مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی گفت: بسیج برنامه‌ای دارد که تولید 5 محصول اساسی را در کشور افزایش دهد و امنیت غذایی پایدار در کشور ایجاد کند.
۰
plusresetminus
مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی: طرح بسیج برای خودکفایی در روغن به زودی عملیاتی می‌شود
به گزارش بلاغ، محمدرضا جهانسوز دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته بسیج از برنامه‌های این سازمان در بخش کشاورزی کشور صحبت کرد و گفت: تمرکز این سازمان برای افزایش تولید 5 محصول اساسی گندم، برنج، جو، کلزا و ذرت در کشور است و طبق برنامه هدف‌گذاری 8 ساله تولید این محصولات را در کشور افزایش می‌دهد.

وی افزود: البته در مورد سایر محصولات مهم و استراتژیک مانند پسته و زعفران هم برنامه‌هایی دارد.

جهانسوز با بیان اینکه سال گذشته افزایش چهار برابری تولید را در پروژه‌های در دست اجرا داشتیم، گفت: این برنامه‌ها در استان‌ها با حضور و تعامل فرماندهان بسیج و مدیران استانی جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد. وی با بیان اینکه 8 سال پیش نخستین کلینیک سیار دام در کشور با قابلیت انجام سونوگرافی دام تا نمونه‌برداری در محل انجام شد، گفت: برنامه سازمان بسیج جامعه کشاورزی برای راه‌اندازی 500 کلینیک در کشور است که می‌تواند به اشتغالزایی دامپزشکان کشور کمک کند.

جهانسوز با مهم خواندن خودکفایی در گوشت قرمز در کشور گفت: نیاز کمی به واردات است و این شکاف کوچک با یک اقدام جدی پوشش داده می‌شود.
به گفته وی این طرح قرار است 4 سال به صورت آزمایشی انجام و پس از آن وارد فاز اجرا شود.

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی با بیان اینکه همواره گفته می‌شود در تامین روغن نمی‌توانیم به خودکفایی برسیم، گفت: این حرف اشتباهی است، سازمان بسیج برنامه ملی خودکفایی روغن را آماده کرده و ان‌شاءالله به زودی عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: بر اساس این برنامه کشور ظرفیت این را دارد که طی 5 سال آینده در تامین روغن به خودکفایی برسد و حتی به سطح صادرات برسیم. جهانسوز از برنامه ملی تخصصی امنیت غذایی پایدار در سازمان بسیج خبر داد و گفت: در 253 شهرستان و استان هیئت‌های اندیشه‌ورز و قوی داریم که از توان هیئت علمی هم استفاده می‌کنیم که بر اساس آن برنامه امنیت غذایی پایدار با همکاری مشترک فرماندهان بسیج و دولت اجرایی خواهد شد. به گفته وی 487 گروه جهادی دامپزشکی و دامپروری به روستاهای هدف در سال گذشته اعزام شد و 2 میلیون دام به صورت معاینه، درمان و یا ترکیبی از این دو توسط 10 هزار و 39 نفر از مربیان انجام شد که امیدواری به جهش تولید را در افزایش می‌دهد.

مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی اظهار داشت: همه این برنامه‌ها به صورت مسئله‌محور در 26 هزار روستا که تحت پوشش هستند، اجرا می‌شود. در ادامه این نشست جهانسوز در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا تولید گندم از خودکفایی به وضعیتی رسیده که امسال گفته می‌شود 8 میلیون تن باید وارد شد، گفت: مسئله این است که اراده‌ای در دولتمردان قبل برای اجرای برنامه‌ها وجود نداشت. مرتب می‌گفتند تحریم مانع است، اما هیچ وقت نگفتند که چقدر می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. اوج تولید محصولات اساسی مانند گندم، برنج و کالاهای اساسی در دولت نهم بود که مسائل علمی و تحقیقاتی را محور اصلی قرار داده بودند و سیستم قوی برای پیشبرد تولید داشتند. در حال حاضر بخشی از مشکلات مربوط به وضعیت جهانی و نیز کاهش بارندگی در کشور است، اما در دولت جدید برنامه‌ریزی و اراده قوی برای افزایش تولید دیده می‌شود.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما