کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خواص شگفت‌انگیز کرفس | از کاهش کلسترول تا تقویت سیستم ایمنی بدن

27 مهر 1400 ساعت 12:50

کرفس منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. در این مطلب با سایر خواص بی‌شمار این سبزی خوشمزه و مقوی آشنا می‌شوید.


به گزارش بلاغ به نقل از بهداشت نیوز به نقل از pourateb نوشت: کرفس گیاهی علفی از خانواده جعفری است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است، طرفداران آن خواص کرفس را شامل مقابله با طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله التهاب، فشار خون بالا و کلسترول بالا می‌دانند. کرفس منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است.

celery - کرفس

ارزش غذایی کرفس

این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K، ویتامینA ، ویتامین B۲ و B۶ و ویتامین C است. کرفس همچنین منبع خوبی از فولات، پتاسیم، منگنز، اسید پانتوتنیک و فیبر غذایی است. گیاه کرفس و دانه‌های آن هر دو حاوی مواد شیمیایی هستند که متخصصان تغذیه آنها را فیتونوترینت می‌نامند. کرفس حاوی دو آنتی اکسیدان مفید است. دانشمندان این دو ترکیب آپیژنین و لوتئولین را می‌نامند. تحقیقات نشان می‌دهد که آپیژنین و لوتئولین التهاب را کاهش می‌دهند و ممکن است به درمان طیف وسیعی از بیماری‌های التهابی کمک کنند. کالری و قند کرفس نیز کم است و آن را به یک انتخاب مناسب برای یک میان وعده سریع و سالم تبدیل کرده است.

خواص ضد التهابی

یکی از خواص کرفس کاهش التهاب در بدن است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که برگ کرفس ممکن است بر سایتوکاین‌ها که مولکول های پیام رسان سیستم ایمنی بدن هستند و مسئولیت اثرات ضد التهابی در بدن را بر عهده دارند، تاثیر بگذارد. چراکه برگ‌ها ممکن است دارای سطوح بالایی از آپیژنین، لوتئولین و کمپرفرول باشند. محققان به این نتیجه رسیدند که کرفس می‌تواند یک عنصر بالقوه برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های التهابی باشد.
 

کاهش سطح کلسترول

فیبر موجود در کرفس ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند. فتالیدهای موجود در این سبزی همچنین ممکن است به تحریک ترشح صفرا کمک کنند، که سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. کلسترول کمتر به معنی پلاک کمتر روی دیواره شریان و بهبود کلی سلامت قلب است. فیبر موجود در آن همچنین می‌تواند برای از بین بردن چربی‌ها عمل کند و آنها را از جریان خون خارج کرده و با حرکات منظم روده آن را از بدن دفع کرده و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

کاهش فشار خون

کرفس حاوی ترکیبات شیمیایی آلی به نام فتالید است. این ترکیبات ممکن است به کاهش سطح هورمون‌های استرس در خون کمک کنند. همچنین یک مطالعه نشان داد که ممکن است این گیاه، اثرات کاهش چربی خون داشته باشد که به عروق خونی اجازه می‌دهد گسترش یافته و به خون فضای بیشتری برای حرکت دهد و در نتیجه فشار را کاهش دهد. همچنین کرفس حاوی پتاسیم است که یک گشاد کننده عروق است و می تواند در کاهش فشار خون مفید باشد. هنگامی که فشار خون کاهش می‌یابد، استرس کمتری بر کل سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند و احتمال ابتلا به تصلب شرایین یا ابتلا به حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد.
 

تقویت سیستم ایمنی بدن

کرفس سرشار از ویتامین A و C و همچنین آنتی اکسیدان‌ها است و یکی از خواص کرفس تقویت سیستم ایمنی است. خوردن منظم این سبزی غنی از ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داده و از بدن در برابر انواع دیگر بیماری‌ها محافظت کند.

کاهش علائم آسم

ویتامین C موجود در کرفس ممکن است از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند شدت شرایط التهابی مانند آسم را کاهش دهد. شواهدی نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است یک اثر محافظتی بر مجاری تنفسی بیماران مبتلا به آسم ناشی از ورزش داشته باشد.

تقویت اعصاب

کرفس حاوی مقادیر زیادی کلسیم و منیزیم است. دو ماده معدنی که به میزان قابل توجهی اضطراب و استرس را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، کلسیم نقش مهمی در ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی دارد که به مغز اجازه می‌دهد با بدن ارتباط برقرار کند. همچنین حاوی کومارین است که می تواند چندین اختلال تخریب کننده عصبی از جمله آلزایمر، پارکینسون، صرع و موارد دیگر را درمان کند.

کاهش وزن

گفته می‌شود که یک فنجان کرفس خرد شده تنها ۱۴ کالری و حدود ۱.۵ گرم فیبر دارد. اگر رژیم غذایی کاهش وزن دارید، می‌توانید از کرفس به عنوان یک افزودنی عالی برای سالاد یا سوپ استفاده کنید. ادعاهایی مبنی بر منفی بودن کالری کرفس وجود دارد، به این معنی که فرد پس از خوردن این گیاه، کالری بیشتری مصرف می‌کند. البته هیچ مدرک علمی برای این ادعا وجود ندارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آب کرفس می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.


 
بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 455904

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/455904/خواص-شگفت-انگیز-کرفس-کاهش-کلسترول-تقویت-سیستم-ایمنی-بدن

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com