تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷
کد مطلب : ۴۵۵۵۳۷
با طلاهای رضا گرایی و میثم دلخانی در روز پایانی مسابقات، تیم ایران با کسب 4 مدال طلا و 2 برنز عنوان نایب قهرمانی جهان را به‌دست آورد.
۰
plusresetminus
گرایی و دلخانی هم طلایی شدند/تیم ملی ایران عنوان نایب قهرمانی جهان را به‌دست آورد

به گزارش بلاغ؛ پرونده مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان 2021 شب گذشته بسته شد و تیم ایران موفق شد با کسب 4 مدال طلا و 2 برنز عنوان نایب قهرمانی جهان را به‌دست آورد. در رقابت‌های ۳ وزن پایانی کشتی فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۱، محمدرضا گرایی دارنده مدال طلای المپیک توکیو و آخرین نماینده کشتی فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی نروژ، در دیدار نهایی وزن ۶۷ کیلوگرم، برابر نظیر عبدالله یف از روسیه به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر ۲ به برتری رسید و چهارمین و آخرین مدال طلای ایران در این رقابت‌ها را بر گردن

آویخت.
۳ دقیقه نخست این مبارزه با نتیجه یک بر صفر به سود گرایی که به دلیل کم کاری حریف داده شد، به پایان رسید. گرایی در تایم دوم با اجرای فن کمر که چند بار کشتی‌گیر روس در تایم‌ نخست مانع آن شده بود، موفق به کسب ۴ امتیاز دیگر شد تا ۵ بر صفر جلو بیفتد.کشتی‌گیر روس در ادامه موفق به خاک کردن گرایی شد و ۲ امتیاز گرفت و این مبارزه در نهایت با برتری ۵ بر ۲ گرایی به پایان رسید.

گرایی پیش از این در دور اول استراحت کرد، سپس تسوچیکا شیمویامادا قهرمان آسیا از ژاپن را ضربه فنی کرد و در ادامه نیز مقابل حسرت جعفراف از آذربایجان ۱۱ بر صفر پیروز شد. وی سپس در مرحله نیمه نهایی مقابل راماز زویدزه دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان در حالی‌که تا ثانیه پایانی مبارزه ۶ بر ۴ عقب بود، در نهایت با نتیجه ۷ بر ۶ به برتری رسید و راهی فینال شد.

در دیگر فینال شب گذشته و در وزن 63 کیلوگرم، میثم دلخانی نماینده ایران مقابل لری ابولادزه از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان در یک مبارزه سخت و نفسگیر با نتیجه ۵ بر ۴ به برتری رسید و با شایستگی بر سکوی نخست جهان ایستاد. تایم نخست این مبارزه با نتیجه ۳ بر یک به سود میثم دلخانی به پایان رسید.

دلخانی پیش از این در دور مقدماتی وزن ۶۳ کیلوگرم که روز شنبه برگزار شد، در دور نخست استراحت کرد، سپس با نتیجه ۹ بر صفر دنیز منیکسه از آلمان را مغلوب کرد و در دومین مبارزه نیز برابر لنور تمیروف دارنده مدال برنز جهان از اوکراین با نتیجه ۳ بر ۳ به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. وی در این مرحله نیز مقابل طالح ممدوف دارنده مدال‌های نقره و برنز اروپا از آذربایجان به روی تشک رفت و در پایان در مدت زمان کمتر از ۲ دقیقه با نتیجه ۹ بر صفر به برتری رسید و راهی فینال شد.

نایب قهرمانی ایران با کسب 4 طلا
پیش از این محمدهادی ساروی در ۹۷ و علی اکبر یوسفی در سنگین وزن به مدال طلای جهان رسیدند و محمدعلی گرایی در ۷۷ و پژمان پشتام در وزن ۸۲ کیلوگرم نیز صاحب مدال برنز شدند، محمدرضا مختاری در ۷۲ کیلوگرم پنجم شد و سجاد عباس پور در ۵۵، مهرداد مردانی در ۶۰ و رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

کشتی فرنگی کشورمان آخرین باری که موفق شد طلای جهان را کسب کند، مربوط به مسابقات جهانی سال 2014 بود، جایی که در تاشکند حمید سوریان موفق شد طلای 59 کیلوگرم را به دست آورد. بعد از 7 سال بالاخره طلسم شکست و کشتی فرنگی توانست به 4 مدال طلا برسد. این برای نخستین بار در تاریخ کشتی فرنگی است که تیم ملی کشورمان توانسته 4 مدال طلا در مسابقات قهرمانی جهان به‌دست آورد.

علاوه ‌بر ثبت این رکورد جالب توجه، باید به طلای ارزشمند سنگین وزن نیز اشاره داشت. کشتی فرنگی ایران در سنگین وزن تاکنون موفق به حضور در فینال رقابت‌های قهرمانی جهان نشده بود اما در این دوره از رقابت‌ها که اسلو نروژ میزبانش بود، یوسفی ضمن راه یافتن به دیدار نهایی توانست طلای این وزن را نیز به‌دست آورد. پیش از این تنها بشیر باباجان زاده در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول موفق به کسب مدال برنز جهان در سنگین وزن شده بود.

با نتایج کشتی‌گیران ایران در این دوره از مسابقات قهرمانی جهان، شاگردان محمد بنا موفق شدند بعد از روسیه قهرمان‌، عنوان نایب قهرمانی جهان را به‌دست آورند.

سوریان: فکر این نتایج را می‌کردیم
نتایج درخشان کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان 2021 واکنش حمید سوریان نایب‌رئیس‌فدراسیون کشتی را به دنبال داشت تا جایی که او در گفت‌و‌گویی اظهار داشت:
تا کنون هیچ وقت چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم. خدا را هزار مرتبه شکر که این اتفاقات در نروژ رقم خورد. خوشحالیم که این چند روز از اینجا در نروژ خبرهای خوبی از کشتی ایران مخابره شده است. وی در مورد اینکه آیا فکرش را می‌کرد که کشتی در اسلو تا این حد مردم را شگفت زده و خوشحال کند، تصریح کرد: بله فکرش را می‌کردیم، من روی فرنگی اشرافم بهتر بود ولی در مجموع هم پتانسیل آزاد و هم فرنگی را می‌شناختم. خدا را شکر که تا الان همه چیز شیرین بوده است.

قهرمان المپیک 2012 لندن هدف اصلی کشتی را المپیک دانست و عنوان کرد: طی دو سال اخیر برنامه کشتی با هدف کوتاه مدت المپیک 2020 توکیو و هدف بلندمدت المپیک 2024 پاریس دنبال شد. همه این بچه‌ها جوان هستند و آینده‌دار، قطعا روز به روز بهتر خواهند شد.

قهرمان سال 2005 کشتی فرنگی جهان در خاتمه در مورد کسب مدال تاریخی سنگین وزن جهان گفت: این برای اولین بار در 60-70 سال کشتی فرنگی است که مدال طلای سنگین وزن می‌گیریم. ایران هیچ وقت در بین طلایی‌های این وزن سهمی نداشته که خوشبختانه به این مهم رسیدیم و حالا در تمام اوزان طلای دنیا را گرفته‌ایم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰