تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
کد مطلب : ۴۵۴۶۵۳
نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه دشمنان علیه گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت فرهنگی می‌کنند، گفت: ما نباید اجازه دهیم گفتمان ولایی و انقلابی در حوزه های علمیه غریب باشد.
۰
plusresetminus
تفکر انقلابی و ولایی باید گفتمان حوزه‌های علمیه باشد
به گزارش بلاغ، آیت الله محمد باقر محمدی لائینی در آئین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ حوزه‌های علمیه مازندران بیان کرد: حوزه‌های علمیه شیعیان در تاریخ عمرشان فراز و نشیب‌های زبادی را تجربه کردند، در گذشته گاهی مجبور به تعطیلی حوزه می‌شدند و امکان مجازی برگزار کردن کلاس‌های آموزشی هم فراهم نبود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اینکه ما در بخش مجازی ضعیف بودیم ولی بعد از شیوع کرونا با این فضا آشنا شدیم، افزود: حتی اگر محدودیت نباشد خوب است که گاهی از فضای تصویری حوزه علمیه استفاده کنیم چرا که بیشتر با آن انس گرفتیم.

محمدی لائینی یادآور شد: فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه به‌دلیل قرار گرفتن در این فضا اکثرا در همین مسیر ماندند شاید شاهد کاهش در ورودی‌ها هستیم، البته ما از ریزش‌ها ناراحتیم اما غصه هم نمی‌خوریم.

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: حضور زمانی باارزش است که موثر باشد، درست است که در حوزه علمیه شاهد جذب طلبه هستیم، اما در مازندران بیش از ۲ هزار روحانی مقیم داریم، چنانچه هر کدام فرزندان و نوه‌های خود را جذب حوزه کنند سالیانه بیش از ۲۰۰ جذب خواهیم داشت، عدم رغبت این قشر به این سمت نشان دهنده این است که رفتارها به گونه‌ای صحیح نبود.

این مسئول گفت: طلاب ما با دو رویکرد علمی و تهذیبی توصیه و تربیت می‌شوند و حفظ آن ضرورت دارد، تربیت نیروهای پرتلاش و جدی، علم‌آموزی صحیح با حضور اساتید با مسئولیت که بعد علمی خود را به‌روزرسانی کردند ضرورت دارد.

وی عنوان کرد: در گذشته از نمره دادن و مدرک دادن فرار می‌کردیم اما امروز می‌خواهیم دنیا را با نیروهای تربیت شده از مراکز علمی خود اداره کنیم پس باید با این منطق که حوزه هدفش علم‌محوری است و نه مدرک‌محوری، پیش برویم، امروز با زبان روز باید با دنیا حرف بزنیم.

محمدی لائینی با بیان اینکه ما از امتیازات سالمی که دانشگاه‌ها در بعد علمی و پژوهشی دارند محروم هستیم، افزود: چهل سال گذشت و ما نتوانستیم هنوز خودمان را تصویب کنیم برای کسب امتیاز باید زیر پرچم دانشگاه‌های دیگر باشیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه فرصت مطالعاتی گرفتم تا به حوزه علمیه نجف بروم و پذیرش انجام شد، پس دانشگاه باید درک کند که حوزه‌های علمیه در حوزه علوم انسانی و دینی مهد علم هستند.

این مسئول با اشاره رویکرد تهذیبی حوزه‌های علمیه، ادامه داد: در این زمینه بزرگانی داریم که مظهر زهد و تقوا هستند، همچون آیت الله «محمد کوهستانی» رحمت الله علیه، از این رو توجه به حوزه کوهستان ضرورت دارد، صالح شدن مسئله بسیار مهمی است.

محمدی لائینی تاکید کرد: امروز وجود رویکرد سومی به نام رویکرد انقلابی در حوزه‌های علمیه ضرورت دارد و طلاب باید انقلابی باشند، تمام دشمنان ما هم همین را می‌خواهند که طلاب فقط درس بخوانند و کاری به کار مسائل و مشکلات نظام نداشته باشند، متاسفانه الان  با بزرگترین خطر یعنی بی‌تفاوت‌بار آوردن جوانان نسبت به نظام که مقدمه‌ای برای مخالف شدن است مواجه ایم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر لزوم اطاعت از منویات رهبری در بحث مقابله با کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: برخی‌ها در حرم مطهر رضوی ماسک نمی‌زنند در حالی که رهبر ما بعد از دریافت واکسن، همواره ماسک بر صورت دارد، متاسفانه برخی ها با تبلیعات سوء در خصوص واکسن در تقابل با انقلاب هستند رویکرد انقلابی و ولایی و جهادی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: تربیت کردن طلبه بی‌تفاوت امروز بزرگ‌ترین خطر است این نسل روی کار بیاید و این تفکر رایج شود کار انقلاب تمام است، خوشبختانه تفکر و گفتمان قالب در حوزه‌های علمیه تفکر انقلابی است، ما طلاب انقلابی همچون آیت الله «بهجت» کم نداریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲