این روزها یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، موضوع تحصیل فرزندان‌شان است؛ موضوعی که با انتشار اخبار متفاوت، بلاتکلیفی را ایجاد کرده و سؤالات متفاوتی را در ذهن خانواده‌ها به وجود آورده است؟
۰
plusresetminus
مدارس بالاخره چه زمانی بازگشایی می‌شوند؟/ آیا همه دانش‌آموزان هر روز به مدرسه می‌روند؟
به گزارش بلاغ،  این روزها یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها، موضوع تحصیل فرزندان‌شان است؛ موضوعی که با انتشار اخبار متفاوت، بلاتکلیفی را ایجاد کرده و سؤالات متفاوتی را در ذهن خانواده‌ها به وجود آورده است؟

آیا مدارس از اول آبان باز می‌شوند؟ قرار است دقیقا اول آبان چه اتفاقی بیفتد؟ مدارس دقیقا از چه زمانی کامل باز می‌شوند؟ آیا بازگشایی به معنای آن است که بچه‌ها باید هر روز به مدرسه بروند؟ آیا زیرساخت‌های آموزش و پرورش برای حضور همه دانش‌آموزان فراهم است؟

خانم رضایی مدیر یکی از مدارس استان تهران به خبرنگار فارس گفت: واقعیت این است که مدارس آماده بازگشایی برای حضور همه دانش‌آموزان با هم نیستند اما اصلا قرار نیست که همه دانش‌آموزان با هم به مدرسه بیایند و مسلما آن چیزی در حال حاضر در فضای مجازی و در بین برخی خانواده‌ها در حال انتشار است، کاملا متفاوت از چیزیست که قرار است، اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: هر مدیر مدرسه موظف است که کمیته سلامت تشکیل دهد و در مدرسه به طور دقیق شرایط را رصد می‌کند که آیا مدرسه‌اش امکان بازگشایی و حضور همه دانش‌آموزان را دارد؟ آیا امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم است؟ سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها از نظر بهداشتی، ایمن هستند؟ هر مدرسه چک لیستی دارد و این موارد را خودارزیابی می‌کند و در صورتی که آمادگی بازگشایی را دارد، زمان پیشنهادی و نحوه آن را به منطقه آموزش و پرورش اعلام می‌کند.

این مدیر مدرسه افزود: پس اینگونه نیست که یکدفعه 30 دانش‌آموز را در یک کلاس درس با هم به مدرسه بیاوریم و آنها مجبور باشند که مثل گذشته از صبح تا ظهر در کنار هم در مدرسه باشند؛ دانش‌آموزان تقسیم‌بندی می‌شوند و متناسب با امکانات و شرایط هر مدرسه، بازگشایی انجام می‌شود.

* مگر بازگشایی مدارس، سخنگو ندارد؟!

وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت برای اینکه موارد مربوط به بازگشایی به طور یکسان و مشخص مخابره شود، سخنگو تعیین کند و بر همین اساس، علیرضا کمرئی که معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است به عنوان سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس تعیین شد.

اما به رغم تعیین این سخنگو، سرپرست آموزش و پرورش در حاشیه برنامه‌ها در فرصت اندک گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص صحبت می‌کند که این موضوع به دلیل زمان اندک، موجب مخابره اخبار اشتباه و تقطیع شده می‌شود.

البته مشکل دیگر، اخبار منتشر شده از سوی متخصصان و مسؤولان وزارت بهداشت است که به طور مداوم درباره بازگشایی مدارس اظهارنظر کرده و همین موارد در مجموع به بلاتکلیفی خانواده‌ها می‌انجامد.

* بازگشایی مدارس به تدریج و آرام بر اساس 3 گروه

سال گذشته بازگشایی مدارس به صورت کلی بود و اعلام شد همه به مدرسه بیایند اما امسال برای بازگشایی، گروه‌بندی پیش‌بینی شد.

گروه اول: این گروه به دودسته تقسیم می‌شوند. دسته اول: تمامی مدارس کم جمعیت مناطق عشایری و روستایی (با تراکم کلاس‌های ١٥ نفر و کمتر) با توجه به اینکه اغلب در دسترسی به راهبردهای آموزشی مؤثر غیرحضوری محدودیت دارند و قادر به رعایت مفاد پروتکل‌ها در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی «بدون گروه بندی» هستند در شروع فعالیت‌های حضوری هر منطقه و ناحیه اولویت دارند.

دسته دوم: تمام مدارس مناطق عشایری، روستایی که تعداد جمعیت کلاس‌های آنها کمتر از ٣٠ نفر است که با توجه به مفاد دستورالعمل‌ها می‌توانند در صورت نیاز به کاهش تراکم کلاس، دانش‌آموزان هر کلاس را به دو گروه تقسیم کنند و با رعایت دقیق مفاد دستورالعمل، هر گروه ٣ روز در هفته آموزش‌های خود را به صورت حضوری دریافت کنند.

گروه دوم: در این گروه مدارسی قرار دارند که جمعیت دانش آموزی آن ها تا ٣٠٠ نفر است و از سوم مهر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی خود را در شبکه آموزش دانش آموزی( شاد) به عنوان برنامه اصلی آموزشی پیگیری می‌کنند.

این دسته از مدارس بعد از بررسی و تکمیل فرم خود ارزیابی در صورتی‌که شرایط لازم برای فعالیت حضوری را دارا باشند، باید به سازماندهی کلاس‌های درس و اعمال گروه بندی مورد انتظار در این دستورالعمل بپردازند، و بعد از تعیین شیوه آموزش(حضوری/ غیرحضوری و یا ترکیبی از این دو روش)، تعیین تعداد روزهای حضور(٢ یا ٣ روز به تناسب تعداد گروه هر کلاس) و مشخص کردن شکل حضور هر گروه از دانش آموزان (زوج و فرد/ گردشی در هفته و... )، متناسب با شرایط دانش آموزان و مطابق با تصمیم شورای مدرسه و اعلام نظر به ستاد پروژه مهر منطقه یا ناحیه اقدام کنند و بعد از تأیید و اعلام نظر ادارات آموزش و پرورش منطقه، آموزش حضوری را آغاز کنند؛ آغاز فعالیت این گروه از مدارس ترجیحا از هفته اول آبان ماه خواهد است.

گروه سوم: شامل مدارسی می‌شود که بیش از ٣٠٠ نفر جمعیت دانش‌آموزی دارند. مناطق آموزشـی می‌توانند از نیمه دوم آبان ماه با رعایت کامل مفاد دستورالعمل و توجه به شـرایط و اقتضائات منطقه آموزشی در رسیدگی به درخواست بازگشایی این دسته از مدارس را در اولویت سـوم بررسـی کنند، منوط به آنکه مدرسه شرایط بازگشایی را داشته باشـد.

* فرایند بازگشایی مدارس به چه شکلی است؟

در هر حال هیچ فردی بهتر از علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس نمی‌تواند به سؤالات مردم در خصوص بازگشایی مدارس پاسخ دهد.

کمرئی به خبرنگار فارس گفت: بازگشایی مدارس تنها در صورتی انجام می‌شود که مدارس آماده بازگشایی باشند و این موضوع اصل مهم ما محسوب می‌شود چرا که سلامت دانش‌آموزان در اولویت است.

وی ادامه داد: اگر سناریو پیش‌بینی شد و گروه‌بندی برای بازگشایی مدارس در نظر گرفتیم، چون نمی‌خواستیم مدارس را یکدفعه بازگشایی کنیم و سلامت دانش‌آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم بود.

کمرئی اضافه کرد: همانطور که اعلام شد فرایند بازگشایی مدارس از مهر آغاز شده است و بازگشایی مدارس، صرفا به معنای حضور هر روز دانش‌آموزان در مدارس نیست. بلکه متناسب با شرایط هر مدرسه متفاوت است. ممکن است دانش‌آموزان در چند گروه تقسیم شوند و ساعت حضور در مدرسه هم متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه مجوز فعالیت مدارس در روز پنج‌شنبه هم داده شده است، افزود: بر این اساس ممکن است در مدرسه‌ای که تعداد دانش‌آموزان کمتر است، هر روز کلاس‌ها دایر شود و در مدرسه دیگر که تعداد دانش‌آموزان بیشتر است، دانش‌آموزان یک روز در میان به مدرسه بروند و از آموزش حضوری و مجازی به طور ترکیبی بهره‌مند شوند.

* واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان

در کنار موضوع آماده‌سازی مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پروسه واکسیناسیون معلمان و سپس دانش‌آموزان انجام شد.

به گفته معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، بیش از 90 درصد فرهنگیان دُز اول و دُز دوم واکسن خود را تزریق کردند البته یک بخشی از فرهنگیان واکسن آسترازنکا تزریق کردند که دُز بعدی آن، 3 ماه طول می‌کشد؛ بعضی از فرهنگیان هم دچار بیماری شدند که 6 هفته مجاز نبودند که واکسن تزریق کنند.

اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در خصوص واکسیناسیون دانش‌آموزان گفت: بر اساس آمارهای موجود تا روز ۱۸ مهرماه از میان دانش آموزان در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان یعنی نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شدند.

بر این اساس فرایند بازگشایی مدارس بر اساس الگوی اعلام شده است که در این الگو، مدارس روستایی و عشایری کم جمعیت و پرجمعیت در مهر دایر می‌شوند که در حال انجام است و فرایند بازگشایی مدارس شهری کمتر از 300 دانش‌آموزان هم از اول آبان آغاز می‌شود و متناسب با شرایط هر مدرسه، مدل بازگشایی و حضور دانش‌آموزان به خانواده‌ها اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴