کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تکذیب شکست در روند تولید «واکسن فخرا»/ درخواست مدیر پروژه از وزارت بهداشت

27 مهر 1400 ساعت 13:55

مدیر پروژه واکسن فخرا با اشاره به برخی شایعات مبنی بر شکست در روند تولید واکسن فخرا گفت: من در مصاحبه خود با یکی از رسانه ها گفته بودم که قصد توقف در روند تولید واکسن را داریم؛ اما این تصمیم بخاطر مسائل فنی و کارایی و مصونیت بخشی واکسن نبوده، بلکه صرفا به این جهت بود که وزارت بهداشت در جذب مخاطب به ما کمک نکرد.


به گزارش بلاغ، صبح امروز گفتگویی از «احمد کریمی» مدیر پروژه واکسن فخرا، با یکی از خبرگزاری های کشور در فضای رسانه ای منتشر شد با این تیتر: در حال برنامه‌ریزی برای توقف تولیدِ واکسن فخرا هستیم/ واکسن‌سازهای داخلی دچار چالش شده‌اند/ از هیچ واکسن‌سازی پیش‌خرید انجام نمی‌شود

 از ابتدای انتشار این گفت‌وگو رسانه‌های معاند و شبکه‌های اجتماعی بازتاب و ترجمان وارونه ای از از اظهارات کریمی داشتند. عمده حاشیه هایی که از این خبر در فضای مجازی و شبکه ها و رسانه های معاند دست به دست و ابز نشر شد؛ با چنین مضمونی بود که این واکسن به لحاظ فنی، کارآیی و مصونیت بخشی دچار چالش شده و به دلیل عدم توفیق علمی متولیان این پروژه تصمیم به توقف روند تولید این واکسن گرفته اند.

خبرنگار ما طی تماسی با ودیر پروژه واکسن فخرا در صدد تصحیح این خبر بر آمد که در ادامه ماحصل این گفت و گوی کوتاه خواهد آمد؛

«احمد کریمی» مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: من در این مصاحبه گفته بودم که در ما در حال برنامه ریزی برای توقف در تولید واکسن فخرا هستیم. اما این گفتگو به این معنا نیست که توقف در تولید واکسن فخرا به علت عدم کارایی و موفقیت تولید است، اتفاقا واکسن فخرا با حساسیت تمام تولید شده است و در تمام مراحل کارآزمایی بالینی موفقیت های خاص خود را داشته است.

وی افزود: واکسن فخرا تمام مراحل تولید، تست، کارآزمایی بالینی و ... را با موفقیت و تأئید متولیان بهداشت و درمان کشور پشت سر گذاشته و به لحاظ فناوری های تولید این واکسن ما هیچگونه مشکلی در پروژه نداشته و نداریم.    

کریمی در تکمیل اظهارتش اضافه کرد: بطور مشخص ما در کارآزمایی بالینی فاز سوم  به دلیل واکسیناسیون گسترده ای که در سطح کشور انجام شد، با مشکل مواجه شدیم. در کارآزمایی فازسه مهمترین مشکل ما این بود که داوطلب به اندازه کافی نداشتیم، برای همین ما چند انتظار از وزارت بهداشت و سایر متولیان بهداشت کشور به ویژه در دوران کرونا داشته و داریم که در مصاحبه با خبرگزاری یاد شده هم مفصلا توضیح دادم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اما با وجود مشکلاتی که برای ما پیش آمد، وزارت بهداشت هیچ تمهیدی برای ما نیندیشید و به ما که با کمبود داوطلب مواجه شده بودیم، مشاوره نداد که باید با این مشکل چگونه کنار بیائیم و در این تنگنا چطور به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیر پروژه فخرا خاطر نشان کرد: ما انتظار داشتیم که وزارت بهداشت بخشی از واکسن ها را از ما پیش‌خرید کند. گرچه تأکید می کنم تامین داوطلب وظیفه وزارت بهداشت نیست؛ اما ما که واکسن را برای حل مشکل کشور که کرونا بود، تولید کردیم و وزارت بهداشت وظیفه اصلی مدیریت کرونا را بر عهده دارد؛ از این جهت انتظار داریم که این وزارتخانه به ما در این مشکل کمک کند تا راه معقولی را در پیش بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات ما به تحت الشعاع تصمیم گیری های وزارت بهداشت بود، گفت: وقتی این وزارتخانه سن واکسیناسیون را به 12 سال می رساند و از طرفی در مملکتی که تا دیروز با کمبود واکسن مواجه بود به یکباره 120 میلیون دوز واکسن وارد میکند؛ طبیعی است که تولید کننده داخلی واکسن با مشکل مواجه شود. توقع ما توقعی بیجا نیست و همانطور که ما در زمان کمبود واکسن برای سلامت مردم به میدان آمدیم و شروع به تحقیق و تولید کردیم، حالا هم انتظار داریم همین وزارتخانه به میدان بیاید و مشکل ما را حل کند.

کریمی یادآور شد: بهترین تمهید وزارت بهداشت این بود که واکسن را از ما پیش خرید می کرد که حتی این کار را هم نکرد. گرچه در جلسات متعددی که با هم داشته ایم، ما بارها این مشکل و پیشنهاد پیش خرید را مطرح کرده ایم؛ با این وجود مسئولان وزارت بهداشت قول همکاری هم داده اند؛ اما به قول خود عمل نکرده اند.

وی اضافه کرد: حالا این سوال مطرح است که ما اگر به تولید واکسن ادامه دهیم، باید آنها را به چه کسی تزریق کنیم و به چه نهاد و سازمانی تحویل دهیم؟ ما از مرداد ماه به تولید انبوه واکسن پرداخته ایم و حالا به این نتیجه رسیده ایم که تمام واکسن های فخرا را دور بریزیم. شما یک دلیل به ما ارائه کنید که باید به این دلیل به تولید واکسن ادامه دهیم.

وی در خاتمه توضیحاتش گفت: خطاب به آن دسته از مخاطبان ارجمندی که از گفتگوی اول من مبنی بر اینکه بخاطر چالش های تولید قصد توقف تولید واکسن فخرا را داریم، باید تاکید و تصریح کنم که واکسن فخرا تمام مراحل تولید را با موفقیت پشت سر گذاشت و خود وزارت بهداشت توفیق در این مراحل را تائید کرده است و حرف من در خصوص تصمیم گیری در روند تولید صرفا به خاطر این بود که وزارت بهداشت در جذب مخاطب به ما کمک نکرد و در پیش خرید واکسن هیچ راهی را پیش پای ما نگذاشته است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 455907

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/455907/تکذیب-شکست-روند-تولید-واکسن-فخرا-درخواست-مدیر-پروژه-وزارت-بهداشت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com