تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۴۵۷۳۶۱
مدیرکل دامپزشکی مازندران از ابتدای دو مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بابلسر و محمودآباد خبر داد و گفت: احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالا است.
۰
plusresetminus
احتمال بالا بودن آلودگی پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق‌حاد
به گزارش بلاغ، محمدحسن گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل پرورش غیر مجاز و یا چرای آزاد اردک در شالیزارها و وجود دامگاه‌های غیر مجاز برای شکار پرندگان مهاجر آبزی احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مهاجر به اردک ها وجود دارد.

وی از هم استانی‌ها خواست تا برای حفظ سلامتی خود و خانواده از استفاده گوشت پرندگان مهاجر زمستان‌گذران جداً پرهیز کرده و  توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از روستائیانی که در حاشیه آب‌بندان‌ها و اماکن زیستگاه موقت پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند خواست تا در صورت نگهداری انواع ماکیان در منازل نسبت به محصور و مسقف کردن مکان نگهداری آن‌ها اقدام و از رها کردن پرندگان در مزارع و معابر عمومی اجتناب کنند.

گلپایگانی تصریح کرد: گونه‌های غاز و اردک به‌عنوان مخزن ویروس می‌توانند ناقل این بیماری به سایر پرندگان باشند و با توجه به اینکه این بیماری ویروسی، زئونوز ( مشترک بین انسان و حیوان ) بوده، برای حفظ سلامتی باید ضوابط و مقررات امنیت زیستی را جدی بگیریم.  

 وی ادامه داد: دو مورد ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی در بابلسر در اردک بومی و یک مورد دیگر هم در محمودآباد در یک گونه قوی وحشی مشاهده شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران به مرغداران استان توصیه کرد: با توجه به در پیش بودن فصل سرما، اقدامات قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحدهای پرورش را تشدید کرده و علاوه بر توجه به توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در صورت بروز و مشاهده تلفات غیر عادی در گله مراتب را فورا با ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها در میان بگذارند.

گلپایگانی در پایان گفت: به‌دلیل پرورش غیر مجاز و یا چرای آزاد اُردک در شالیزار‌ها و نیز وجود دامگاه‌های غیرمجاز برای شکار پرندگان مهاجر آبزی، احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مُهاجر به اردک‌ها وجود دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰