روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

باید نگرش جامعه در مواجهه بیماران با اختلالات روان تغییر کند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۴۵۵۶۶۳
روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از ضرورت تغییر نگرش جامعه در مواجهه با بیماران با اختلالات روان خبر داد و گفت: انگ به این بیماران موجب عدم مراجعه سریع به مراکز درمانی می‌شود.
۰
plusresetminus
باید نگرش جامعه در مواجهه بیماران با اختلالات روان تغییر کند
به گزارش بلاغ؛ محمدعلی اژدری ظهر امروز در جمع خبرنگاران به‌مناسبت هفته سلامت روان اظهار کرد: بیماری‌های اعصاب و روان از جمله بیماری‌هایی هستند که نسبت به آن‌ها انگ یا برچسب مشاهده می‌شود که باعث احساس تفاوت فرد از دیگران خواهد شد.

وی افزود: انگ یک معضل جهانی و مربوط به تمام فرهنگ‌ها است که تاثیر زیانباری بر تمام حوزه‌های زندگی دارد و در واقع یک پدیده اجتماعی قدرتمند و فراگیر و پایدار که جمعیت‌های آسیب‌پذیر را درگیر می‌کند.

روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: این عوامل موجب می‌شود که بیماران با اختلالات روان با تبعیض، از دست دادن وضعیت اجتماعی و اقتصادی، کاهش کیفیت زندگی، تشدید بیماری، سوء مصرف مواد و عدم مصرف دارو و پیگیری درمان و در نهایت نابسامانی خانوادگی مواجه شوند.

اژدری ادامه داد: از طرفی موجب محدود شدن یا از دست رفتن فرصت‌ها و منابع برای گروه‌های برچسب خورده شده و سایر افراد جامعه نسبت به این گروه‌ها واکنش همراه با ترس و طرد و تبعیض از خود نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: ترس از انگ در بیماران با اختلالات روان که می‌تواند به‌دلایلی مثل ظاهر فیزیکی نامناسب، عدم مهارت‌های اجتماعی و ... باشد که نقش مهمی در عدم دسترسی و بهره‌گیری از خدمات بهداشت روان دارد بدین صورت که باعث می‌شود این افراد کمتر تمایل به حضور در جامعه و دریافت خدمات را داشته باشد.

روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: تخمین زده شده که بیش از نیمی از بیماران با اختلالات روان احساس شرمندگی از این بیماری دارند که در جوامع کوچکتر و در جنس مونث شدیدتر است که می‌توان دلایلی مانند مرد سالاری در جامعه یا نگرانی در مورد ازدواج برای بانوان را به‌عنوان علل آن در نظر گرفت.

اژدری اظهار داشت: از مشکلات دیگر انگ، عدم اطلاع در مورد امکان مراجعه و درمان به مراکز مربوطه در افرادی که به علل مختلف مثل اضطراب و استرس دچار اختلال عملکرد فردی و اجتماعی می‌شوند، است و حتی افرادی‌که  از این مراکز اطلاع دارند با نگرانی از عدم شناسایی درمحل زندگی به مراکز دورتر و حتی شهرها همجوار مراجعه می‌کنند، که این خود باعث تحمیل هزینه‌های بیشتر خواهد شد.

وی افزود: با توجه به موارد فوق لزوم  راه حل‌های مقابله با انگ بیماری روانی احساس می‌شود و باید مشخص شود  که بیماری‌های روانی مانند بیماری‌های جسمانی قابل کنترل و حتی درمان می‌باشند.

روانپزشک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه حمایت‌های فردی و اجتماعی از این بیماران نکته بسیار مهم در حل این موضوع است، بیان کرد: برگزاری پویش‌های اطلاع‌رسانی و تغییر نگرش در مورد مشکلات سلامت روان و نحوه برخورد خانواده‌ها و اجتماع با این بیماران، افزایش اطلاع‌رسانی در مورد مراکز خدمات سلامت روان به جامعه از دیگر اقدامات برای این مهم محسوب می‌شود.

اژدری در پایان گفت: افزایش آگاهی و دانش جامعه و تغییر باورها در مورد مداخلات شخصی افراد ناآگاه و یا شیاد یا خود درمانی است؛ در واقع عدم بهبود سلامت روان در جامعه منجر به عدم شناسایی علائم، تاخیر در دریافت، حمایت و خدمات درمانی، جلوگیری از پذیرش و یا ایجاد اختلال در فرایند درمان می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲