تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
کد مطلب : ۴۵۵۱۰۴
علامه حسن زاده آملی یکی از فقها و عالمان عصر حاضر بود که در علوم مختلف تبحر خاصی دارد. وی از شاگردان علامه ذوالفنون میرزا ابوالحسن شعرانی است.
۰
plusresetminus
رهبری در کلام علامه حسن‌زاده آملی
به گزارش بلاغ، علامه حسن زاده آملی یکی از فقها و عالمان عصر حاضر است که در علوم مختلف تبحر خاصی دارد. وی از شاگردان علامه ذوالفنون میرزا ابوالحسن شعرانی است.

استاد حسن زاده در زمره دانشوران متعهدى است كه جامع حكمت عملى و نظرى می‌باشد. وى فقیهى مسلم، فیلسوفى صاحب نظر، عارفى متشرع، حكیمى ریاضی‌دان و ادیبى تواناست، و در عمل و سیر و سلوك، ترجمان عرفان نظرى می‌باشد. رهبر معظم انقلاب سید على خامنه‌اى، در تجلیل از مقام والاى علمى ایشان، فرمود: «استادى كسى همچون حضرت آقاى حسن زاده آملى (دامت معالیه) كه میان مراتب علمى و مقامات و فتوحات معنوى و روحى جمع كرده‌اند، براى هر مؤسسه علمى و دانشگاهى و حوزوى مغتنم و موجب افتخار است».

ایشان در کتاب هزار و یک کلمه از ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب اینگونه یاد می‌کنند: چندى پیش جمعى از ارباب فضل در معیّت آقاى دكتر اعوانى ایّدهم الله الى مرضاته از تهران به قم به دیدار ما آمدند و بشارت دادند كه از جانب رهبر معظّم جناب آیة اللّه خامنه‏ اى مدّ ظله العالى فرمان صادر شده است كه كنگره ‏اى براى بزرگداشت حضرت صدر المتألهین صاحب اسفار رضوان اللّه علیه باید برگزار بشود؛ سپس اظهار داشتند كه در این هدف الهى چه كمكى مى‏ توانید به ما بنمایید؟ ما از جان و دل استقبال كرده ‏ایم، و دعاى خالصانه در حق رهبر بزرگوار و آن عزیزان نموده ‏ایم و آنچه كه از آثار جناب ملاصدرا داشته‏ ایم همه را در طبق اخلاص نهاده بدیشان ارائه داده ‏ایم‏.
همچنین وی در پی سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان آمل در سال 1377 کتاب «انسان و عرفان» خود را به ایشان تقدیم کرده‌اند، که در اول آن آمده است: رهبر عظیم الشان کشور بزرگ جمهوری اسلامی ایران جناب آیت الله المعظم خامنه‌ای کبیر (متع الله الاسلام و المسلمین بطول بقائه الشریف) قائد ولیّ وفیّ، و رائد سائس حفیّ، مصداق بارز «نرفع درجات من نشاء» می‌باشد. عزّت و شکوت روز افزون آن قائد اُسوه‌ی زمان را همواره از حقیقة الحقائق مسئلت دارم و امیدوارم دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد.

جملات صریح این عارف فرزانه باعث شد بی‌بصیرتها بر علامه خرده بگیرند. اما جناب علامه سخنان خود در سال ۷۷ را تایید کرد. حجت‌الاسلام حسن رمضانی از شاگردان علامه در این باره گفت: روزی خدمت علامه بودم و در مورد تعابیری هم‌چون «قائد ولی وفی»، «رائد سائس وفی»، «مصداق بارز نرفع درجات من یشاء» و «دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد» كه ایشان برای مقام معظم رهبری به كار برده‌اند، گفت‌وگو و سؤال ‌كردم. چرا كه آن زمان برخی نتوانستند این ستایش‌ها را تحمل كنند و به استاد خرده گرفتند. وی افزود: به استاد عرض كردم كه برخی، عبارات شما در تمجید از مقام معظم رهبری را برنتافته‌اند. ایشان فرمودند: این عناوین بسیار خوب و به‎جا بود و از نظر بنده هیچ مشكلی ندارد.

جمله زیبای دیگری که از وی مشهور ومعروف شده بسیار قابل تامل است: گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوششان به دهان حجةبن‌الحسن (عجل الله فرجه) است.

با این گفته‌ها از جانب کسی که دوبار در عالم رؤیا خدمت امام هشتم شرفیاب شده، حجت بر همه تمام است.


آیت‌الله علامه حسن حسن زاده آملی ساعتی پیش دارفانی  را وداع کرد و به سوی پرودگارش شتافت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما