کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عبدالقدیر خان پدر علم هسته ای پاکستان درگذشت

18 مهر 1400 ساعت 10:14

عبدالقدیر خان دانشمند هسته ای پاکستان در ۸۵ سالگی درگذشت.


به گزارش بلاغ به نقل از همشهری آنلاین به نقل از رادیو پاکستان ، این دانشمند هسته ای پس از انتقال به بیمارستان به دلیل مشکلات ریوی درگذشت. رئیس جمهور پاکستان عارف علوی درباره مرگ عبدالقدیر خان گفت که وی شخصاً از سال ۱۹۸۲ با دکتر خان آشنا بود. او به ما در ایجاد بازدارندگی هسته ای نجات دهنده کشور کمک کرد و ملت سپاسگزار خدمات وی را در این زمینه هرگز فراموش نخواهد کرد.
این فیزیکدان هسته‌ای که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم پاکستان محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۴ به دلیل برخی نگرانی‌های امنیتی، تحت مراقب نهادهای امنیتی پاکستان بود و دور از انظار زندگی می کرد، نهادهای امنیتی این کشور از بیم خطر احتمالی برای زندگی این دانشمند پاکستانی، دید و بازدید و حضور وی در محافل اجتماعی را محدود کرده‌ بودند
 عبدالقدیر خان متولد سال ۱۳۱۵ شمسی فیزیکدان هسته‌ای و مهندس متالوژی پاکستانی است که بنیانگذار برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور محسوب می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های وی، برنامه غنی‌سازی اورانیوم برای پروژه ساخت بمب اتم پاکستان بود. او در سال ۱۳۵۵ آزمایشگاه تحقیقاتی کاهوتا (KRL) در نزدیکی اسلام آباد را تأسیس و تا زمان بازنشستگی (سال ۱۳۸۰) به عنوان مدیر کل و محقق ارشد در آن مرکز مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود. 

 
عبدالقدیر خان عنوان پدر بمب هسته‌ای پاکستان را یدک می‌کشد و برای اینکه کشورش را در عرصه هسته‌ای همتراز هند رقیب سنتی خود در جنوب آسیا هسته‌ای کرد، مورد ستایش قرار می‌گیرد اما اعتراض وی به تمهیدات و مراقبت‌های امنیتی همواره جنجال برانگیز بوده است. 
این فیزیکدان، دفاع اتمی را بهترین بازدارندگی پاکستان می‌داند. پس از آنکه این کشور در ۱۳۷۷ آزمایشاتی اتمی در پاسخ به آزمایش‌های هند داشت، دکتر خان گفت که کشورش هرگز درصدد ساخت بمب اتم نبود اما مجبور شد.


 
بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 455499

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/455499/عبدالقدیر-خان-پدر-علم-هسته-پاکستان-درگذشت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com