تاریخ انتشارشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۴۵۴۸۹۲
۰
plusresetminus
تازه‌ترین 4 خبر ویژه شنبه 27 شهریورماه

گزارش رویترز از افزایش درآمد صادراتی ایران
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه بازرگانی نفت و محصولات نفتی نوشت: با اینکه تحریم‌ها، مانع صادرات نفت خام ایران شده، اما صادرات مواد پتروشیمی ‌و سوخت آن در سال‌های اخیر افزایش یافته و فروش این محصولات به سرعت در آسیا و اروپا گسترش می‌یابد، به‌گونه‌ای که اکنون درآمد ایران از صادرات محصولات نفتی از صادرات نفت خام به مراتب فراتر رفته است.
رویترز افزود: صادرات مواد پتروشیمی ‌و سوخت (بنزین و گازوئیل) ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بوده که ۲ برابر ارزش نفت خام صادراتی این کشور است.
در حالی که شناسایی نفت خام از روی درجه (گرید) و دیگر خصوصیات آن، امکان‌پذیر است، اما ردگیری صادرات مواد سوختی با کامیون نفتکش شناسایی مبدا و مقصد و مسیر مواد پتروشیمی‌دشوار است. بخشی از صادرات سوخت ایران به کشورهای همسایه شامل مبادلات خرد است که ردگیری آن برای وزارت خزانه‌داری آمریکا، دشوار است.
در حالی که توان پالایشی بیشتر کشورها در دوره همه‌گیری کووید-19 کاهش یافته، ایران که تا ۲۰۱۸ وارد‌کننده بنزین بود، صادرات این ماده سوختی را در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۶۰۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن، به هشت میلیون تن یا ۱۸۰ هزار بشکه در روز رساند. به گفته یک کارشناس، درآمد ایران از صادرات بنزین در همان سال نزدیک به سه میلیارد دلار بوده است.
ایران اکنون نزدیک به ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که نزدیک به ۲ میلیون بشکه در روز آن به پالایشگاه‌های داخلی و نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه در روز هم به صادرات اختصاص داده می‌شود و در صورت لغو تحریم‌ها توان افزایش تولید را در مدت ۲ یا سه ماه تولید نفت خام را تا ۲ میلیون بشکه دارد.
به گفته یک منبع آگاه که می‌خواست ناشناس بماند، بنزین با کامیون به افغانستان و پاکستان و از آنجا از راه دریا به امارات متحده عربی در خلیج ‌فارس انتقال داده می‌شود. به گفته بازرگانان، عراق و برخی کشورهای آفریقایی از ایران بنزین خریداری کرده‌اند و چند محموله بنزین نیز با کشتی به ونزوئلا صادر شده و خریداران مواد پالایش شده ایران بسیار بیشتر از پالایشگاه‌های تخصیص داده شده به پالایش نفت خام ایران هستند.
واشنگتن در سال ۲۰۱۸ در پی خروج دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهوری وقت از پیمان ۲۰۱۵ هسته‌ای (برجام)، تحریم‌هایی بر صنایع نفت و گاز ایران اعمال کرد.
در همین حال پایگاه خبری اویل پرایس طی گزارشی نوشت: ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خود را افزایش داده و در ماه جاری نیز با صادرات سوخت به لبنان، توانسته مشتری نفتی جدیدی برای خود پیدا کند. علاوه بر لبنان و سوریه، افغانستان هم وابسته به واردات نفت از ایران برای تامین نیاز خود به انرژی است. ایران صادرات سوخت به افغانستان را در اواخر ماه اوت آغاز کرده است.
بی‌بی‌سی: عضویت در پیمان شانگهای موفقیت بزرگ برای ایران است
شبکه دولتی انگلیس می‌گوید: عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای، اتفاقی و موفقیت دیپلماتیک برای ایران در شرایط بن‌بست برجام است.
بی‌بی‌سی فارسی در تحلیلی نوشت: سازمان همکاری شانگهای، اگرچه بازوی توسعه‌طلبی چین توصیف شده، اما در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی است که در آن از «غرب» خبری نیست و چه بسا تسلط کامل غرب بر سیاست بین‌الملل را به چالش می‌کشد.
حالا همانقدر که عدم پذیرش ایران در این سازمان به مدت
۱۳ سال، بر موقعیت و اعتبار تهران اثر منفی گذاشت، عضویتش یک پیروزی دیپلماتیک خواهد بود؛ ثمره نمادین سیاست خارجی
«نگاه به شرق» که با اصرار آیت‌الله خامنه‌ای، اجرا می‌شود.
بدین‌ ترتیب ایران به شکل فعالانه، خود را بخشی از یک بلوک همگرای سیاسی-اقتصادی-امنیتی تعریف می‌کند که در نگاه برخی، بختی جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نزدیک دارد.
این موفقیت دیپلماتیک در زمان ویژه‌ای نیز به دست آمده است. سرنوشت مذاکرات احیای برجام روشن نیست و ایران، آمریکا را به زیاده‌خواهی متهم می‌کند. تحریم‌های آمریکا همچنان ایران را آزار می‌دهند. و به رغم سرسختی ایران در مذاکرات، نه تنها از انزوای بیشتر تهران خبری نیست، بلکه حتی ایران موفق شده از انزوای قدیمی هم بکاهد.
روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی و افغانستان، ایران، بلاروس و مغولستان از اعضای ناظر بوده‌اند و اکنون ایران هم به عضویت کامل در آمده است.
ایران بیش از یک دهه در تلاش بود تا به عنوان عضو دائم این سازمان به رسمیت شناخته شود. اولین سفر خارجی حسن روحانی هم در مقام رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در اجلاس شانگهای بود اما موانع عضویت ایران از نگاه این سازمان تا اکنون رفع نشده بود.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

آفتاب یزد: دولت رئيسی شایسته‌سالار است نه جناحی
یک فعال اصلاح‌طلب عضو حزب اتحاد ملت معتقد است دولت رئيسی، دولت فراجناحی است.
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله‌ای با عنوان «رئیسی را فراجناحی می‌بینم»، نوشت: آقای رئيسی در تبلیغات انتخاباتی خود هم اسمی از یک جناح خاص نبرده و همیشه گفته بود که فراجناحی عمل خواهد کرد. بنابراین در چنین شرایطی اصلا پای جناح‌های سیاسی نباید در میان باشد و هر کس که توانایی بهتری دارد باید بر مسند امور گمارده شود. با توجه به وعده‌هایی که آقای رئیسی در زمان انتخابات داده بود من فکر نمی‌کنم که زیر بار این فشارها برود و این اعتراضات بتواند خللی در کار ایشان ایجاد نماید.
در اصل نمی‌توان آقای رئیسی را اصولگرا دانست چون خیلی از طرفداران ایشان اصولگرا نیستند بلکه نسبت به شعارهایی که آقای رئیسی داده بودند، امیدوار بودند و به همین جهت نیز از ایشان استقبال کردند، تاکنون هم بیشتر تاکید آقای رئیسی و معاونانشان بر شایسته‌سالاری بوده است، حالا فرق نمی‌کند که فرد شایسته اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا مهم این است که آقای رئيسی بتواند از این افراد شایسته در بحث مدیریتی کشور استفاده نماید تا معضلات فعلی برطرف شود.

منوشه امیر: آمریکای تحقیر شده ناتوان از جنگ با ایران است
تحلیلگر فرتوت صهیونیست‌ها می‌گوید: برخلاف آرزوی آمریکا و اسرائیل، ایران توانسته از محدودیت‌های تحریمی عبور کند. او همچنین تصریح کرد، آمریکا در افغانستان تحقیر شده و ناتوان از درگیری نظامی با ایران است.
منوشه امیر در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل اظهار داشت: «اسرائیل احساس می‌کند که دولت پرزیدنت بایدن از سرانجام تلاش‌های خود برای احیای برجام کم‌کم مأیوس می‌شود. بایدن در عین حال سخن مبهمی گفته که به سختی منظور او را بیان می‌کند. او گفته که اگر تلاش‌های دیپلماتیک وی برای احیای برجام ناکام بماند، راه‌ها و گزینه‌های دیگر را برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح اتمی در نظر خواهد گرفت.
رویکرد اعلام شده از سوی وزیر دفاع اسرائیل (آمادگی برای کنار آمدن با برجام)، رویکرد درستی است که می‌تواند یک رشته تفاهم را میان آمریکا و اسرائیل بر سر ایران به وجود آورد، به‌ویژه اگر در نظر بگیریم که دولت بایدن به‌دلیل خارج شدن از افغانستان تحقیر شده و در عین حال آمریکا خسته از جنگ‌های خاورمیانه است و مایل نیست وارد یک درگیری جدید گسترده با جمهوری اسلامی ایران بشود.
این تحلیلگر صهیونیست افزود: پس از خروج آمریکا از افغانستان، دولت بایدن در پی جبران سرشکستگی ناشی از آن از طریق اقدام نظامی علیه ایران نیست: اولاً، دولت بایدن با شعار کنار گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران و بازگشت به برجام روی کار آمد. دوماً، در این فاصله دولت ابراهیم رئیسی در ایران روی کار آمده و به منابع مالی معینی که منشأ آنها ناروشن است، دست یافته است. رئیسی می‌تواند به یاری این منابع، امور خود را اداره کند. سوماً (آیت‌الله) خامنه‌ای به همین دلیل به دولت رئیسی دستور داده که فعلاً برای ازسرگیری گفت‌وگوها با آمریکا از خود عجله‌ای نشان ندهد.
حتی اگر فرض کنیم که اسرائیل بخواهد به جای آمریکا انجام عملیات نظامی علیه برنامه اتمی ایران را برعهده بگیرد، این اقدام مشکل تهدید اتمی ایران را برطرف نمی‌کند. زیرا، اقدام نظامی به عنوان یک راه‌حل موقتی با یک مانع مهم روبه‌رو است: عملیات نظامی می‌تواند تأسیسات اتمی ایران را از بین ببرد، اما، نمی‌تواند تجربه و دانشی را که حکومت ایران برای تولید بمب اتمی به دست آورده نابود کند.
اسرائیل، آمریکا نیست و امکانات آن محدود است و به تبع عملیات نظامی آن هم نتایج محدودی خواهد داشت. به گمان من، اسرائیل نباید به تنهایی وارد عملیات نظامی علیه ایران بشود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲