تاریخ انتشارشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۴۵۴۷۰۲
یک روزنامه انگلیسی در تحلیلی به بررسی نقش حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در تحولات و تغییرات جامعه آمریکا و سیر نزولی جایگاه این کشور در دنیا پرداخته است.
۰
plusresetminus
حوادث ۱۱ سپتامبر چگونه افول آمریکا را کلید زد؟
به گزارش بلاغ، یک روزنامه انگلیسی در تحلیلی به مناسبت فرا رسیدن بیستمین سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر به بررسی نقش این حادثه در شکل دادن تحولات جامعه آمریکا پرداخته است.

روزنامه گاردین در این تحلیل که امروز جمعه منتشرشده به بررسی این پرداخته که حوادث ۱۱ سپتامبر چگونه آمریکا را به ورطه جنگ‌های ابدی، اضمحلال ارزش‌های حقوق بشر و شورش‌های داخلی کشانده است.

گاردین این مقاله به قلم «جولیان بورگر» را با یادآوری اینکه حملات پهپادی اخیر آمریکا به مواضعی در سومالی و افغانستان بر اساس اختیارات اعطاشده به رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتامبر انجام شده آغاز کرده است.

  گاردین می‌نویسد: «پس‌لرزه‌های ۱۱ سپتامبر را همه جا می‌توان دید. خانواده‌های حدود ۳۰۰۰ قربانی هنوز برای رفع پنهان‌کاری‌های مربوط به تحقیقات اف‌بی‌آی درباره این حملات و نقش احتمالی مقام‌های سعودی  درگیر جدال با وزارت دادگستری هستند. هفته گذشته آنها از بازرس کل این وزارتخانه خواستند ادعاهای اف‌بی‌آی مبنی بر از دست رفتن برخی شواهد حیاتی از جمله تصاویر و فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دهد.»

گاردین نوشته در حالی که آمریکا به بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر نزدیک می‌شود مشخص است که مسئله فقط به تاریخ مربوط نمی‌شود. این رسانه نوشته است: «با گذشت بیش از یک دهه از آخرین تلاش القاعده برای حمله به آمریکا، نحوه واکنش واشنگتن به این حادثه چند هفته بعد از فروپاشی برج‌های دوقلو باعث شکل‌دهی به جامعه و دموکراسی آمریکا و فرسایش آن شده است.»

روزنامه انگلیسی در ادامه به تصویب قانون موسوم به «مجوز توسل به زور نظامی» که بعد از ۱۱ سپتامبر به تصویب کنگره رسید اشاره کرده است.

هدف از این قانون که روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱ به تصویب رسید اعطای اختیارات جنگی لازم به رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام اقدامات نظامی بدون کسب مجوز از کنگره بود.

گاردین نوشته دولت بایدن هنوز از این زیرساخت قانونی برای توجیه عملیات‌های نظامی در سراسر دنیا علیه افراد و گروه‌هایی که ارتباطی با القاعده ندارند استفاده می‌کند.

«باربارا لی» تنها نماینده کنگره بود که در آن سال با تصویب این قانون مخالفت کرد. او در آن زمان هشدار داد: «بیایید دقیقه‌ای صبر کرده و درباره تبعات اقدامات امروزمان فکر کنیم مبادا اوضاع از دستمان خارج شود. همزمان که می‌خواهیم اقدام کنیم نباید به شری که آن را تقبیح می‌کنیم تبدیل شویم.»

گاردین نوشته در فاصله ۲۰ سالی که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ می‌گذرد از قانون مذکور بیش از ۴۰ بار برای توجیه کرده عملیات‌های نظامی در ۱۸ کشور استفاده شده است. این عملیات‌ها علیه کسانی بوده‌اند که هیچ ربطی به ۱۱ سپتامبر و القاعده نداشته‌اند. و این تازه عملیات‌هایی است که پنهانی نبوده‌اند و درباره آنها اطلاع‌رسانی شده است.

تنها چند روز بعد از تصویب قانون فوق، دولت جورج دبلیو بوش «لایحه میهن‌پرستی» را ارائه کرد. این قانون اختیارات وسیعی در اختیار اف‌بی‌آی و سایر سازمان‌ها قرار می‌داد تا به گردآوری سوابق مکالمات تلفنی مظنونان به اقدامات تروریستی بپردازند. این لایحه بدون اینکه اعضای کنگره حتی فرصت خواندن آن را داشته باشند به تصویب رسید.

بعد از آن، در ژانویه ۲۰۰۲ زندان گوانتانامو با هدف نگهداری مظنونان تروریسم در بازداشتگاهی در خارج از قلمرو آمریکا افتتاح شد. و سرانجام آخرین رویداد تحول بخش پس از ۱۱ سپتامبر، ایجاد وزارت امنیت داخلی بود.

«اسپنسر آکرمن» نویسنده کتاب «قلمرو ترور: چکونه ۱۱ سپتامبر آمریکا را بی‌ثبات کرد و به تولید ترامپ منجر شد» استدلال می‌کند که اقدامات آمریکا بعد از ۱۱ سپتامبر به نهادینه شدن سفیدبرترپنداری در سراسر تاریخ سیاسی آمریکا منجر شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴