کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی:واردات سالانه 2/5 میلیارد دلار لوازم خانگی رسمی و قاچاق به ایران

فارس , 19 مهر 1400 ساعت 5:15

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: از بازار هفت میلیارد دلاری لوازم خانگی ایران به میزان دو میلیارد و 500 میلیون دلار در اختیار کالای خارجی به صورت رسمی و قاچاق است.


به گزارش بلاغ؛ حمید رضا غزنوی در پاسخ به این پرسش آیا با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی، تولیدکنندگان داخلی همچون خودروسازان به بازار انحصاری دلخوش می‌کنند یا اینکه رقابت ایجاد می‌شود، تصریح کرد:  صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو تفاوت دارد. اولا که صنعت خودرو دولتی است و دو خودروساز بزرگ که دولتی هستند 95 درصد بازار را در اختیار دارند، در حالی که صنعت لوازم خانگی دولتی نیست و حدود 500 شرکت فعال در تولید این کالاها حضور دارند، بنابراین انحصاری وجود ندارد و ما نمی‌توانیم تجربه تلخ خودروسازی را به صنعت لوازم خانگی تعمیم دهیم.

وی افزود: وجود تولیدکنندگان فراوان در صنعت لوازم خانگی باعث می‌شود که انحصاری ایجاد نشود، زیرا بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده لوازم خانگی حداکثر 20 درصد سهم بازار را در اختیار دارد، بنابراین انحصاری در این بازار وجود ندارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که چه میزان از بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق قرار دارد، گفت: از بازار هفت میلیارد دلاری لوازم خانگی، حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار یعنی بیش از 30 درصد در اختیار کالای خارجی به صورت قاچاق یا واردات رسمی قرار دارد و امیدواریم تولیدکنندگان داخلی با توجه به ظرفیت خالی بتوانند این بخش از بازار را تامین کنند.
غزنوی در مورد اینکه در گذشته برخی برندها مانند ارج، آزمایش و دیگران بودند که به تدریج از بین رفتند، آیا می‌توان آنها را احیا کرد، افزود: واگذاری غیراصولی این شرکت‌ها از سوی دولت و سیاست‌های اشتباه بخش دولتی باعث شد، برخی از صنایع لوازم خانگی ورشکسته شوند و از بین بروند و برای احیای برخی از این برندها لازم است از نو طراحی شود؛ یعنی فقط برند و نام آن مانده و کارخانه‌ها و تجهیزات آن دیگر به درد تولید نمی‌خورد.

وی یادآوری کرد: صنایع ارج در دهه 60 به صندوق بازنشستگی فرهنگیان داده شد، در حالی که آنها در این کار حرفه‌ای نبودند و این کار باعث ورشکستگی آن صنعت شد و واگذاری غیراصولی باعث از بین رفتن برخی از این صنایع شد.

درخواست ممنوعیت واردات تا 5 سال
همچنین رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: در حال حاضر 40 درصد بازار لوازم خانگی ایران در اختیار کالای خارجی است که عمدتا به صورت قاچاق و از مبادی رسمی و مناطق آزاد و یک مقدار از کالاها به صورت پیله‌وری وارد می‌شود.

علیرضا دانیالی در پاسخ به این پرسش که با ممنوعیت واردات محصولات لوازم خانگی خارجی آیا انحصاری از سوی تولیدکنندگان مانند خودروسازی ایجاد نمی‌شود، گفت: مقایسه صنعت خودروسازی با صنعت لوازم خانگی غلط است، چون خودروسازی یک صنعت دولتی است و 90 درصد بازار در اختیار دو شرکت خودروساز بزرگ قرار دارد، در حالی که در صنعت لوازم خانگی 500 شرکت بزرگ و کوچک به تولید می‌پردازند و این صنعت رقابتی است و انحصاری در آن نیست.

دانیالی اضافه کرد: برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی و به کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته باید در یک زمان معقول پنج ساله صنعت داخلی لوازم خانگی حمایت شود و بعد از آن اجازه واردات داده شود تا رقابت ایجاد شود.


کد مطلب: 455535

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/455535/انجمن-تولیدکنندگان-لوازم-خانگی-واردات-سالانه-2-5-میلیارد-دلار-رسمی-قاچاق-ایران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com