تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۴۵۷۲۶۶
فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل از انجام جراحی آندوسکوپیک-لاپارروسکوپیک همزمان بر روی بیمار چالوسی در بیمارستان روحانی بابل برای نخستین بار در کشور خبر داد.
۰
plusresetminus
جراحی ترکیبی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی همزمان برای تومور معده در بابل انجام شد
به گزارش بلاغ؛ دکتر سیدحسن عابدی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: جراحی آندوسکوپیک – لاپارروسکوپیک یک روش نوین در جهان است که از این روش برای برداشتن سرطان  اولیه، تومورهای خوش‌خیم و تومورهای استرومایی معده، روده  و دوازدهه استفاده می‌شود و به بسیاری از بیماران کمک می‌کند تا بیماران تحت اعمال جراحی باز قرار نگیرند.

وی افزود: در کنار تکنیک‌های سنتی، ظهور تکنیک‌های آندوسکوپی لاپارروسکوپیک نوید بزرگی برای آینده روش‌های جراحی بسته و کم تهاجمی است.

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در بیمارستان آیت الله روحانی بابل موفق شدیم برای نخستین بار در کشور از این تکنیک برای بیمار خانم 40 ساله اهل چالوس با موفقیت کامل انجام دهیم و ان‌شالله نویدی برای انجام خدمات نوین پزشکی بیشتر در ایران باشد.

عابدی اظهار کرد: تومور استرومال دستگاه گوارش (Gastrointestinal stromal tumor (GIST)) شایع‌ترین تومور‌های مزانشیمی لوله‌ی گوارش بوده و بیشتر در معده یا روده‌ی کوچک مشاهده می‌شود.

وی بیان کرد: همه توده‌های خوش خیم موجود در دستگاه گوارش به طور قطع بی‌خطر نیستند و احتمال سرطان زا بودن آن در شرایط سنی مختلف افزایش یا کاهش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه توده‌های خوش خیم گوارشی ۲ دسته‌ هستند، گفت: دسته اول توده‌های Gist که معمولا در هر قسمت از دستگاه گوارش از مری تا معده قرار می‌گیرند و گروه دوم توده‌های چربی یا لیپوم و لیومیوم است که در دسته بافت‌های نرم قرار می‌گیرند.

عابدی ادامه داد: این نوع تومورها اغلب در افراد بین 40 تا 70 سال مشاهده شده و کودکان و افراد جوان‌تر به‌ندرت به این بیماری مبتلا می شوند.

وی با اشاره به اینکه سن ابتلای به آن بالای ۴۰ سال است و در صورت عدم تشخیص به موقع بزرگ‌تر شده و نگران کننده خواهد بود، بیان کرد: اگر اندازهٔ این تومور از ۲ سانتی متر بیشتر شود و غدد لنفاوی هم تحت تاثیر آن قرار بگیرد و همراه با زخم باشد در این صورت نگران کننده خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته که تودهٔ Gist در بیشتر مواقع علامت مشخصی ندارد و از طریق آندوسکوپی به طور اتفاقی مشخص می‌شود، گفت: انسداد و بزرگ‌تر شدن توده در دستگاه گوارش، احتمال خونریزی و درد شکمی از علائم تشخیص می باشد.

عابدی خاطرنشان کرد: برخی افراد مبتلا به تومور استرومال دستگاه گوارش (GIST) ممکن است درد یا تورم شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، خونریزی، ضعف و خستگی، سیاه شدن مدفوع، بالا آوردن خون را تجربه کنند.

انجام روش نوین جراحی بسته در بیمارستان روحانی بابل

دکتر علی زاهدیان فوق تخصص جراحی دستگاه گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در ادامه گفت: گاهی تومورها به قدری بزرگ می‌شوند که مسیر عبور غذا از معده یا روده را مسدود می کنند.

وی تصریح کرد: این انسداد باعث دردهای شدید شکم و استفراغ می شود و حتی ممکن است باعث ایجاد سوراخ (منفذ) شود که در این صورت جراحی های اورژانسی برای رفع انسداد لازم است.

فوق تخصص جراحی دانشگاه علوم پزشکی افزود: این تومورها بر خلاف پولیپ دستگاه گوارش، از لایه های عمقی تر در داخل لوله گوارشی منشا گرفته و درمان آندوسکوپیک آن با چالش های زیادی همراه است.

زاهدیان اظهار داشت: عدم دسترسی کافی به لایه‌های عمقی جدار دستگاه گوارش از یکطرف و احتمال بدخیم شدن همزمان با افزایش اندازه تومور و افزایش سن بیمار، گروه پزشکان گوارش و جراحان را مجاب می‌کند تا از روش جراحی باز و گاها از جراحی لاپاراسکوپی برای خارج ساختن این تومور ها استفاده کنند.

وی در پایان یادآور شد: جراحی آندوسکوپیک -لاپارروسکوپیک که یک شیوه استفاده همزمان از دو مسیر لاپارروسکوپیک و آندوسکوپی بوده و یکی از روش‌های نوین در جهان است که به‌همت تیم گوارش، جراحی و بیهوشی در بیمارستان روحانی بابل برای خانم 40 ساله اهل چالوس با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰