تاریخ انتشارجمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۴۵۶۵۲۳
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علامه حسن زاده، عالم بصیر و آگاه از مفاخر دنیای اسلام، تشیع و استان مازندران بود، گفت: اینکه رسالت عالمان دین، حوزه‌های علمیه و دانشمندان اسلامی چیست مهم است.
۰
plusresetminus
علامه حسن‌زاده آملی عالم بصیر و از مفاخر دنیای اسلام بود
به گزارش بلاغ، حجت الاسلام سیدحسین حسینی کارنامی در مراسم اربعین علامه «حسن حسن زاده آملی» در مصلی امام خمینی(ره) ساری ضمن عرض تسلیت، بیان کرد: در این روز جمعه که متعلق به امام  زمان (عج) است در چهلمین روز عروج علامه ذوالفنون قرار داریم.

این سخنران برجسته با بیان اینکه علامه حسن زاده، عالم بصیر و آگاه از مفاخر دنیای اسلام، تشیع و استان مازندران بود، گفت: اینکه رسالت عالمان دین، حوزه‌های علمیه و دانشمندان اسلامی چیست مهم است.

حسینی کارنامی تصریح کرد: قطعا بخشی از رسالتی که عالمان دینی بر دوش دارند توسعه علمی، فضائل اخلاقی تحکیم و گسترش احکام دینی در جامعه است مازندران ما در این حوزه  عالمان بزرگی به خود دیده است.

این سخنران برجسته ادامه داد: من بیش از ۳۰۰ کتاب در تراجم و شرح‌حال نگاری دیدم در کنار هر فصلی زندگی یکی از علمای تبری دیده می‌شد یعنی آن‌ها نقش خود را در مقابل تشیع و اسلام تا حدود زیادی به‌درستی ایفا کردند.

وی یادآور شد: در کنار اقلیم‌ها آثاری از عالمان تبرستان همواره به چشم می‌خورند همچون ابن شهر آشوب‌ها، طبرسی‌ها و کوهستانی‌ها حدود ۲ هزار کتاب بزرگ را به چاپ رساندند.

حسینی کارنامی اضافه کرد: در جای جای استان تدین‌پرور مازندران علمای بزرگی پرورش یافتند، پیامبر اکرم (ص) قبل از فوت بر اخلاص در کار داشتن پیشنماز جماعت مسجد چه شخصی است تاکید داشتند و موضع‌گیری می‌کردند.

سخنران مراسم اربعین علامه حسن زاده آملی، تاکید کرد: تبرستانی‌ها در تاریخ در شهرهای عربی پیشنماز جماعت بودند و قالب شخصیت‌های معنوی پشت سر این افراد نماز می‌خواندند.

وی عنوان کرد: عالمانی همچون سید اسماعیل عقیلی طبرسی، شیخ عبدالله مازندرانی نجفی، شیخ مهدی حائری هزارجریبی، از عالمان برجسته تبرستان بودند، در حوزه کهن هزار ساله نجف، کربلای معلی و کاظمین سه قرن به‌صورت غیرمتناوب ۱۴ عالم مازندرانی پیشنماز جماعت بودند.

حسینی کارنامی با اشاره به خاطره ای از شیخ ابوالقاسم طاهری در سفر حج، اذعان کرد: در قم به خدمت علامه حسن زاده آملی رفته بود، تاکید داشتند که شما حوزوی‌ها را به سلاح علم تجهیز کنید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: رسالت اولی که بر دوش عالمان دینی گذاشته شد، رسالت اولیای الهی است، عالمان دین که به حق بشیر و نذیر هستند و وظیفه دعوت مردم به عبودیت خدا را دارند، داشتن طهارت باطن و آماده‌سازی با قرآن و انذار مردم محور اصلی است.

وی با اشاره به جملاتی از علامه حسن زاده عالمی سفارش کرد: عرفان منهای اهل بیت (ع) مردود است، عرفان تصنعی که دکان بازی است نباید به آن توجه کرد، ماندگاری سیدالشهدا برای این است که دعوت‌کننده به خدا است نه دعوت به خویشتن به بزرگ‌نمایی، بسط و گسترش فضایل عرفای در جامعه ویژگی بعدی موردنظر ایشان بود.

حسینی کارنامی گفت: مرحوم قاضی در انتخاب میوه‌ها درجه سوم را انتخاب می‌کرد تا درد مردم را بچشد، توجه به اهل بیت (ع) همواره مدنظر فخر رازی بود، جای جای عرفان علامه حسن زاده آملی عرفان اهل بیتی بود، اعلام احکام دینی و مناسک، درد محرومین، مبارزات سیاسی و مقابله با طاغوت داشتن، از جمله ویژگی‌هایی است که هر عالم باید داشته باشد.

این سخنران برجسته گفت: علمای ما ۱۹ قرن طلایه‌دار مقابله با طاغوت بودند، امروز پرورش دینی جوانان در استان مدنظر علمای حاضر باشد.

پایان پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
صمدی
بجا بود از شاگردان ارشد برجسته و خلف صالحش در این مراسم دعوت میشد
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰