کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عمل به وعده‌ها؛ کلید تقویت سرمایه اجتماعی

19 شهريور 1400 ساعت 14:20

اساس اینکه یک شخص به واسطه وعده‌هایی در انتخابات حضور یابد و رای مردم را کسب کند، اساسا مفهوم انتخابات را لوث و سست می کند؛‌ کما اینکه دیدیم که عدم تحقق وعده‌های روحانی چه صدمه ای به میزان مشارکت مردم در انتخابات زد.


به گزارش بلاغ، وعده یکی از روش‌هایی است که مردم را به انتخاب یا عدم انتخاب کاندیداهای انتخابات ترغیب می کند. به عبارتی می توان گفت که مردم برای رای دادن عیار وعده‌های داده شده را می سنجند و به آن نمره می‌دهند. همین باعث می شود که برخی از کاندیداها چه در ریاست جمهوری و چه در سایر انتخابات ها با وعده‌های بی پشتوانه اعتماد مردم را به خود جلب کنند.

شاهد مثال آن اینکه حسن روحانی در سال 92 وقتی روی کار آمد، ده‌ها وعده داد و با روش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای این وعده‌ها را که عموما پشتوانه‌ای نداشت در بین مردم جاانداخت ولی هیچکدام از این وعده‌ها ضمانت اجرایی نداشت و اجرایی نشد. نتیجه چیزی جز نارضایتی عمومی و آسیب دیدن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نبود.

روحانی گفته بود که «برنامه‌های اقتصادی وسیعی از سوی دولت تدبیر و امید طراحی شده که با اجرای آنها می‌توان کشور را به سرعت از بحران موجود خارج کرد». در حالی که چیزی که مرم در عمل شاهد بودند، ورود اقتصاد به بحران‌هایی بود که یکی پس از دیگری را امید مردم را ناامید میکرد.

رئیس دولت یازدهم گفته بود که «اساس اقتصاد دولت تدبیر و امید این است که به مردم آرامش دهد و در بخش اقتصاد نگرانی را بردارد، تا مردم درباره کالاهای اساسی نگران نباشند؛ دولت تدبیر و امید دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آنچنان مردم از لحاظ درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که مردم اصلا به 45 هزار تومان یارانه نیاز نداشته و زندگی خوبی داشته و همه افراد شاغل باشند».

اینها تنها بخشی از وعده‌هایی بود که روحانی به مردم داد، رای گرفت ولی به هیچکدامشان عمکل نکرد.

در همین راستا بود که آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور پس از صحبت‌های مخالفین و موافقین درباره کابینه سیزدهم در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت: «بنای عمل به وعده‌ها را دارم؛ با ادعا نمی‌توانم این را اثبات کنم، مردم باید ببینند. دولت و وزرا به وعده‌ها عمل می‌کنند. مردم نباید تصور کنند که وعده‌ها برای انتخابات و ایجاد هیجان بوده است. برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیشنویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می‌شود».

بر این اساس رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیسی بیان داشتند: «خوشبختانه در بیانات رئیس‌جمهور محترم، جناب آقای رئیسی، در تبلیغات انتخابات و غیره، تکیه بر روی ارزشهای اساسی انقلاب، مکرّر انجام گرفت -ایشان بر ارزش عدالت، مبارزه‌ی با فساد و امثال اینها تکیه کردند- این مسیر درستی است؛ توصیه‌ی مؤکّد ما این است که همین مسیر را دنبال کنند».

ایشان بار دیگر در اولین دیدار با اعضای هیات دولت سیزدهم اشاره مفصلی به عمل به وعده‌ها دارند و بیان میدارد: «مسئله‌ی احیای اعتماد مردم و امید مردم هم بسیار چیز مهمّی است؛ چون اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ی دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمکتان میکنند؛ این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البتّه این متأسّفانه یک مقداری آسیب دیده و بایستی ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا میکنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیّت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب میشود؛ واقعاً باید خیلی بِجِد‌ مراعات کنید این معنا را».

خضرت آیت‌الله خامنه ای همچنین در بخش دیگری از بیاناتشان تاکید می‌کنند: «برای وعده روزشمار معیّن کنید؛ تخمین بزنید یک کاری که میگویید این کار را خواهم کرد چه مدّتی طول خواهد کشید و روزشمار معیّن کنید و دانه‌دانه تعقیب کنید. بنده بارها در مجموعه‌های دولتی این را گفته‌ام که ما قاعده و قانون و مانند این چیزها کم نداریم؛ ما قانون و بنا و قاعده و هر چه طرح و برنامه‌ها و این حرفها بخواهید زیاد [داریم]؛ آنچه کمبود ما است عبارت است از همین که یک پیگیری جدّی‌ای انجام بگیرد. این هم یک مطلب».

این مسئله از آنجا مهم است که اکنون عموم جامعه مطالبه‌گر آن هستند. اساس اینکه یک شخص به واسطه وعده‌هایی در انتخابات حضور یابد و رای مردم را کسب کند، اساسا مفهوم انتخابات را لوث و سست می کند؛‌کمااینکه دیدیم که عدم تحقق وعده‌های روحانی چه صدمه ای به میزان مشارکت مردم در انتخابات زد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 454690

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/454690/عمل-وعده-ها-کلید-تقویت-سرمایه-اجتماعی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com