نفس صندوق‌های بیمه‌ای به شماره افتاد است؛

حمایت غیرنقدی از خانوارهای کارگری در دستور شرکای اجتماعی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۵۷۰۹۴
نمایندگان کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار از طرح مزد منطقه‌ای در جلسه این کمیته خبر داد و گفت: تعیین رقم سبد معیشت خانوار کارگری منوط به تعیین تکلیف موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف نرخ‌گذاری دستوری شد.
۰
plusresetminus
حمایت غیرنقدی از خانوارهای کارگری در دستور شرکای اجتماعی
به گزارش بلاغ،  فرامرز توفیقی از برگزاری اولین جلسه کمیته دستمزد شورای‌عالی کار خبر داد و اظهار کرد: اولین نکته‌ای که در این جلسه به چشم می‌خورد،دستور کاری بود که بر اساس آن می‌دانستیم با چه روندی باید کار دنبال شود.

وی ادامه داد: اتفاق خوب دیگر این بود که نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی که در سال‌های گذشته فقط در جلسات نهایی حاضر می‌شدند، امسال از اولین جلسه حضور پررنگ و شفافی داشتند که برای ما موجب خوشحالی بود.

نماینده کارگران با اعلام اینکه در این جلسه مصوب شد جلسات کمیته دستمزد در هر ماه حداقل دو بار برگزار شود، افزود: بحث با بررسی چگونگی راهکارهای کمک به تأمین معیشت کارگران در دو بُعد نقدی و غیرنقدی و بخصوص بحث در رابطه با تأمین معیشت غیرنقدی خانوار کارگری آغاز شد.
 
توفیقی در مورد تعیین رقم سبد معیشت خانوار کارگری، گفت: به دلیل مدت زیاد زمانی که تا آخر سال باقی‌مانده و احتمال افزایش تورم، همچنین عدم شفافیت رویکردهای دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزادسازی نرخ‌گذاری، امکان ورود به بُعد حمایت نقدی از خانوارهای کارگری وجود نداشت و بحث در مورد تأمین معیشت غیرنقدی انجام شد.

وی اضافه کرد: مادامی که تکلیف در دو موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف نرخ‌گذاری دستوری مشخص نشود، ورود به تعیین میزان نقدی سبد معیشت کارگران از دیدگاه ما اشتباه است. با وجود بحث‌های زیاد در این زمینه بنا شد در جلسه بعدی پیشنهادات سه طرف مذاکرات در مورد تقویت و حمایت غیرنقدی در سبد معیشت خانوار کارگری، مطرح و امکان‌پذیر بودن یا نبودن و صلاحیت و مقبولیت راهکارها بررسی شود.

نماینده کارگران با اشاره به وضعیت معیشتی خانوارهای کارگری، بیان کرد: در جلسه کمیته دستمزد بنا شد کلیه اعضاء با توجه به شرایط کنونی و امکانات موجود و مدل فعلی دستمزد تصمیم بگیرند که به موضوع مزد منطقه‌ای ورود کنند یا نه؛ البته درخواست شد که در جلسه بعد در حضور نماینده تأمین اجتماعی حاصل بررسی‌ها در این مورد ارائه شود.

توفیقی در پاسخ به نقش بیمه در معیشت خانوارهای کارگری، گفت: هم اکنون به‌واسطه معوقات کارفرمایان و دولت در قبال صندوق‌های بیمه‌ای، نفس‌های این صندوق‌های حمایتی به شماره افتاده است، ولی راهکارهایی وجود دارد که حاکمیت بر اساس مُر قانون اساسی می‌تواند کمک کند تا مؤلفه‌های تأثیرگذار در سبد معیشت کارگری غیرنقدی ترمیم شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که نمایندگان کارگری و سایر شرکای اجتماعی تمام تلاش خود را خواهند کرد تا نتایج این جلسات به‌صورت ملموس خود را در سفره خانوارهای کارگری نشان دهد و اتفاقات خوبی را برای این قشر زحمتکش رقم بزند.

 کمیته مزد به عنوان کارگروه تخصصی شورای‌عالی‌کار همه ساله در ماه‌های انتهایی سال با حضور نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت برای بررسی وضعیت سبد معیشتی (حداقل هزینه یک خانوار کارگری) برای اقلام مورد نیاز زندگی یک خانوار سه و نیم نفره کارگری فعالیت خود را آغاز می کند و پیش از پایان سال این رقم برای بررسی در افزایش مزد به شورای عالی کار ارائه می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴