کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اعلام کرد:

جراحی بیش از ۱۰ مورد انسداد روده ناشی از مصرف زیاد خرمالو در بابل

11 آذر 1400 ساعت 17:04

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: یکی شرایط اورژانس جراحی مراجعه بیماران با درد شکم و علائم انسداد گوارشی است که طی دو هفته اخیر بیش از ۱۰ مورد انسداد روده ناشی از مصرف زیاد خرمالو در یکی از بیمارستان‌ۀای این شهرستان انجام شد.


به گزارش بلاغ؛ دکتر یاسر اصغری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: درد شکم، همراه با تهوع و استفراغ مکرر حاوی موادغذایی و صفرا (زردآب)، همراه با نفخ و تورم شکم، عدم اجابت مزاج (یبوست و عدم دفع گاز) از نشانه‌های اصلی انسداد گوارشی است.

وی افزود: توده‌های درون مجرای گوارش (بدخیم یا خوش خیم)، پیچ خوردگی روده، چسبندگی‌های ناشی از عمل جراحی در بیماران با سابقه جراحی، مواد غذایی سفت شده در داخل لوله گوارشی (بزوآر) و... از علل مختلف انسداد گوارشی محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی بابل تصریح کرد: مصرف زیاد مواد غذایی همچون خرمالو، انار، ازگیل، سبزیجات فراوان با فیبر زیاد به مقدار فراوان و در بازه زمانی کوتاه، منجر به تشکیل توده سفت در داخل دستگاه گوارش می شود که خطر انسداد روده و ضرورت عمل جراحی را در پی دارد.

اصغری در پایان گفت: از جمله مصرف تعداد زیاد خرمالو در مدت کوتاه، میوه خام، مصرف با پوست و هسته، جویدن ناکافی، داشتن دندان مصنوعی،  عدم  وجود دندان‌های سالم، سابقه جراحی شکمی و.. ریسک انسداد را چند برابر می‌کند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 457405

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/457405/جراحی-بیش-۱۰-مورد-انسداد-روده-ناشی-مصرف-زیاد-خرمالو-بابل

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com