت در روز، در هفته 44 ساعت است، در حالی که این گونه نیست و گروهی از پزشکان مدعی می شوند که ساعت کاری کمتری را منشی در مطب حضور دارد.

خاکسار یادآور شد: در واقع توافق اجباری برای به کارگیری منشی، شاید جنبه دیگری از استثمار به شمار بیاید و منشی به دلیل مشکلات مالی، بدون پذیرفتن بیمه و حقوق پایین مشغول به کار می شود.

بیمه کمتر از 30 روز برای منشی ها قابل قبول سازمان نیست

سید احمد سیدی، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه مشکلی که در بخشی از مطب ها وجود دارد، این است که لیست بیمه منشی ها را با کارکرد کم واریز می کنند.

وی ادامه داد: براین اساس با اجرای طرحی استانی، از طرف سازمان بیمه تامین اجتماعی خراسان شمالی به شعب بیمه ابلاغ شده که به هیچ عنوان کمتر از 30 روز در ماه برای بیمه منشی ها قابل قبول نیست، مگر در موارد خاص که پزشک به صورت پاره وقت مشغول به کار باشد، که در این صورت نیز بررسی و تایید نوع فعالیت پزشک توسط بازرس اداره بیمه باید انجام شود.

سیدی با بیان اینکه تمامی منشی هایی که در مطب های عمومی، خصوصی، کلینیک ها، درمانگاه های خصوصی، داروخانه ها، فعالیت می کنند، مشمول قانون کار هستند، خاطرنشان کرد: منشی هایی که فعالیت دارند اما بیمه آنها پرداخت نمی شود می توانند از طریق سامانه بیمه تامین اجتماعی پیگیر امور باشند.

وی ادامه داد: این افراد می توانند با ثبت آدرس محل کار و کارفرما درخواست حضور بازرسان برای پیگیری را اعلام کنند.
این مقام مسئول  یادآور شد: همچنین منشی در صورت عدم رضایت از شرایط شغلی می تواند با شکایت از پزشک در اداره کار، نسبت به حق و حقوقش پیگیر باشد.

532 منشی در خراسان شمالی بیمه تامین اجتماعی دارند

این مقام مسئول اضافه کرد: مصوبه ای پیش از این نیز بوده که نه تنها در مطب ها، بلکه در تمام کارگاه هایی که نیروی کار دارند، اما مسئول نسبت به بیمه آنها اقدام نکرده، براساس ماده 97 قانون کار با آنها برخورد شود.

مدیر کل سازمان تامین اجتماعی خراسان شمالی یادآور شد: براساس آخرین آمار ثبت شده در سامانه بیمه تامین اجتماعی استان خراسان شمالی، حق بیمه کامل به عنوان منشی در بجنورد شعبه یک برای 341 نفر، بجنورد شعبه دو 13 نفر، جاجرم 14 نفر، مانه و سملقان 19 نفر، فاروج 19 نفر، اسفراین 64 نفر و شیروان 62 نفر واریز می شود.



تعداد پزشکانی که نسبت به پرداخت بیمه و حقوق منشی کوتاهی می کنند، کم نیستند

حسن نوری، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: در شرایط فعلی عرضه و تقاضا شاید هرازگاهی با یکدیگر هم خوانی ندارد و عدم تقاضا و عرضه باعث تعدیل نیرو کار می شود.

وی ادامه داد: در حوزه های پزشکی و پیراپزشکی، علی رغم اینکه درگروه اقشار پردرآمد هستند اما متاسفانه تعدادی از پزشکان که کم هم نیستند، نسبت به پرداخت حقوق و بیمه منشی های مطب کوتاهی می کنند.

نوری اضافه کرد: برای رسیدگی به مشکل این گروه، جلسات زیادی با حضور جامعه پزشکی برگزار شده، اما شاید گروهی نسبت به اجرای آن و رسیدن منشی به حقوق قانونی شان همراهی نمی کنند و برخی بی انصافی ها وجود دارد که علارغم درآمد بالای پزشکان برای منشی هایی که اغلب جزو دهک های  پایین و نیازمند جامعه هستند، حق الزحمه ای کمتر از قانون کار پرداخت می شود.

امنیت شغلی یک منشی در گرو، احقاق حق واقعی‌اش 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر منشی نسبت به احقاق حقش، شکایتی بر علیه پزشک به مراجع حل اختلاف داشته باشد، قطعا حقش ضایع نخواهد شد اما امنیت شغلی اش از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: شیوه کار بدین صورت است که بازرسان با پزشک ارتباط گرفته اند و نسبت به وضعیت منشی پیگیر شده اند، اما گروهی از انجام وظیفه خود تفره می روند که اگر نسبت به اجرای قانون اقدام نکنند به دادگاه معرفی می شوند و بقیه مراحل به صورت قانونی طی می شود.

نوری با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار موجود در استان خراسان شمالی یک هزار منشی در مطب ها، کلینیک ها و داروخانه ها مشغول به فعالیت هستند، گفت: متاسفانه بخش زیادی از این گروه آنچه که حقوق شان است را دریافت نمی کنند و براساس اجبار مالی که دارند، مشغول به کار در این شرایط شده‌اند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما