تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
کد مطلب : ۴۵۶۲۲۵
مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران با اشاره به اهمیت دفاع سایبری در دنیای امروز گفت: دفاع سایبری یک دفاع هوشمندانه چند لایه و اثربخش در حفاظت از سرمایه‌های سایبری کشور است که در این راستا باید انعطاف پذیر باشیم و قطعا اصل قانون برای حکمرانی بر فضای سایبری غیرقابل خدشه است.
۰
plusresetminus
اجرای 864 عنوان برنامه طی هفته پدافند غیرعامل در مازندران/توجه به دفاع سایبری در عصر مجازی ضروری است
به گزارش بلاغ، حمید بخشی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل، اظهار کرد: در دنیای امروز که شاهد افزایش روزافزون مناقشات و چالش‌های فراوان هستیم، قطعا تنوع تهدیدات هر کشوری را وادار به دفاع از قلمرو ملی خود می‌کند.

وی افزود: این دفاع می‌تواند در حوزه‌های زیستی، سایبری، شیمیایی، فیزیکی و سایر حوزه‌های غیرنظامی تعریف شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران، خاطرنشان کرد: شاید در یک دهه گذشته موضوعات فیزیکی با توجه به جنگ‌های نظامی از ضرورت بالایی برخوردار بود و یک دفاع مبتنی بر اسلحه و تجهیزات نظامی الویت داشت، اما حال با توجه به ضرورت حاکمیت مجازی و اتفاقاتی که در حوزه مجازی در حال وقوع است، قطعا توجهات به سمت حوزه مجازی معطوف شده است.

این مسئول ادامه داد: لذا می‌طلبد که ما هم همیت و انرژی مضاعفی توأم با خلاقیت‌ها و نوآوری در این حوزه داشته باشیم.

بخشی بیان کرد: به هر حال وظیفه ما مصون سازی کشور از طریق بالا بردن قدرت بازدارندگی، ارتقای پایداری تا آستانه مقاومت ملی و کاهش آسیب‌های زیر ساخت‌های حساس، مهم و حیاتی است و آنچه که ما را به این سمت سوق می‌دهد، تسهیل در مدیریت بحران است.

وی عنوان کرد: موضوع مهمی که در این باره وجود دارد این است که بتوانیم با ارائه برخی از تدابیر، تمهیدات و دستورالعمل‌ها از برخی از اتفاقات محتمل پیشگیری کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران، گفت: ما در استان مازندران عمده تهدیداتی که داریم، تهدیداتی از جنس زیستی است، این استان یک بستر بسیار عالی برای خدمات غذایی و پروتئینی است و می‌طلبد که این تهدیدات به طور جدی تعقیب شود.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به ملاحظات متعددی که در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در استان مازندران وجود دارد، بیشتر توجهات ما معطوف به موضوع تهدیدات زیستی است و قطعا جدای از تهدیداتی از این دست ما در فضای ملی که خودمان هم جزئی از آن هستیم، ما تحت تاثیر برخی تهدیدات نظیر تهدیدات سایبری هم هستیم.

بخشی اعلام کرد: همین اتفاق اخیر درخصوص جایگاه‌های سوخت که منجر به اختلال در شبکه هوشمند سوخت شد، قطعا یک اتفاق ملی بود که طبعاتش در مقیاس محلی اثرگذار بوده است.

وی مطرح کرد: لذا ما باید با یک نگاه جامع بتوانیم به دو اصل اساسی بپردازیم، اصل اول حفظ دارایی‌های ارزشمند استان است که طبیعتا دسته‌بندی دارد که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است و اصل دوم احصای تهدیدات است که ما در استان محل زندگی چه تهدیداتی وجود دارد وچه تهدیداتی نیز فراروی ما است.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران، تاکید کرد: با توجه به اینکه سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان نوپا در کشور است و عمر آن به کمتر از یک دهه می‌رسد، نیازمند حمایت و عزم همگانی تمام دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف است.

این مسئول اذعان کرد: خوشبختانه طی سال گذشته یک اتفاق ارزشمند برای استان افتاد و آن ابلاغ طرح جامع پدافند غیرعامل بود که اکنون یکسال از ابلاغ این طرح می‌گذرد و در این طرح، به صورت خاص بیش از یک‌هزار دارایی ارزشمند استان بررسی و احصا شد که از این تعداد بیش از 500 عنوان به عنوان دارایی‌های حساس، حیاتی و مهم رده بندی و به دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط نیز اعلام شد.

بخشی تصریح کرد: ما به عنوان یک اداره کل ستادی و نظارتی در حال فعالیت هستیم و موضوعات مطروحه را به دستگاه‌های مربوطه منعکس می‌کنیم که می بایست هرگونه اتفاق و تهدید خاص و ویژه را در قابل کارگروه‌های تخصصی، رفع کنیم.

وی افزود: در ماجرای اخیر سامانه هوشمند کارت سوخت نیز قطعا رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور علام نظر خواهند کرد و در بیانیه اخیر این سازمان نیز اعلام شده است که هشدارهای لازم در این باره به دستگاه‌های ذیربط داده شده بود اما این هشدارها مورد توجه واقع نشد و در حال حاضر نیز طی یک فرصت چند روزه برای بررسی دقیق ماجرا، گزارشات دقیق و کارشناسانه طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران، عنوان کرد: دفاع سایبری یک دفاع هوشمندانه چند لایه و اثربخش در حفاظت از سرمایه‌های سایبری کشور است که در این راستا باید انعطاف پذیر باشیم و قطعا اصل قانون برای حکمرانی بر فضای سایبری غیرقابل خدشه است.

این مسئول ادامه داد: هیچ قانونی نباید منتج به رکود فعالیت‌های اقتصادی در فضای سایبری کشور شود و معتقدیم در سایه حفظ قلمرو سایبری کشور نباید به کسب و کار مردم نیز لطمه وارد شود.

بخشی با بیان اینکه تولید نزدیک به 250 محصول کلیدی در حوزه دفاع و امنیت سایبری توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور کلید خورده است، گفت: آنقدر فضای مجازی رو به جلو رفته است که ما باید یک بازتعریف جدید از این فضا داشته باشیم و بپذیریم که فاقد یک نظام حکمرانی سایبری جامع هستیم.

وی افزود: پیشرفت‌های سایبری سبب پیشامد جنگ‌های نوین سایبری در دنیا شده است و لذا بر این اساس، پایش سایبری 150 مرکز را بر اساس سناریوی تهدید آغاز کرده‌ایم که یکی از این هشدارها به مرکز هوشمند داده شده بود.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران، اعلام کرد: ما بنا داریم تا در هفته پدافند غیرعامل نزدیک به 864 عنوان برنامه در استان اجرا خواهد شد که از سوی بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مرتبط انجام می‌گیرد.

این مسئول متذکر شد: از این تعداد، 269 عنوان مربوط به رزمایش و مانور، 198 عنوان کارگاه آموزشی، 46 عنوان مسابقه، 13 همایش، 27 افتتاح پروژه، 21 عنوان صبحگاه و زنگ پدافند، 7 عنوان رژه، 81 مورد بازدید، 57 مورد فضاسازی و 115 نشست و جلسه اجرا خواهد شد.

 بخشی تصریح کرد: خوشبختانه اجرای طرح جامع در دستگاه‌ها جزو یکی از موضوعات مهم و الزام آور دستگاه‌های اجرایی هر استان شده است که طبیعتا نظارت هم صورت خواهد گرفت و قطعا اگر دستگاهی از فرامین دیده شده در طرح جامع عدول کند، باید پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: رزمایش مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک، مانور نشست گاز کلر و حریق تصفیه خانه، مانور تست دریچه‌های سد شهید رجایی، افتتاح دستگاه شتاب نگار در نوشهر از دیگر برنامه‌های این هفته در استان مازندران است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷