طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

دولت روحانی ۲ برابر رقم مصوب بودجه اوراق فروخت

تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۴۵۷۰۲۰
طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌، دولت روحانی سال گذشته ۲ برابر رقم مصوب بودجه اوراق فروخت.
۰
plusresetminus
دولت روحانی ۲ برابر رقم مصوب بودجه اوراق فروخت

به گزارش بلاغ؛ در چکیده گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که با عنوان «بررسی عملکرد قانون بودجه و عملکرد مالی دولت در سال 1399» منتشر شده‌، آمده است: بودجه سال 1399 همانند سال‌های گذشته و بر خلاف توصیه‌های کارشناسی با بیش‌برآوردی منابع درآمدی تصویب شد. مجموع بودجه عمومی کشور در سال 1399 عملکردی قریب به 563 هزار میلیارد تومان داشته است. منابع حاصل از فروش نفت و گاز به‌ میزان 16 هزار میلیارد تومان در سال 1399 تنها 28 درصد مقدار مصوب محقق شد و عمده درآمد جایگزین دولت از واگذاری دارایی مالی محقق شد. با فروش 171 هزار میلیارد تومان انواع اوراق و اسناد خزانه اسلامی تقریباً

2 برابر میزان مصوب بودجه و با واگذاری شرکت‌های دولتی به‌میزان 3 برابر میزان مصوب سال 1399 بخش قابل‌توجهی از بودجه تأمین شد. توضیح آنکه با تصویب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا 80 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر شد، همچنین واگذاری‌ها براساس مصوبات و مجوزهایی بود که حین سال و در تصمیمات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و ستاد مقابله با تحریم صورت گرفت. مجموع کسری بودجه سال 1399 با احتساب مجوزها بالغ بر 229 هزار میلیارد تومان شد.
به گزارش تسنیم، برخی نکات درباره عملکرد مالی دولت در سال 1399 قابل‌توجه است:از مجموع منابع مصوب در قانون بودجه سال 1399 بدون در نظر گرفتن مجوزهایی که طی سال علاوه‌بر قانون بودجه به دولت داده شد، تنها 78 درصد محقق‌ شد که همین مسئله ورود شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی و صدور مجوزهایی خارج از بودجه را در پی داشت.
کاهش شدید درآمدهای نفتی در سال 1399 بی‌سابقه بوده و منابع حاصل از فروش نفت و میعانات گازی تنها 2/9 درصد از عملکرد منابع عمومی دولت را به ‌خود اختصاص داده است. حدود 35 هزار میلیارد تومان نیز با مجوز ستاد مقابله با تحریم از محل استقراض از بانک مرکزی (به‌اتکای منابع حاصل از صادرات نفت بدون ارز در دسترس (حدود 22/5 هـ.م.ت) و تحویل اسناد خزانه اسلامی به بانک مرکزی (حدود 12/5 هـ.م.ت)) انجام شده است.
با مجوز شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در سال 1399 معادل 150 هزار میلیارد تومان مجوز جدید برای انتشار اوراق مالی اسلامی علاوه‌بر مجوز 88 هزار میلیارد تومانی قانون بودجه صادر شد. طبق آمار موجود 65 درصد از اوراق این دو مجوز در بودجه عمومی دولت استفاده شده است. براساس گزارش عملکرد دولت، میزان عملکرد انتشار اوراق جهت تأمین منابع مالی دولت در بودجه سال 1399 (با لحاظ اوراق واگذارشده به بانک مرکزی) مجموعاً به رقم 171 هزار میلیارد تومان رسید.
سهم واگذاری دارایی‌های مالی یا انتشار اوراق مالی اسلامی که منابع ناپایدار درآمدی بودجه محسوب می‌شوند حدود 42 درصد منابع بودجه عمومی را شامل می‌شود.
کسری تراز عملیاتی بودجه سال 1399 بالغ بر 171 هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن 47 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و رقمی بی‌سابقه در تاریخ بودجه‌ریزی کشور بوده است.
در سال 1399 عملکرد درآمدهای دولت با احتساب واگذاری‌ها و مجوزهای حین سال برابر با 98 درصد میزان مصوب بوده است. سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع وصولی دولت در سال 1399 بالغ بر 36 درصد است که نسبت به سال 1398 حدود 28 درصد رشد داشته است.
وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به مدت مشابه سال 1398 با کاهش 12درصدی همراه بوده است.
در چند سال اخیر با درخواست دولت بخشی از سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی به‌عنوان قرض، صرف بودجه دولت می‌شود و در سال 1399 نیز، 16 واحد درصد از سهم صندوق توسعه ملی (مابه‌التفاوت 20 درصد و 36 درصد) از درآمدهای نفتی صرف مخارج بودجه‌ای شده است، همچنین برداشت 2 میلیارد و 700 میلیون یورو از صندوق طبق تبصره «4» قانون بودجه سال 1399، که ماهیت استقراض داشته در این سال استفاده شده است. از آنجایی که دسترسی به منابع ارزی صندوق توسعه ملی با محدودیت‌هایی همراه است به‌نظر می‌رسد درنتیجه برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی در سال 1399 نیز همانند سال 1398 به پایه پولی کشور افزوده شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما