کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد؛

گرد و غبار فراموشی روی اوقاف/ وقف چشمه جاودانه انسان است

10 آذر 1400 ساعت 11:17

هر وقت یک جای این زندگی می‌لنگید، موقوفات بودند که مشکلات را بند زدند، بسیاری از دانشمندان بزرگ از استفاده منابع موقوفه به مقامات بلند علمی نائل شدند و امر تعلیم را آسان کرد، بسیاری از مشکلات بهداشتی و بیماری‌ها نیز با وجود یک وقف حل شد.


به گزارش بلاغ؛ اینجا سرزمینی است که از دیرباز بخشش و مهربانی جز تار و پود آن محسوب می‌شود و بسیاری با یاری دستان دیگران از گرداب فقر و نداشتن‌ها بیرون می‌آیند و با نفسی تازه دوباره متولد می‌شوند، این پل زندگی چیزی جز وقف نیست، که به‌عنوان یک منبع مالی همیشه پشتیبان جامعه بوده است و سر بزنگاه‌ها اکسیژنی برای تنفس تازه به حساب می‌آید.

هر وقت یک جای این زندگی می‌لنگید، موقوفات بودند که مشکلات را بند زدند، بسیاری از دانشمندان بزرگ از استفاده منابع موقوفه به مقامات بلند علمی نائل شدند و امر تعلیم را آسان کرد، بسیاری از مشکلات بهداشتی و بیماری ها با وجود یک وقف حل شد.

پیشرفت‌های فرهنگی، بهداشتی و تامینی از رهگذر وقف پایان‌ناپذیر است و توسعه عدالت اجتماعی بدون نقش وقف امکان ناپذیر بوده است.

ایثار، گذشت و انفاق، تداعی کننده وقف است که شالوده رفاه و آسایش را به ارمغان داشته  است اما مهم‌ترین چیز در وقف مسئولیت‌پذیری در قبال نیازهای دیگران است که این روزها کم رنگ‌تر شده، اینکه در مقابل نیازهای دیگران متعهد باشیم گواه جنبه اخلاقی و اجتماعی افراد است.

چیزهای که از وقف می‌شنویم، از ساخت بیمارستان، درمانگاه، مدرسه و البته کتاب هزاران نفر را سیراب می کند و این دل کندن از مال را دلنشین می‌سازد.

مرحوم میرزا فضل‌الله بیگلربیگی از بزرگترین واقفان ترویج کتاب دینی در کشور،  ۵۸ هکتار زمین واقع در بلوار جانبازان را صرف خرید کتاب ها برای حوزه علمیه کرده بود.

حجت‌الاسلام محمدهادی بهرامی رییس اوقاف آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به وقف گفت: اگر بعد انقلاب تعداد موقوفات را با قبل انقلاب ارزیابی کنیم، تعداد موقوفات افزایش یافته، اما میزان کمتر شده است.

وی افزود: قبل انقلاب به واسطه وسعت ملکی که داشتند، فردی یک روستا یا قسمت زیادی از شهر را وقف می کرد و  با کیفیت بالاتر وقف انجام می شد، اما بعد انقلاب با خرد شدن اراضی تعداد وقف بالا رفت، اما  کیفیت ها کوچک‌تر شدند.

رییس اوقاف آمل با بیان اینکه روحانیون بیشتر به اوقاف بپردازند، تصریح کرد: از طرف علما خیلی تشویق وقف نداریم جایگاه وقف و هدفی که واقف دارد و از صدر اسلام نهادینه شد و موقفات در ادیان دیگر هم وجود دارد بیمارستان ها، دانشگاهها توسط موقوفات اداره می شود،در مجموعه مبلعین کمتر عنوان می‌شود.

حجت‌الاسلام بهرامی ترویج بیشتر وقف در جامعه را خواستار شد و افزود: آنچه اصل است جامعه روحانیت به موضوع وقف ورود داشته باشد، ثمرات وقف را می بینیم که بر فرهنگ جامعه کمک‌رسانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه وقف انسان را جاودانه می‌کند، اظهار کرد: مرحوم میرزا فضل‌الله بیگلربیگی این را ثابت کردند می‌توانند جاودانه بمانند سرمایه‌ای که داشته، هزینه برای رشد و تعالی روحانی که رشد و تعالی اموزه های علمی که دارد در اموزهای دینی و امام حسین صحبت می‌کند.

حجت‌السلام فلاح مدیر حوزه علمیه مازندران نیز در ادامه اظهار داشت: خداوند در قران می‌فرماید، هرگز به نیکی نرسید مگر آنچه دوست دارید انفاق کنید.

وی با بیان اینکه وقف نیکی عام است و وسعت دارد، بیان کرد: وقف از اموال سرمایه هرچه دارید است شامل اندیشه، علم، سواد و ثروت هرآنچه که بتوانید به دیگران انتشار دهید، انفاق محسوب می‌شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: هر آنچه توانستیم انفاق کنیم برکت است، اگر از عمرمان دیگران استفاده کردند، از اندیشه، علم، ثروت و.. .. برکت می شود، این فرهنگ را باید تعمیم دهیم.

وی آمل را شهر دارالمومنین خواند و خاطرنشان کرد: مثل آمل در مازندران کم داریم، باید این مراسم استانی شود تا فرهنگ و جایگاه وقف را در جامعه نهادینه کنیم.

 حجت‌الاسلام فلاح ادامه داد: مال را برای جهیزیه، موسسات علمی، برای درمان بیماران سرطانی، ساخت جاده، پل، اماکن عمومی وقف کنند، این اموال برایش می ماند و برکت می‌شود.

وی در پایان با تاکید بر منابع پایدار خاطرنشان کرد: در اوقاف بخشی به عنوان منابع پایدار داریم، که باید ترویج پیدا کند، تا طلاب، علوم دینی و بخش حوزه‌های علمیه زنده بماند که شاگردان مکتب امام صادق (ع) است.
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 457272

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/457272/گرد-غبار-فراموشی-روی-اوقاف-وقف-چشمه-جاودانه-انسان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com