تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۵۶۳۴
۰
plusresetminus
4 خبر ویژه امروز چهارشنبه 1400/7/21
گزارش مایکرو سافت از نفوذ موفق به ده‌ها شرکت نظامی آمریکا و اسرائیل
شرکت «مایکروسافت» ادعا کرد هکرهای مرتبط با ایران، به برخی شرکت‌های فناوری دفاعی در غرب و خاورمیانه، حمله سایبری کرده و در برخی موارد موفق به نفوذ به آنها شده‌اند.
به گزارش وبگاه «هیل»، مطابق برآورد «مرکز اطلاعات تهدیدات» و «واحد امنیت دیجیتال» مایکروسافت، زنجیره‌ای از فعالیت‌های سایبری جدید مرتبط با ایران، از ماه ژوئیه امسال صدها حساب «مایکروسافت آفیس 365» متعلق به شرکت‌های دفاعی آمریکایی و اسرائیلی، بنادر مهم خلیج (فارس) و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی را هدف قرار داده ‌است. هکرها همچنین شرکت‌های دفاعی که با اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل در زمینه تولید فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره‌ها و سیستم‌های ارتباطی واکنش اضطراری همکاری می‌کنند را هدف قرار داده‌اند.
مایکروسافت احتمال می‌دهد این حملات سایبری از سوی ایران و برای ردیابی سرویس‌های امنیتی دشمن و سازمان‌های حمل‌ونقل دریایی در خاورمیانه و به منظور تقویت برنامه‌های امنیتی خود صورت گرفته است. دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای تجاری و برنامه‌های حمل‌ونقل اختصاصی و فهرست اسامی می‌تواند به ایران در تقویت برنامه ماهواره‌ای در حال توسعه‌اش کمک کند.
با توجه به حملات سایبری و نظامی ایران به اهداف کشتیرانی و دریایی، مایکروسافت معتقد است که این خطرات علیه شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها افزایش یافته است. ما مشتریان خود در این صنایع و مناطق جغرافیایی را تشویق می‌کنیم تا اطلاعات موجود در این گزارش امنیتی را برای دفاع از خود در برابر تهدیدات مذکور مطالعه کنند
مایکروسافت می‌گوید این هکرها همچنین روی مبادی ورودی در خلیج‌فارس و یا شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی که حضور تجاری در خاورمیانه دارند، متمرکز بوده است.
به گفته مایکروسافت، برخی از اقدامات هکرها موفقیت‌آمیز بوده است و آنها توانسته‌اند به ۲۰ سامانه نفوذ کنند.

هاشمی‌طبا: مشکل اصلاح‌طلبان نداشتن فکر است؛ نه قدرت
معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات معتقد است اصلاح‌طلبان هیچ‌کدام فکر و برنامه‌ای ندارند و اگر به قدرت برگردند هم کاری نمی‌توانند بکنند.
به گزارش نامه‌نیوز، اصلاح‌طلبان امید دارند تا انتخابات مجلس شرایط کشور به شکلی رقم بخورد که دوباره آنها بتوانند به متن تحولات سیاسی برگردند.
مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت در کوتاه‌مدت گفت: امروز کسی نمی‌تواند جلب اعتماد عمومی کند، چه رسد به اصلاح‌طلبان. اگر اصلاح‌طلبان بخواهند دوباره قدرت بگیرند، ناگریز به طرف کارهای سیاسی می‌روند، نه طرح برنامه.
وی افزود: اصلاح‌طلبان به فرض قدرت بگیرند، سوال اصلی آن است که چه کار می‌خواهند برای مملکت انجام دهند، اساسا چه برنامه‌ای دارند؟ معتقدم فضا و شرایط به شکلی است که حتی اگر اصلاح‌طلبان به قدرت برگردند، نمی‌توانند کاری کنند، چون برنامه ندارند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اظهار کرد: صرف در اختیار گرفتن دولت و مجلس فایده ندارد. برای حل یا رسیدگی به مسائل و مشکلات مملکت باید برنامه داشت. یکی از این مسائل رسیدگی به موضوعات محیط‌زیستی است، جنگل، آب، رودخانه و زمین در حال تخریب شدن هستند و هیچ‌کس هم برنامه‌ای برای حل این موضوع ندارد.
وی درباره شانس اصلاح‌طلبان برای بازگشت به قدرت با چهره‌های قدیمی بیان کرد: اصلاح‌طلبان باید اول فکر ارائه دهند که هیچ‌کدام فکری ندارند، می‌خواهند جدید باشند یا چهره‌ قدیمی. اگر آنها در پی انجام دادن کاری برای مملکت هستند، باید اول اقدامات بسیار عمیق و ریشه‌ای انجام دهند اما هیچ‌کدام جرأت و امکان آن را ندارند.
هاشمی‌طبا درباره نیاز اصلاح‌طلبان به پالایش درونی گفت: هر گروه و دسته‌ای خود به خود پالایش می‌یابد اما نیروهای جدید نیز باید اندیشه‌ای برای اداره کشور داشته باشند که این اندیشه را ندارند. اینها نیز افکار سیاسی‌شان به نظرات اصلاحی‌شان می‌چربد و از زاویه سیاسی به مسائل نگاه می‌کنند بنابراین وقتی به قدرت می‌رسند متوجه می‌شوند واقعیت با آنچه تصور می‌کردند بسیار متفاوت است و هیچ ابتکار عملی هم ندارند بنابراین همان راه گذشته را ادامه می‌دهند.

کنتور که نمی‌اندازد فجایع اصلاحات را موفقیت جا بزن!
«دولت اصلاحات عملکرد اقتصادی موفقی داشت».
این ادعا را روزنامه اجاره‌ای اعتماد مطرح کرده، آن هم به قلم یکی از افراطیون سیاسی‌نویس به نام عباس عبدی که هیچ سررشته‌ای در اقتصاد ندارد و خودش سمبل دهن‌کجی به مطالبات اقتصادی مردم در دوره موسوم به اصلاحات به شمار می‌رود! در همین دوره و در حالی که افراطیون سیاسی‌کار مدعی توسعه سیاسی بودند و اقتصاد و مطالبات معیشتی مردم را تمسخر می‌کردند،
دست بر قضا مفسد بزرگ اقتصادی این دوره (شهرام جزایری) با برخی مدعیان اصلاحات از جمله مدیر روزنامه اجاره‌ای اعتماد و دیگر نمایندگان مشابه در مجلس ششم و دولت پیوند خورده بود.
با این تفاصیل، حالا روزنامه مذکور قلم را نه به یک کارشناس اقتصادی بلکه یک افراطی کم‌سواد به نام عبدی سپرده و از قول او ادعا کرده است که دولت اصلاحات در زمینه اقتصادی موفق و دولت اصولگرایان ناموفق بود.
اعتماد مدعی شده تورم دولت اصلاحات [به نسبت دولت سازندگی / هاشمی که آن هم همسو با خودشان است] کمتر شده.
این روزنامه سپس می‌افزاید: فاجعه تولید ناخالص ملی در دوره احمدی‌نژاد آغاز می‌شود. از ابتدا دولت اصلاحات درآمد سرانه ایران با شیب خوب و به نسبت پایداری رو به رشد بود. از سال 86 دچار نزول شد و این روند کاهشی از سال 90 به پدیده‌ای پایدار تبدیل و تا سال گذشته 34 درصد نسبت به سال 86 کمتر شده است.
روند اقتصاد ایران در دوره هاشمی و خاتمی کمابیش مشابه دیگر اقتصادهای نوظهور است ولی با آمدن دولت اصولگرای احمدی‌نژاد روند رشد اقتصادی ایران کند شد و به شدت از آنان عقب افتاد.
نویسنده در ادامه ادعا کرده وضعیت اشتغال هم در دولت اصلاحات بهتر از دولت نهم و دهم بوده و کاهش فقر هم در دولت احمدی‌نژاد متوقف و حتی افزایشی شده است(!)
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد همچنین ادعا کرده که اقتصاد در فاصله سال‌های 84 تا 92 یعنی دوران اصولگرایان ویران شد، اشتغال را نابود و درآمدهای ارزی را تلف کرد و موجب افزایش فقر شد. در زمینه شاخص‌های کسب‌وکار هم طی دو دهه رشد اقتصادی ایران از 82 به 160 نزول کرده است.
این روزنامه در پایان می‌نویسد: «در زمینه اقتصاد بدون تردید و با فاصله زیاد دولت اصلاحات موفق‌تر از همه دولت‌های دیگر بوده است و در نقطه مقابل نیز دولت اصولگرایان کارنامه منفی‌تری از بقیه داشته است. به‌ویژه هنگامی که به درآمدهای ارزی این دولت‌ها نگاه کنیم این کارنامه منفی، بارزتر می‌شود.
تحلیل روزنامه اعتماد از چند جهت، مطایبه با شعور مخاطبان است. اولا توضیح نمی‌دهد در حالی که آثار تر و تازه و ویرانگر دولت مدعی تدبیر و امید بر سر سفره مردم خودنمایی می‌کند، چرا مرتکب پرش تاریخی شده‌است؟ بی‌تردید این پرش، اعتراف به سرشکستگی در قبال دروغ از آب درآمدن وعده‌هاست؛ وعده‌هایی چون رونق اقتصاد و بی‌نیاز کردن مردم از یارانه ناچیز با درآمدهای سرشار، لغو همه تحریم‌ها، افزایش قدرت خرید مردم و رفع بیکاری.
اما به جای این وعده‌ها آنچه به یادگار مانده، رکوردهای تورم (حتی بالاتر از رکورد 49/5 درصدی دولت هاشمی)، 9 برابر شدن نقدینگی، تعطیلی کارخانجات، از دست رفتن قدرت خرید مردم، افزایش ضریب جینی(شکاف طبقاتی)، حراج 60 میلیون تن طلا(سکه) و 18 میلیارد دلار ارز دولتی، فسادهای بزرگ صندوق ذخیره فرهنگیان و برخی نزدیکان درجه اول رئیس‌جمهور و معاون اول وی و برخی وزرا، واگذاری توأم با فساد ده‌ها شرکت و کارخانه‌های دولتی و...
نکته دوم این است که اگر واقعاً شرایط اقتصادی در دوره موسوم به اصلاحات، به آن گل و بلبلی بود که نویسنده و سیاست‌باز روزنامه اعتماد ادعا کرده، پس چرا مردم نه یک بار و دو بار بلکه چندین بار در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های 84 و 88 و چند دوره انتخابات مجلس و شورای شهر، حاضر نشدند مجدداً به این طیف رأی بدهند؟ انزجار مردم از عملکرد اشرافی و سیاست‌بازانه مدعیان اصلاحات به حدی بود که در سال 84، نه مصطفی معین، نه مهدی کروبی و مهرعلیزاده، و نه هاشمی رفسنجانی هیچ‌کدام مورد اعتماد مردم قرار نگرفتند و همین اتفاق در سال 88 نیز تکرار شد.
آقای عبدی گویا فراموش کرده که در دروه مورد ادعا وقتی که تن‌شان حسابی داغ بود، چگونه مطالبات اقتصادی مردم و توجه دادن منتقدان را به تمسخر می‌گرفتند و می‌گفتند «این حرف‌ها مارکسیستی است»، «اینها لشکر قابلمه به دست جناح راست هستند»، «شعار ما توسعه سیاسی بوده و وعده رونق اقتصادی نداده‌ایم، بنابراین از دولت و مجلس اصلاحات، انتظار اولویت قائل شدن به اقتصاد را نداشته باشید»، «اگر مرگ موش را هم مجانی بدهید، این مردم برایش صف می‌کشند» و...!
فسادهای بزرگی چون پرونده شهرام جزایری، استات اویل و کرسنت (با جریمه و خسارت 18 میلیارد دلاری) در همین دوره رقم خورد و رانت‌های بزرگی به امثال بهزاد نبوی و شرکا در شرکت پتروپارس آن زمان داده شد که حتی صدای اعتراض کسانی چون مرحوم علی اکبر محتشمی‌پور (رئیس فراکسیون دوم خرداد) را هم درآورد اما با آن مرحوم کاری کردند که دو هفته بعد حاضر نشد اظهار نظر دیگری درباره فجایع مدیریت زنگنه و پتروپارس و... بگوید و فقط این یک بیت شعر را بخواند؛ «هر که را اسرار حق آموختند / مهر کردند و دهانش دوختند»!
تشکیل شرکت سهامی در دولت اصلاحات موجب درگیری مرعشی میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود تا جایی که خاتمی- که هیچ سررشته‌ای از اقتصاد و مدیریت نداشت و به احزاب حامی امتیاز داده بود- در سال هفتم دولت خود مجبور شد وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را با هم عزل کند و بگوید این دو تا هماهنگ عمل می‌کردند و به هم که می‌رسیدند، جرقه می‌زدند و کار پیش نمی‌رفت!
آقای عبدی مدعی است در چنان دوره فاجعه‌باری که مردم از دست مدعیان اصلاح‌طلبی به ستوه آمده بودند، به لحاظ اقتصادی فیل هوا کرده‌اند!! او البته عمداً یا از سر بی‌سوادی، اطلاعات نادرست منتشر کرده؛ از جمله این که برخلاف ادعای وی روند فقر و شکاف طبقاتی پس از دولت اصلاحات روند ملموس کاهشی پیدا کرد و متأسفانه با روی کار آمدن مجدد ائتلاف اصلاحات و اعتدال، به شدت افزایشی شد.
برخلاف فضاسازی افراطیون مدعی اصلاحات و اعتدال، در دولت نهم و دهم درآمدهای کشور در اثر مقاومت افزایشی شد که بخش مهمی از این درآمد هم صرف محرومیت‌زدایی، کاهش فقر و کاهش شکاف طبقاتی شد اما با روی کار آمدن دولت روحانی، در صورت انفعال دولت، درآمدهای دولت سیر قهقرایی پیدا کرد و رسیدگی به مناطق محروم هم از اولویت دولت خارج شد.
واقعیت رشد و رونق اقتصادی در دولت نهم و دهم با وجود تحمیل بعدی تحریم‌های فلج کننده، به حدی روشن است که هم اینک بسیاری از فعالان اقتصادی و سیاسی طیف اصلاحات می‌گویند چند سال طول می‌کشد که در صورت احیای رشد اقتصادی به وضعیت سال 90 برگردیم! و این در حالی است که اگر دولت مورد حمایت آنها درست کار کرده بود، نباید قله آمال‌شان، عملکرد دولت ماقبل آنها باشد!
تحلیل غیرواقعی روزنامه اعتماد در واقع تقلا برای آبرو بخشیدن به خاتمی و گروه‌های اصلاح‌طلب در حالی منتشر شده که این طیف با پاسخ منفی قاطع در انتخابات اخیر روبه‌رو شدند و بی‌وزنی اجتماعی‌شان محرز شد.

ایران، آماده پر کردن خلأ است آمریکا در منطقه شکست خورد
در حالی که آمریکا با ناکامی از افغانستان و سوریه و عراق خارج شده، ایران برای پر کردن خلأ آمریکا برنامه دارد.
این تحلیل را روزنامه نزاو یسمایا گازتا منتشر کرده و نوشته است: خروج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه و گریز آنان از افغانستان، یعنی به موضع ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای تحکیم بخشیدن سیاست داخلی در ایران رو به تغییر است، زیرا با به قدرت رسیدن دولت ابراهیم رئیسی، قدرت از دست اصلاح‌طلبان به دست اصول‌گرایان منتقل شده است.
ساختار دولتی جمهوری اسلامی ایران بسیار پیچیده است. این ساختار متشکل از سیستم کنترل و توازن است و عناصر دموکراسی را با هنجارها و اصول مذهبی ترکیب می‌کند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اما ترجیح می‌دهد، از این قدرت به طور کامل، استفاده نکند و برای روندهای دموکراتیک جاباقی بگذارد. او هرازگاهی، مانند یک رهبر دینی و معلم، سخنان آموزنده‌ای ایراد می‌کند، از جمله، با اعضای فعلی و یا سابق دولت‌ها. او در میان درس‌های اصلی برای دولت‌های جدید به بیهودگی مشی دستیابی به توافق‌های بینایی با غرب و تلاش برای ایجاد روابط قابل اعتماد با دولت‌های غربی اشاره می‌کند. رئیسی به توصیه رهبری، اعلام کرده که هیچ برنامه‌ای برای توافق جدید با کشورهای غربی ندارد و این مسیر غیر قابل قبول است.
مذاکرات در وین با هدف بازگشت به توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی ادامه دارد. آیت‌الله خامنه‌ای از تلاش‌های دیپلمات‌های ایران قدردانی کرد، اما خاطرنشان کرد که به رغم تلاش‌های آنان، آمریکایی‌ها قصد ندارند از خصومت خود علیه ایران دست بکشند و به سوی توافق‌های قابل قبول دوجانبه حرکت کنند.
می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که رهبر ایران قصد ندارد در برابر کاخ سفید، نرمشی نشان دهد. او رضایت خود از رویدادهای جاری در افغانستان و توسعه رویدادها در عراق و سوریه را کتمان نمی‌کند. به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، آمریکا پس از 20 سال حضور نیروهایش در افغانستان، نتوانست با افتخار از این کشور خارج شود.
هفته نخست ماه سپتامبر خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که پنتاگون سه پایگاه خود در سوریه را ترک کرده است. گام بعدی می‌تواند، خروج نیروهای ناتو از عراق باشد. در مجموع، خلأای در حال شکل‌گیری است و ایران خود را برای پر کردن آن آماده می‌کند. احتمال دارد که انتقادهای بایدن از رژیم‌های مصر و عربستان سعودی به خاطر عدم رعایت حقوق بشر، به قرابت این کشورها با ایران منجر شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲