تاریخ انتشاردوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۷۰۲۲
تست سرعت اینترنت توسط وزیر ارتباطات چه عددی را نشان می داد، استاندارد های جهانی آن چقدر است و برای کارهای مختلف اینترنتی به چه سرعتی نیاز داریم؟.
۱
plusresetminus
سرعت ایده‌آل اینترنت چقدر است ؟
به گزارش بلاغ؛ سرعت اینترنت از آن دست چیزهایی است که همیشه در موردشان اعتراض وجود داشته  است اما از ابتدای مهر امسال این اعتراضات افزایش چشمگیری پیدا کرد و کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز انتقاد داشتند. حتی عده‌ای از کاربران و رسانه‌ها این افت کیفیت را به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی ارتباط دادند و کاهش دستوری پهنای باند را دلیل اختلال اینترنت بیان کردند. البته همان موقع رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از پیگیری علت کندی اینترنت خبر داده و درعین حال، علت این مسئله را آغاز سال تحصیلی و استفاده دانشجویان و دانش‌آموزان از اینترنت اعلام کرده بود. در روزهای اخیر هم ویدئویی منتشر شد که در آن عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به انتقادات از کندی اینترنت، تست سرعت را انجام داد و گفت سرعت اینترنت ۸ برابر مجوز اپراتورهاست. زارع پور در واکنش به انتقاد خبرنگاران، در همان لحظه گوشی یکی از حاضران در جلسه را گرفت و تست سرعت اینترنت را درسایت تخصصی SpeedTest انجام داد. در این تست، سرعت اینترنت بیش از 16 مگابیت بر ثانیه و پینگ 28 میلی ثانیه نمایش داده شد. پس از این آزمایش، وزیر ارتباطات اظهار کرد: به خاطر مشکلات مربوط به توسعه نیافتن شبکه توسط اپراتورها، سرعت اینترنت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین 5 تا 6 مگابیت بر ثانیه است. هم اکنون در پروانه اپراتورها سرعت 2 مگابیت بر ثانیه آمده است ولی حالا سرعت دانلود تقریبا هشت برابر این مقدار را نشان می‌دهد. هرچند زارع پور در ادامه این سرعت را ایده آل نمی‌داند اما بخشی از انتقادات کندی اینترنت را هم ناشی از فضاسازی اعلام می کند. در ادامه ضمن بررسی میانگین سرعت اینترنت همراه در جهان درباره سرعت مورد نیاز برای کارهای مختلف با اینترنت نوشته ایم.
 
میانگین سرعت جهانی اینترنت
دو روز پیش وزیر ارتباطات بعد از تست سرعت اینترنت یک تلفن همراه که 16 مگا بیت بر ثانیه را نشان می داد، اعلام کرد که این سرعت هشت برابر حداقل سرعت آمده در پروانه اپراتورهاست و سرعت اینترنت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین 5 تا 6 مگابیت بر ثانیه است. بر اساس مصوبه ۲۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 97 حداقل سرعت مجاز اپراتورها برای جریمه نشدن ۲ مگابیت بر ثانیه است و میانگین سرعت انتقال داده مشترکان باید بیشتر از ۵ مگابیت بر ثانیه باشد. البته جالب است که بدانید طبق کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در آمریکا، حداقل سرعت 25 مگابیت برثانیه است و اپراتورهایی که با سرعت کمتری به مشترکان اینترنت بدهند، جریمه می شوند. با این حال طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل، 68.414 مگابیت‌برثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل،13.79  مگابیت برثانیه و تاخیر ۳۶ میلی‌ثانیه است. یعنی بیش از 34 برابر حداقل سرعت آمده در پروانه اپراتورها و بیش از چهار برابر آن چه وزیر ارتباطات از تست اینترنت نشان داده است. به هرحال کشورهای امارات متحده عربی با  (273.87 مگابیت برثانیه)، کره جنوبی با (214.47 مگابیت برثانیه)، قطر با (178.83 مگابیت برثانیه)، نروژ با (178.70 مگابیت برثانیه) و کویت با (170.67 مگابیت برثانیه) پنج کشوری هستند که بیشترین سرعت اینترنت تلفن همراه را دارند.

سرعت اینترنت چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟
سرعت برای اینترنت با اندازه گیری داده برای اتصال (سرعت بارگیری) یا بارگذاری (سرعت بارگذاری) در ثانیه اندازه گیری می شود. برای اکثر خانواده ها، داشتن سرعت سریع بارگیری مهم است. این همان چیزی است که ما برای فعالیت های مشترک مانند پخش تلویزیون، بارگیری موسیقی و مرور رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم. سرعت بارگذاری در مواردی مانند کنفرانس ویدئویی و بارگذاری پرونده های بزرگ روی سرور مجازی یا ابری به کار می آید. برای این که سرعت اینترنت تان را بسنجید باید از نرم افزارهای تست سرعت اینترنت استفاده کنید تا به شما Ping Time، سرعت دانلود و سرعت آپلود را نشان دهد.

سرعت مناسب اینترنت برای کارهای مختلف
وقتی صحبت از سرعت اینترنت می‌شود، استفاده از کلمات تخصصی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، اما به طور خلاصه، سرعت‌های اینترنتی معمولا با مگابیت‌برثانیه یا Mbps اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این نرخ بالاتر باشد، اینترنت شما سریع‌تر خواهد بود. هر مگابیت یک‌هشتم یک مگابایت است (برای مثال دانلود یک تصویر ۱۰ مگابایتی با سرعت یک مگابیت برثانیه، ۸۰ ثانیه طول می‌کشد) به همین دلیل هرچه سرعت بیشتر باشد شما با سرعت بیشتری می توانید بارگیری (دانلود) یا بارگذاری (آپلود) را انجام دهید. پس قطعا سرعت بارگیری مطالبی که از اینترنت می خواهید یا مطالبی که می خواهید در اینترنت بارگذاری کنید رابطه مستقیمی با سرعت شما دارد که می تواند زمان کمتر یا بیشتری را از شما بگیرد. به هر حال در ادامه به سرعت مورد نیاز برای برخی از کارهای اینترنتی از جمله تماشای ویدئو، بازی آنلاین، تماس تصویری و... پرداخته ایم.

فیلم با کیفیت HD:
اگر قصد دارید فیلم با محتوای حداکثر رزولوشن 720 پیکسل ببینید تا 5 مگابیت بر ثانیه شاید برای شما کافی باشد اما با این سرعت احتمالا در رزولوشن 720 پیکسل هم با مشکلاتی رو به رو می شوید ولی اگر بخواهید محتوایی با کیفیت K4 و فایل‌هایی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی را دریافت کنید باید سرعتی حدود 25 مگابیت بر ثانیه داشته باشید تا با مشکل روبه رو نشوید.

بازی های آنلاین:
درباره بازی های آنلاین در کنار سرعت اینترنت، پینگ هم تاثیر زیادی دارد. هر چه پینگ کندتر باشد، گیمرها یا همان بازی کنان بازی های آنلاین با مشکل بیشتری مواجه می شوند.رئیس جمهور هم در مناظره های انتخاباتی با اشاره به کیفیت اینترنت گیمرها گفت: «من از جوان های در خانه سوال می کنم، از بچه ها سوال می کنم، شما دارید گیم بازی می کنید، دارید در واقع، بازی کودکانه، نوجوانانه بازی می کنید، چقدر وسط بازی حالتان گرفته می شود؟ معلومه زیرساخت ها درست نیست.» به هرحال بر اساس کنسول های بازی سرعت اینترنت می تواند متفاوت باشد، در کنسول های قدیمی مثل ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 شما با سرعت 3 مگابیت برثانیه و پینگ 100 تا 150 میلی ثانیه می توانید بازی آنلاین انجام دهید اما در کنسول های جدید مثل ایکس باکس اس و ایکس باکس ایکس شما به حداقل سرعت بین 25 تا 30 مگابیت برثانیه نیاز دارید تا بتوانید بازی انجام دهید. تعیین سرعت موردنیاز برای بازی‌های آنلاین مشکل است، چرا که دستگاه‌های رایانه ای مشخصات متفاوتی دارند و شبیه یکدیگر نیستند. با وجود این، با تحقیق‌های انجام شده می‌توان گفت سرعت دانلود پیشنهادی بین ۳ تا ۶ مگابیت و سرعت آپلود 0.75 تا یک مگابیت است. مقدار پینگ نیز اگر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه باشد، بازی به خوبی اجرا می‌شود.

تماس تصویری:
برای داشتن یک تماس ویدئویی ایده آل که اعصاب شما را به خاطر قطع شدن های مکرر به هم نریزد به سرعتی بین 5 تا 7 مگابیت برثانیه نیاز است. در ضمن در تماس های تصویری آپلود هم نقش زیادی دارد و باید حداقل 3 مگابیت بر ثانیه هم سرعت آپلود باشد. البته در تماس صوتی به مراتب کمتر از تماس تصویری به اینترنت با سرعت بالا نیاز دارید.

دردسرهای کندی اینترنت
یکی از وعده های دولت سیزدهم تسهیل در کسب و کارهای اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت بود به نوعی که رئیس جمهور وعده اینترنت رایگان برای اقشار ضعیف و با سرعت بالا را داده بود که گیمرها هم از آن لذت ببرند. وزیر ارتباطات هم یکی از برنامه هایش را رساندن فیبر نوری به تک تک خانه‌های مردم، اجرای پروژه فیبر در منزل و سرعت‌های چند گیگی اینترنت اعلام کرده بود اما حالا اینترنت روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، هم اکنون بیش از ۳۲ هزار کسب‌وکار اینترنتی در ایران فعال هستند که بخش بزرگی از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و کندی یا قطع اینترنت، مشکلات زیادی را برای آن ها فراهم می کند. همچنین موضوع آموزش آنلاین دانش آموزان و دورکاری کارمندان هم موجب شده تا اهمیت این مشکل صد چندان شود و نیاز است هر چه زودتر مشکل برطرف شود.
رعیت نواز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲