تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۴۵۵۵۵۶
رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک که حدود یک ماه پیش در بخش‌هایی از زیستگاه‌های حیات وحش در غرب مازندران مشاهده شد و تلفاتی به جا گذاشت در حال حاضر کنترل شده است، اما رعایت برخی نکات توسط دامداران برای پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری ضروری است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از همشهری آنلاین، کوروس ربیعی با بیان این که تلفاتی ناشی از شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مازندران مشاهده شده است، اظهار کرد: از میانه‌های شهریور تا پایان تابستان یعنی طی حدود ۲ هفته در منطقه دلیر چالوس که حد فاصل زیستگاه طالقان و منطقه کلاردشت در مازندران است، ۷ رأس کل و بز تلف شدند که علائم ابتلا به طاعون بزی یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در لاشه‌های آن‌ها مشاهده شده بود.
 
وی افزود: پس از یافتن این لاشه‌ها نمونه‌برداری برای تشخیص بیماری انجام شد و در اختیار دامپزشکی قرار گرفت تا دلیل قطعی تلف شدن این حیوانات مشخص شود. نتیجه آزمایش‌ها نیز تأیید می‌کرد که این حیوانات بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک با نام اختصاری PPR مبتلا شده بودند. همکاران ما در منطقه طالقان نیز مواردی از تلفات حیوانات بر اثر این بیماری را مشاهده کرده بودند.
این مسئول اظهار کرد: پس از مشاهده این موارد با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به دام‌های اهلی، گله‌های دام سبک که در این زیستگاه حضور داشتند بلافاصله با هدف جلوگیری از انتقال بیماری از زیستگاه خارج شدند.
 
رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی منطقه و اقدام به موقع برای خارج کردن دام‌های سبک خوشبختانه جلوی افزایش تلفات گرفته شد. از ابتدای مهر تا کنون نیز پایش‌های متعددی در زیستگاه‌های مختلف استان انجام شد، اما خوشبختانه مورد جدیدی از تلف شدن حیوانات دیده نشد.
ربیعی افزود: در حال حاضر طبق مشاهده‌ها، این بیماری از نقطه کانونی خارج نشده و به نظر می‌آید کنترل شده است، اما توصیه می‌شود دامداران نسبت به واکسینه کردن دام‌های خود اقدام کنند و همچنین با جدا کردن آبشخور دام‌های اهلی در زیستگاه‌های طبیعی، احتمال شیوع این بیماری را کاهش دهند.
 
بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۱۳۹۴ حدود ۲۰۷رأس از وحوش و در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸ رأس کل و بز وحشی را در منطقه شکار ممنوع طالقان تلف کرده بود.
این بیماری که با عنوان «طاعون بزی» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالاست که نشخوارکنندگان کوچک و شترها را درگیر می‌کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات‌الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود. عامل بیماری موربیلی ویروس از خانواده پارامیکسوویریده است. بیماری PPR جزء فهرست بیماری‌های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) است و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش کنند.


 
بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴