مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان اعلام کرد

جزئیات طرح جدید بیمه اجتماعی روستاییان/ بودجه ۳۰۰۰ میلیاردی

تاریخ انتشارجمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۴۵۵۴۲۷
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، از گسترش پوشش بیمه اجتماعی روستاییان در کشور خبر داد.
۰
plusresetminus
جزئیات طرح جدید بیمه اجتماعی روستاییان/ بودجه ۳۰۰۰ میلیاردی
به گزارش بلاغ، علی شیرکانی در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش یک میلیون و ۲۳۷ هزار نفر به شمار بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در قالب «طرح ملی بیمه اجتماعی خانوارهای محروم و کمتر برخوردار روستایی و عشایر»، به خبرنگار مهر گفت: بر اساس استاندارد جهانی، یکی از محورهای توسعه‌، گسترش حمایت اجتماعی و برخورداری تمامی افراد جامعه از پوشش بیمه‌ای است. ایران با توجه به اهمیت این موضوع برای تحت پوشش قرار گرفتن تمامی آحاد جامعه تلاش می‌کند و این طرح هم در همین چارچوب طراحی و اجرا شده است.

وی درباره پیشینه «طرح ملی بیمه اجتماعی خانوارهای محروم و کمتر برخوردار روستایی و عشایر» توضیح داد: این طرح در روز «روستا» سال ۹۹ ارائه شد اما به دلیل اینکه سهمی در برنامه بودجه به این طرح تخصیص نیافته بود، وارد مرحله عملیاتی نشد.

شیرکانی ادامه داد: سال ۱۴۰۰، سال تغییر دولت بود. تمامی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به وضعیت بیمه روستاییان احساس نگرانی کردند، اما آقای رئیسی نسبت به سایر رقبا دغدغه بیشتری نسبت به این موضوع داشت.

وی افزود: رؤسای سه قوه در جلسه‌ای مشترک با رهبری دیدار کرده بودند. رهبری در این جلسه بر لزوم برخورداری تمامی آحاد از پوشش بیمه تاکید کرده بودند. پس از این دیدار، راه برای ما روشن شد. اقدامات لازم را انجام دادیم تا شرایط عملیاتی شدن طرح در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم شود.

شیرکانی گفت: صندوق عشایر و روستاییان با کمک و مساعدت سازمان برنامه و بودجه، معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست‌جمهوری، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، مرکز ملی فرش ایران، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر توانست این طرح را به مرحله اجرایی در آورد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند، نمی‌توانند تکانه‌های اقتصادی را تحمل کنند. کرونا نیز مزید بر علت شده و آسیب‌های بیشتری دامن مردم را گرفت. تمامی این مسائل سبب شد تا برای شناسایی افراد کم‌برخوردار و آسیب دیده اقدام کنیم تا برای بهبود وضعیت آنها برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح یک بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و نواقص آن مشخص شد، اظهار کرد: طرح فعلی نسبت به طرح پیشین متفاوت است. به طور مثال، ذی‌نفعان در طرح قبلی در سطح ۱ تعریف می‌شدند اما در طرح کنونی، تمامی آنها در سطح ۵ حضور دارند. همچنین کاهش شکاف میان مناطق کمتر توسعه یافته با توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته، به همین دلیل استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم از این طرح را دارد. برابری جنسیتی از دیگر مواردی است که در تغییرات اعمالی به آن توجه کردیم یعنی تعداد زنان و مردان تحت پوشش بیمه برابر است. شاید اختلاف ۱ درصدی میان این دو گروه وجود داشته باشد.

به گفته شیرکانی، مبلغی که پیش از اجرای طرح به ذی‌نفعان پرداخت می‌شد، ناچیز بود و حس ناخوشایندی به بیمه‌شدگان منتقل می‌کرد. به همین دلیل، آنها مجبور بودند تا دست خود را به سوی نهادهای حمایتی دراز کنند و از آنها طلب یاری کنند. در حال حاضر، مبلغی که به حساب ذی‌نفعان واریز می‌شود نسبت به سازمان‌های حمایتی بیشتر است.

وی با اشاره به قدمت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، تصریح کرد: ۱۶ سال از عمر این صندوق می‌گذرد. حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند. بیمه ما اختیاری است و افراد تحت پوشش آن تغییر می‌کنند. به طوری که یک میلیون و ۲۳۷ هزار نفر برای «طرح ملی بیمه اجتماعی خانوارهای محروم و کمتر برخوردار روستایی و عشایر» نام‌نویسی کرده‌اند. پرونده برخی از متقاضیان ناقص است، اگر تمامی آنها بتوانند از این طرح برخوردار شوند، تعداد بیمه‌شدگان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بر اساس مصوبه هیأت وزیران، بودجه هزار میلیارد تومانی برای این طرح تخصیص داده شده است. در حال حاضر، این مبلغ در سازمان خصوصی‌سازی است. همچنین تعهد دولت به صورت مجزا در برنامه بودجه مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان است که به حساب صندوق واریز می‌شود.

شیرکانی افزود: همایشی به مناسبت روز روستا در روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود که ثمره تلاش ۱۶ ساله صندوق عشایر و روستاییان به ثمر خواهد نشست. هنگامی که افراد یک جامعه تحت پوشش بیمه قرار گیرند، به نحوی صاحب شناسنامه می‌شوند و زمینه حمایت‌های اجتماعی از آنها فراهم می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما