تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۰
کد مطلب : ۴۵۵۸۷۲
مستندات نشان می‌دهد وزرای صمت و اقتصاد روحانی در آخرین روزهای کار دولت دوازدهم، پرونده 4.7 هزار میلیارد تومانی دو شرکت لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ را مختومه کردند.
۰
plusresetminus
دولت روحانی پرونده تخلف 4/7 هزار میلیاردی کره‌ای‌ها را مختومه کرد!
به گزارش بلاغ،‌ قرائن و مستندات نشان می‌دهد وزرای صمت و امور اقتصادی و دارایی دولت روحانی، پرونده تخلف چهار هزار و 700 میلیارد تومانی دو شرکت سامسونگ و ال جی را در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم مختومه کردند.
براین اساس، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت مورخ 26 خرداد ماه سال 1400 در نامه‌ای به رزم حسینی وزیر سابق صمت اعلام کرد که ارکان این وزارتخانه، مختومه شدن پرونده قاعده 2 الف گمرکی دو شرکت لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی از وزارت اقتصاد و گمرک درخواست کرده‌ و بیان شد که قاعده فوق‌الذکر به دو شرکت گلدیران و سامسونگ اطلاق نمی‌شود و کالاهای مطروحه برای خط تولید بوده است.

پس از آن وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به فرهاد دژپسند وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی مختومه شدن پرونده این دو شرکت را درخواست می‌کند که مدیرکل دفتر وزارتی به نقل از دژپسند به رئیس‌کل گمرک دستور می‌دهد اقدام لازم صورت بگیرد.

ماجرای تخلف دو شرکت کره‌ای چیست؟
سال 95 بود که بمب خبری تخلف دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در رسانه‌ها و بازار لوازم خانگی سر و صدا به پا کرد. موضوع این بود که این دو شرکت به واردات اجزای منفصله لوازم خانگی مثل یخچال و سایر لوازم اقدام می‌کردند که وقتی اجزای آن کنار هم قرار گیرد یک محصول نهایی را شکل می‌دهد، از آنجایی که تعرفه و عوارض گمرکی قطعات منفصله کمتر از نصف یک یخچال کامل است، بررسی‌های گمرک نشان می‌داد که قطعات وارد شده یک یخچال کامل را پوشش می‌دهد. آن زمان کمیسیون رسیدگی به تخلفات گمرکی مدعی شد که این دو شرکت مشمول قاعده 2 الف بوده که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی و قانون امور گمرکی باید جریمه بپردازند.

سال 96 فرود عسگری، رئیس‌کل وقت گمرک، گفته بود: از نظر ما دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در رابطه با پرونده اخیر تخلف داشته و موضوع به آنها ابلاغ شده است، رسیدگی به این تخلف در گمرک انجام شده و گمرک موارد مربوطه را محاسبه کرده است، اما در این مورد اختلاف نظری بین ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش آمد که این وزارتخانه خود را متولی طبقه‌بندی کالاها می‌دانست.

به گفته وی از نظر ما مرجع رسیدگی به این تخلف کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و در نهایت دیوان عدالت اداری است اما در این مورد اختلافات میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری ارجاع شد که هنوز نظر قطعی در این مورد داده نشده است. اما در عین حال این معاونت اعلام کرده که تشخیص ماهیت حقوق ورودی و معافیت یک کالا از این حقوق با وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبقه‌بندی تعرفه از اختیارات گمرک است و ما نیز در این زمینه نظر خود را اعلام کردیم که منتظریم به آن پاسخ دهند. ما معتقدیم تخلف صورت گرفته و مرجع رسیدگی به این تخلف نیز کمیسیون حل اختلافات گمرکی است.

بنابراین گزارش از همان موقع اخبار متفاوتی از وضعیت تخلف و جرایم این شرکت‌های لوازم خانگی مطرح می‌شد و ابعاد حقوقی آن به معاون اول رئیس‌جمهور و معاونت حقوقی دولت یازدهم و دوازدهم کشیده شد، جهانگیری در پی‌نوشت نامه‌ای خواستار رسیدگی و بررسی ابعاد موضوع شده بود. اما در این سال‌ها نتیجه نداد تا اینکه در روزهای پایانی عمر کاری دولتمردان سابق، در نامه‌های محرمانه پرونده چند هزار میلیارد تومانی آنها مختومه می‌شود.

بر اساس این گزارش، بدهی گلدیران به نمایندگی از شرکت ال‌جی و بدهی سام سرویس به نمایندگی از شرکت سامسونگ به گمرک و بیت‌المال به ترتیب سه هزار میلیارد تومان و یک‌هزار و 700 میلیارد تومان بیان می‌شود.

در سال‌های قبل از تحریم‌های ظالمانه سال 97 این دو شرکت حدود 50 درصد بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند و یکباره به بهانه تحریم از همکاری با شرکت‌های ایران پا پس کشیدند، در حال حاضر نیز براساس دستور رئیس‌جمهور ورود لوازم خانگی از کشور کره جنوبی ممنوع شده است و مسئولان وزارت صمت معتقدند که باید از لوازم خانگی تولید داخلی حمایت کرد.
منبع : خبرگزاری فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰