تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۵۵۸۲۵
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با نامطلوب دانستن سطح فعالیت‌بدنی در جامعه امروزی گفت: بهترین راه برای کمک به مردم در ایجاد سبک زندگی سالم، تغییر سیاست‌گذاری‌های حیطه سلامت در راستای افزایش اهمیت نقش فعالیت ‌بدنی در سطح جامعه ممکن می‌شود.
۰
plusresetminus
سطح فعالیت‌بدنی در جامعه مطلوب نیست/ اصلاح سبک زندگی نیازمند تغییر سیاست گذاری‌ها
به گزارش بلاغ؛ سید اسماعیل حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران به‌مناسبت ۲۶ مهرماه روز تربیت بدنی، با اشاره به اهمیت ورزش در تندرستی و زندگی سالم، اظهار کرد: نتایج مطالعات علمی به شدت از نقش حیاتی ورزش و فعالیت ‌بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و افزایش امید به زندگی حمایت می‌کنند.

وی تندرستی را یکی از مهم‌ترین داشته‌های انسان دانست و افزود: تندرستی، سرمایه‌ای ارزشمند است که معمولاً کمتر قدر آن را می‌دانیم و در زندگی پرمشغله و پرهیاهوی امروزی تمهیدات مناسبی برای حفظ سلامت و تندرستی خود به‌کار نمی‌بندیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از داده‌های حاصل از یک مطالعه طولی که در آن بیش از ۷۸۰۰۰ زن و ۴۰۰۰۰ مرد از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ مشارکت داشتند، تأثیر عادات بهداشتی بر امید به زندگی را بررسی کردند.

حسینی‌نژاد ادامه داد: در این پژوهش، تاثیر رژیم غذایی، فعالیت ‌بدنی، وزن بدن، سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی بر میزان امید به زندگی بررسی شد و نتایج حاصله حاکی از آن بود که همان‌طور که پیداست، عادات سالم تفاوت بزرگی در سطح امید به زندگی ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس این تجزیه و تحلیل، افرادی که معیارهای هر پنج عادت را برآورده می‌کردند به‌طور قابل ملاحظه‌ای از عمر طولانی‌تری نسبت به کسانی که هیچ عادت سالمی نداشتند برخوردار بودند (14 سال برای زنان و 12 سال برای مردان).

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه مازندران بیان کرد: یکی از نتایج جالب این مطالعه این بود که فعالیت‌ بدنی تا حدود ۳ برابر بیشتر از رژیم غذایی در امید به زندگی موثر است و مصرف سیگار و مشروبات الکلی به شدت در کاهش امید به زندگی تاثیر دارد.

حسینی‌نژاد کاهش خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، انواع سرطان و چاقی ، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها که منجر به کاهش بروز صدمات و تصادفاتی مانند از دست رفتن تعادل و سقوط خواهد شد، پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی، کاهش برخی از آثار پیری، به‌ویژه ناراحتی‌های ناشی از آرتروز، افزایش سلامت روان و کمک به درمان افسردگی، رفع استرس و کاهش اضطراب، افزایش انرژی و استقامت و بهبود کیفیت خواب را از جمله فواید ورزش و فعالیت ‌بدنی دانست.

وی گفت: سطح فعالیت‌بدنی در جامعه ما مطلوب نبوده و سبک زندگی بسیاری از افراد جامعه به‌جای تلاش برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها، منجر به بروز بیماری و روی آوردن به سمت مصرف دارو و سایر روش‌های درمانی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه متاسفانه سبک زندگی تهی از فعالیت ‌بدنی باعث تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی فراوان به فرد و جامعه خواهد شد، افزود: بهترین راه برای کمک به مردم در ایجاد سبک زندگی سالم، از طریق تلاش‌های بهداشت عمومی و تغییر سیاست‌گذاری‌های حیطه سلامت در راستای افزایش اهمیت نقش فعالیت ‌بدنی در سطح جامعه است.

حسینی‌نژاد در پایان گفت: اگر قصد شروع فعالیت ورزشی دارید قبل از هر چیز حتما با پزشک یا متخصص علوم ورزشی مشورت کرده و از وضعیت بدنی و سطح سلامت خود مطلع شوید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما