کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بدحالی با دریافت دوزدوم، نشانه تولید آنتی‌بادی؛

«واکنش‌» یا «عوارضِ» تزریق واکسن؛ مسئله این است

18 شهريور 1400 ساعت 10:32

بسیاری از شهروندان با دریافت دوز دوم واکسن کرونا و ایجاد واکنش های طبیعی در بدن دچار تردید و تشکیک شده‌اند که مبادا به این بیماری مبتلا یا دچار عوارض ناشی از تزریق واکسن شده باشند، در حالی که برای رسیدن به پاسخ باید بین «واکنش طبیعی بدن» و «عوارض غیرطبیعی بدن» تمایز قائل شد.


به گزارش بلاغ،

دن پوست، و واکنش سیستماتیک تمایز قائل شد. لذا عوارضی چون سردرد، خستگی مفرط، درد مفاصل، تب، درد عضله یا تب و لرز از جمله واکنش‌های سیستماتیک بدن به واکسن دوز دوم هستند که از سوی شهروندان آلمان گزارش شده‌اند.»
 
 
عوارض غیر طبیعی پس از تزریق واکسن به بدن
 
مرکز فدرال روشنگری سلامت در آلمان در گزارشی که چندی پیش با هدف تفاوت قائل شدن بین واکنش طبیعی بدن و عوارض غیر طبیعی پس از تزریق واکسن کرونا منتشر کرده، می نویسد: «در مورد عوارض جانبی تزریق واکسن، معمولا [عوارض غیرطبیعی] ۴تا۱۶روز پس از دریافت واکسن بروز می‌کنند. این عوارض می‌توانند مشکل‌زا شوند و به همین دلیل است که مرکز فدرال روشنگری سلامت توصیه کرده در صورت مشاهده عوارض، بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند. برای شناخت عوارض غیرطبیعی حاصل از تزریق واکسن کرونا به بدن، می‌توان برای نمونه به سردردهای بدون وقفه یا خون‌ریزی‌های موضعی پوست اشاره کرد که شایع ترین عوارض تزریق واکسن کروناست.»
 
در گزارش دیگری سازمان غذا و دارو آمریکا نیز علاوه بر این نشانه‌های هشداردهنده، به برخی عوارض دیگر از جمله، درد قفسه سینه، تپش قلب یا تنگی نفس و... اشاره کرده و هشدار داده که این عوارض می‌توانند نشانه نوع نادری از التهاب عضله قلب باشند.
 
 
واکنش ها که در جوانان و زنان شدیدتر است
 
 
 
 
ضمن آنکه برخی از عوامل، مانند شرایط سنی و یا جنسیت افراد احتمال بروز عوارض جانبی را بیشتر می‌کنند. به گفته کارشناسان، افراد جوان احتمالاً عوارض جانبی را بیشتر تجربه می کنند، زیرا سیستم ایمنی قوی تری دارند. احتمال بروز عوارض جانبی شدیدتر در زنان بیشتر از مردان است. 
 
ایرنا در گزارشی که روز 12 شهریور سال جاری منتشر کرده با نقل قول از سازمان بهداشت جهانی آورده است:  «از ۱۴ دسامبر تا ۱۳ ژانویه، بیش از ۷۹ درصد عوارض جانبی توسط زنان گزارش شده و  عوارض جانبی نیز بسته به اینکه آیا در گذشته تماس با ویروس کرونا داشته اید یا نه ممکن است متفاوت باشد. اگر مدتی قبل به کووید-۱۹ مبتلا شده اید یا از قبل ایمنی دارید، واکسن می تواند مانند تقویت کننده عمل کند که در برخی موارد کاملاً بدون علامت است.»
 
دکتر مسعود مردانی متخصص بیماریهای عفونی در این رابطه می گوید: «داشتن درد و تب علامت طبیعی و شایعی است اما اگر قرمزی یا حساسیت به لمس در موضع تزریق بعد از ۲۴ ساعت بدتر شود  یا عوارض جانبی به حدی شدید باشد که فرد را نگران کند یا زمانی که عوارض بعد از چند روز از بین نروند، باید به پزشک مراجعه کرد.»
 
 
به گزارش دانا، وجود کسالت هایی که عموما در دریافت دوز دوم واکسن های کرونا در بدن ایجاد می شود نه تنها نگران کننده نیست، بلکه نوید دهنده تشکیل آنتی بادی هایی است که متضمن افزایش قدرت بدن و مقابله و مبارزه با کروناست. 
 
 
انتهای پیام/


کد مطلب: 454663

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/454663/واکنش-یا-عوارض-تزریق-واکسن-مسئله-این

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com