کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران:

سطح فعالیت‌بدنی در جامعه مطلوب نیست/ اصلاح سبک زندگی نیازمند تغییر سیاست گذاری‌ها

26 مهر 1400 ساعت 11:49

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با نامطلوب دانستن سطح فعالیت‌بدنی در جامعه امروزی گفت: بهترین راه برای کمک به مردم در ایجاد سبک زندگی سالم، تغییر سیاست‌گذاری‌های حیطه سلامت در راستای افزایش اهمیت نقش فعالیت ‌بدنی در سطح جامعه ممکن می‌شود.


به گزارش بلاغ؛ سید اسماعیل حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران به‌مناسبت ۲۶ مهرماه روز تربیت بدنی، با اشاره به اهمیت ورزش در تندرستی و زندگی سالم، اظهار کرد: نتایج مطالعات علمی به شدت از نقش حیاتی ورزش و فعالیت ‌بدنی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و افزایش امید به زندگی حمایت می‌کنند.

وی تندرستی را یکی از مهم‌ترین داشته‌های انسان دانست و افزود: تندرستی، سرمایه‌ای ارزشمند است که معمولاً کمتر قدر آن را می‌دانیم و در زندگی پرمشغله و پرهیاهوی امروزی تمهیدات مناسبی برای حفظ سلامت و تندرستی خود به‌کار نمی‌بندیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از داده‌های حاصل از یک مطالعه طولی که در آن بیش از ۷۸۰۰۰ زن و ۴۰۰۰۰ مرد از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ مشارکت داشتند، تأثیر عادات بهداشتی بر امید به زندگی را بررسی کردند.

حسینی‌نژاد ادامه داد: در این پژوهش، تاثیر رژیم غذایی، فعالیت ‌بدنی، وزن بدن، سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی بر میزان امید به زندگی بررسی شد و نتایج حاصله حاکی از آن بود که همان‌طور که پیداست، عادات سالم تفاوت بزرگی در سطح امید به زندگی ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس این تجزیه و تحلیل، افرادی که معیارهای هر پنج عادت را برآورده می‌کردند به‌طور قابل ملاحظه‌ای از عمر طولانی‌تری نسبت به کسانی که هیچ عادت سالمی نداشتند برخوردار بودند (14 سال برای زنان و 12 سال برای مردان).

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه مازندران بیان کرد: یکی از نتایج جالب این مطالعه این بود که فعالیت‌ بدنی تا حدود ۳ برابر بیشتر از رژیم غذایی در امید به زندگی موثر است و مصرف سیگار و مشروبات الکلی به شدت در کاهش امید به زندگی تاثیر دارد.

حسینی‌نژاد کاهش خطر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، انواع سرطان و چاقی ، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری مفاصل، تاندون‌ها و رباط‌ها که منجر به کاهش بروز صدمات و تصادفاتی مانند از دست رفتن تعادل و سقوط خواهد شد، پیشگیری و کاهش ناهنجاری‌های عضلانی- اسکلتی، کاهش برخی از آثار پیری، به‌ویژه ناراحتی‌های ناشی از آرتروز، افزایش سلامت روان و کمک به درمان افسردگی، رفع استرس و کاهش اضطراب، افزایش انرژی و استقامت و بهبود کیفیت خواب را از جمله فواید ورزش و فعالیت ‌بدنی دانست.

وی گفت: سطح فعالیت‌بدنی در جامعه ما مطلوب نبوده و سبک زندگی بسیاری از افراد جامعه به‌جای تلاش برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها، منجر به بروز بیماری و روی آوردن به سمت مصرف دارو و سایر روش‌های درمانی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه متاسفانه سبک زندگی تهی از فعالیت ‌بدنی باعث تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی فراوان به فرد و جامعه خواهد شد، افزود: بهترین راه برای کمک به مردم در ایجاد سبک زندگی سالم، از طریق تلاش‌های بهداشت عمومی و تغییر سیاست‌گذاری‌های حیطه سلامت در راستای افزایش اهمیت نقش فعالیت ‌بدنی در سطح جامعه است.

حسینی‌نژاد در پایان گفت: اگر قصد شروع فعالیت ورزشی دارید قبل از هر چیز حتما با پزشک یا متخصص علوم ورزشی مشورت کرده و از وضعیت بدنی و سطح سلامت خود مطلع شوید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 455825

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/455825/سطح-فعالیت-بدنی-جامعه-مطلوب-نیست-اصلاح-سبک-زندگی-نیازمند-تغییر-سیاست-گذاری-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com