تاریخ انتشارجمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۴۵۶۷۳۷
خبرهایی از صف دلالان جلوی صرافی ها و بازار اجاره کارت ملی برای خرید دلار دولتی همه را نگران کرد که با واکنش رئیس کانون صرافان روبه رو شد.
۰
plusresetminus
رونق دوباره صف‌های دلالان دلار!
به گزارش بلاغ؛ بعد از افزایش قیمت در بازار آزاد و زمزمه‌های حذف ارز 4200 نوسان قیمت ارز، بار دیگر باعث تشکیل صف در مقابل صرافی ها شده است. در تصاویری که دیروز از چند صرافی در تهران منتشر شد ظاهرا تعدادی از دلالان برای خرید ارز دولتی صف بسته بودند که با واکنش کاربران فضای مجازی و ابراز نگرانی آن ها همراه بود. چند روزی است که گزارش هایی هم از بازار داغ اجاره کارت ملی برای خرید دلار دولتی خبرساز بود.

به گزارش تسنیم، سهمیه ارزی ۲ هزار یورویی که با هدف تأمین نیاز‌های خرد بازار ارز مثل سفر‌های خارجی، درمانی و تحصیلی به هر کد ملی اختصاص می‌یابد، در روز‌هایی که شکاف قیمتی میان نرخ ارز در بازار آزاد و بازار رسمی افزایش پیدا می‌کند، به ابزاری برای سوءاستفاده و سودجویی دلالان تبدیل شده است. نکته جالب توجه این است که عمده فعالیت این سوداگران نه در فضای حقیقی و کف خیابان، بلکه در فضای مجازی و در بستر پلتفرم‌های تبلیغ آگهی رقم می‌خورد. ماجرا از این قرار است که این افراد با اجاره کد ملی افراد کم‌بضاعت و ناآگاه به خرید سهمیه‌ ارزی آنان و سپس فروش آن در بازار آزاد اقدام می‌کنند. شیوع این نوع تخلفات از یک سو عواقب قضایی جدی را برای صاحبان کدملی به وجود می‌آورد و از سوی دیگر در ایجاد التهاب و نوسانات کاذب در بازار فردایی ارز نیز نقش مخربی ایفا می‌کند. این افراد متخلف در پوشش این نوع از آگهی‌ها، اقدام به جذب افراد بی‌بضاعت و ناآگاه کرده و سپس در ازای پرداخت مبالغ ناچیز ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی، به گرفتن کد ملی آنان اقدام می‌کنند.اما این دلالان به وسیله نوسان‌گیری فی ما بین قیمت رسمی ارز بانک مرکزی و قیمت موجود در بازار آزاد و فردایی، بعضاً سود ۴ تا ۵ میلیون تومانی از هر کدملی را در یک روز به جیب می‌زنند.
 
سوء استفاده دلالان از کارت ملی افراد برای خرید ارز
رئیس کانون صرافان گفت: سودجویان و دلالان از سادگی مردم سوء استفاده کرده و از مدارک هویتی آنان( کارت ملی) برای خرید ارز استفاه می کنند. لواسانی با بیان این که در هر بازاری تفاوت قیمت ایجاد شود، اشخاص سودجو هم آماده و به دنبال سود هستند، افزود: متاسفانه در بازار ارز دچار چند نرخی هستیم.

رئیس کانون صرافان در ادامه اظهار کرد: در حوزه فروش اسکناس در شرکت های صرافی تقاضاها برای خرید اسکناس به صورت غیر واقعی وجود دارد.لواسانی گفت: چون در بازار آزاد تفاوت قیمت با صرافی ها  وجود دارد، برای همین منظور در صرافی ها خرید ارز انجام می شود در صورتی که به آن ارز نیازی نداشتند فقط برای به دست آوردن تفاوت قیمت که سود آن هم اندک است.

رئیس کانون صرافان افزود: متاسفانه سودجویان و دلالان از سادگی بعضی از مردم و از مدارک هویتی آنان ( کارت ملی) استفاده می کنند تا به اسم مردم ارز خریداری کنند.

لواسانی گفت: اختلاف قیمت در مقایسه اندک بین قیمت ارز صرافی‌ها و بازار آزاد، باعث سودجویی دلالان شده تا از  اطلاعات هویتی افراد نا آگاه سوء استفاده و به نام آنان از صرافی ها و در قبال مبلغی ناچیز، ارز دریافت کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰