مدیر نظارت بر حیات وحش محیط زیست مازندران اعلام کرد

تلف شدن 7 راس «کل» و «بز وحشی» به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۴۵۵۵۸۱
مدیر امور نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هفت راس کل و بز وحشی به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان در منطقه دلیر چالوس تلف شدند.
۰
plusresetminus
تلف شدن 7 راس «کل» و «بز وحشی» به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان
به گزارش بلاغ، کوروس ربیعی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه لاشه یک راس کل و بز وحشی  ۲۱ شهریور ماه امسال در منطقه دلیر چالوس کشف شده بود، گفت: لاشه این کل و بز برای یافتن علت تلف شدن به پایین دست منتقل شد اما با توجه به شرایط لاشه امکان نمونه برداری از آن وجود نداشت.

وی افزود: با توجه به مشکوک‌بودن علت تلف شدن همکاران محیط بانی با همکاری چوپانان منطقه، پایش‌ها را همزمان با کشف نخستین لاشه آغاز کردند و تا ۲۹ شهریورماه لاشه ۷ راس کل و بز در همین منطقه کشف شد.

 مدیر امور نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: کارشناسان محیط زیست از لاشه‌ها نمونه برداری و آن را به سازمان دامپزشکی ارسال کردند که ابتلای کل و بز‌های تلف شده به طاعون نشخوارکنندگان توسط سازمان دامپزشکی تایید شد.

ربیعی با بیان اینکه همه این تلفات فقط در منطقه دلیر چالوس اتفاق افتاده بود، گفت: این منطقه نزدیک به طالقان استان البرز است.

وی گفت: بعد از کشف لاشه‌ها و تایید ابتلای آنان به طاعون نشخوارکنندگان ، پایش‌ها در مناطق کلاردشت و گلستانک که زیستگاه اصلی کل و بز وحشی است افزایش یافت اما هیچ لاشه‌ای از این حیوانات در این مناطق پیدا نشد.

 مدیر امور نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: آخرین لاشه کل و بز ۲۹ شهریور ماه امسال کشف شده و از مهرماه تاکنون هیچ لاشه‌ای از وحوش در هیچ کدام از پناهگاه‌های محیط زیست مازندران پیدا نشده است.

ربیعی ادامه داد: جمعیت کل و بز وحشی در منطقه دلیر چالوس بسیار اندک است به همین دلیل به نظر می‌رسد تعداد تلفات به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان به همین ۷ راس خلاصه شود.

وی افزود: پایش‌ها در همه مناطق تحت کنترل حفاظت محیط زیست حتی در مناطق صعب‌العبور با همکاری جوامع محلی ادامه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴