رییس اداره منابع طبیعی نوشهر_ رویان:

تخریب خاک از عوامل تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۴۵۷۵۱۷
رییس اداره منابع طبیعی نوشهر_ رویان گفت: تخریب خاک از عوامل تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود بنابراین به‌مناسبت روز جهانی خاک کاشت نهال با حضور مسئولین شهرستانی و اقشار مختلف مردم، مدیر سازمان مردم نهاد آبشار عاطفه‌های نوشهر، هئیت‌های کوهنوردی، تشکل‌های مردمی، حامیان محیط زیست و منابع طبیعی و با همکاری دهیاری و شورای اسلامی نیرنگ انجام شد.
۰
plusresetminus
تخریب خاک از عوامل تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود
وحید مشایخ در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ؛ اظهار کرد: خاک از منابع مهم طبیعت و نقش کلیدی بر بقای حیات داشته که باعث تولید و امنیت غذایی است و مهمترین بستر برای حفظ جنگل‌ها و مراتع است.

وی با اشاره به اینکه کیفیت و سلامت خاک تا حد زیادی بر سلامت گیاهان، حیوانات و انسان اثر می‌گذارد، افزود: در صورت از بین رفتن خاک، ما به سمت بیابان‌زایی و کویری شدن می‌رویم بنابراین وظیفه همه ما این است که از این سرمایه ارزشمند در برابر تهدیدات محافظت کنیم.

رییس منابع طبیعی نوشهر _ رویان با اشاره به پیامدهای فرسایش و تخریب خاک گفت: ایجاد سیلاب‌های مخرب، آلودگی آب‌ها، کاهش آب‌های زیرزمینی، شور شدن و کاهش حاصلخیزی خاک، گرم شدن زمین و کاهش بارندگی، تهدید امنیت غذایی از جمله موارد پیامدهای تخریب خاک است.

مشایخ با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی منابع طبیعی منطقه تصریح کرد: در راستای حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن در مراتع بالا دست گونه‌های مرتعی را کاشتیم چراکه ایجاد پوشش گیاهی مناسب مهمترین راه برای حفاظت از این عنصر ارزشمند و جلوگیری از فرسایش آن است همچنین در منطقه جنگلی و جاهایی که عرصه‌های خالی وجود داشت با کاشت درخت و نهال‌کاری، پوشش جنگلی را بیشتر کردیم .

وی خاطرنشان کرد: عملیات بیولوژیکی در جهت حفظ پوشش گیاهی و استقرار آن‌ها در آبخیزها به‌منظور جلوگیری از جریان‌های سطحی و فرسایش خاک انجام شد، در پایین دست منطقه و در داخل رودخانه از سدهای سنگی ملاتی و سرشاخه گیرها استفاده می‌شود که سرعت آب کنترل می‌کند.

رییس منابع طبیعی نوشهر _ رویان در پایان گفت: با چنین اقداماتی از فرسایش خاک جلوگیری شده و سیلاب و روان‌آب‌های سطحی کنترل و همچنین با حفظ خاک در تامین امنیت غذایی کمک خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲