کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفتگو با داور بین المللی ایران؛

داور فوتبال ساحلی را “بی قیمت” انتخاب کردم/ انگیزه‌های درونی دارم!

7 آذر 1400 ساعت 15:47

با یکی از بهترین داوران فوتبال ساحلی ایران به گفت‌وگو پرداختیم تا بیشتر با جواد فلاحی آشنا شویم؛ داور جوان و آینده‌داری که قطعا از او بیشتر خواهیم شنید.


به گزارش بلاغ؛ فهرست نهایی داوران و کمک داوران بین‌المللی ایران برای سال ۲۰۲۲ جهت معرفی به فیفا از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام شد و سید وحید کاظمی و سیدعلی اصغر مومنی در فوتبال و جواد فلاحی در فوتبال ساحلی به فیفا معرفی شدند.


به‌همین بهانه با یکی از بهترین داوران فوتبال ساحلی ایران به گفت‌وگو پرداختیم تا بیشتر با جواد فلاحی آشنا شویم؛ داور جوان و آینده داری که قطعا از او بیشتر خواهیم شنید.
 

از خودت بگو از کجا شروع کردی !؟

جواد فلاحی هستم داور فوتبال ساحلی متولد ۱۳۷۰ از شهر آمل


چیشد که به سمت داوری رفتی و از بین این همه رشته ها فوتبال ساحلی رو انتخاب کردی؟

سال ۸۸ به دفتر هیئت فوتبال مراجعه کردم و از علاقه مندیم به امر قضاوت گفتم و کمیته ی داوران هم به بنده کمک کرد تا در کلاس درجه ی سه فدراسیون که در امیرکلا برگزار شد شرکت کنم.

در سال ۹۴ به توصیه ی استاد عزیزم جناب آقای حسن کیومرثی و راهنمایی آقای مجید کابلی وارد کلاس استعدادیابی داوری فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال شدم. در آن کلاس آقای کیومرثی و داور بین المللی کشورمون آقای ابراهیم اکبرپور مدرسان کلاس بودند که امر مهم آموزش داوران را برعهده داشتند.

بعد از این کلاس، شور و اشتیاقم بیشتر و بیشتر شد تا جایی که کتاب انگلیسی قوانین داوری را از سایت فیفا دانلود کردم و جمله به جمله و کلمه به کلمه ی آن را با دقت خواندم.


 
داوران بزرگ فوتبال و فوتسال همیشه گلایه دارن از اینکه حق و حقوشون خوب نیست و بموقع پرداخت نمیشه، با این وضعیت چطور شما فوتبال ساحلی رو قبول کردی و فعالیت می‌کنید؟

در مورد پرداختی ها در واقع حرفی ندارم چون این مسئله مورد تازه ای نیست و جنبه ی تاریخی دارد. اما در مورد داوری فوتبال ساحلی باید بگم این رشته را “بی قیمت” انتخاب کردم و انگیزه های درونی دارم.

شرایط فوتبال ساحلی در ایران در حال حاضر چطور است !؟ راضی کننده هست از نظر شما!؟

شرایط فوتبال ساحلی ایران در بُعد بین المللی تحت شعاع کرونا قرار گرفته است به طوری که به دلیل عدم برگزاری بازی های انتخابی جام جهانی در آسیا و عدم کسب امتیازات لازم، ایران در دو جام جهانی قبلی یعنی در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۱۹ غائب بوده است. اما با توجه به لیگ پویای داخلی و تزریق بازیکنان جوان همچنان جای امیدواری برای پیشرفت این رشته در عرصه های بین المللی وجود دارد.

از خودت بگو، شنیدیم اسم شما در لیست فیفا بوده! توضیح بیشتر بده بهمون:

بله؛ خوشبختانه با توجه به گذراندن آزمون آمادگی جسمانی، آزمون دانش داوری، آزمون ویدئویی و آزمون زبان انگلیسی، فدراسیون بنده را در لیست نهایی داوران ۲۰۲۲ قرار داد.

واقعا حس خوبی داشتم که در سی سالگی و بعد از ۱۲ سال بخشی از رویاهام به واقعیت تبدیل شد. واقعا راه سخت و پرفراز و نشیبی بود که خوشبختانه توانستم بخشی از آن را طی کنم.

چه حسی داشتی وقتی اسمت در لیست فیفا قرار گرفت!؟

حس بسیار خوشایندی دارم.

وقتی به تمرینات روزانم فکر می کنم، به گرمای ساعت ۱۱ صبح سوزان تابستانی و سرمای تمرینات ارتفاع در زمستان، وقتی به مصدومیت ها و دوباره ادامه دادن ها فکر می کنم به خودم میگم: “خدا قوت،‌ راه زیادی رو اومدی.”


 
مهم ترین مشکل داوران ما در حال حاضر چیه؟

نمیتونم بگیم مشکل بلکه باید بگیم “مشکلات” و این مورد در نظر هر داور متفاوت است اما از نظر بنده مهم ترین مشکل حال حاضر نبود امکانات اولیه برای داوران هست مانند سیستم ارتباط الکترونیکی و هدست برای تعامل بیشتر در حین بازی و در نتیجه تصمیم گیری بهتر. امیدوارم با نگاه ی توسعه ای فدراسیون فوتبال این مسئله هم در کنار دیگر الویت های فدراسیون به زودی حل شود.

چه انتظاری ازمسئولین مربوطه دارین؟

مسئله ی انتظارات و پاسخگویی به آن هم مسئله ی پیچیده روانی-اجتماعی، چند وجهی، و تاریخی هست که پرداختن به آن زمان بر، کسل کننده، و از حوصله ی مخاطب خارج است. اما از تمامی مسئولین ورزشی این کشور از سطح روستایی گرفته تا سطح ملی عاجزانه تقاضا دارم با تصمیم گیری های درستِ مبتنی بر ورزش، راه رشد و پیشرفت را برای جوانان در حوزه ی ورزش هموارتر از پیش کنند.

صحبت پایانی

جا داره تشکر ویژه ای داشته باشم از مدرسان داوری درجه ی سه (حجت بهروش و دانیال مرادی)، دو (حجت بهروش و وحید کاظمی)، یک (عبدالکریم سیستانی)، و ملی (رضا عبدی و علی جاودان صالح) که برای بنده خیلی زحمت کشیدید.

از ریاست هیئت فوتبال شهر آمل جناب آقای مرتضی طباطبایی و ریاست سابق هیئت فوتبال مازندران جناب آقای غلامرضا بهروان، از مدرسان داوری کشور جناب آقای هادی فلاحت پیشه و جناب آقای دکتر بنی مهد کیوانی و آقای صدرالدین موسوی مدرس AFC و FIFA بی نهایت تشکر می کنم و امیدوارم همیشه در کنار خانواده محترمشان سلامت و پیروز باشند.

انتهای پیام/


کد مطلب: 457249

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/457249/داور-فوتبال-ساحلی-بی-قیمت-انتخاب-کردم-انگیزه-های-درونی-دارم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com